Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kättingar vandrar runt däck och lossnar

26 inlägg 5691 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Jiiiirgen  
#538103 Hade också problem med det på lastbilen på framhjulen. Vi satte två vanliga kedjor i ett kryss på utsidan då slutade det vandra och kränga av.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Erre  
#538108
Jiiiirgen skrev:Hade också problem med det på lastbilen på framhjulen. Vi satte två vanliga kedjor i ett kryss på utsidan då slutade det vandra och kränga av.

Så har jag med sett att en del gör.
Har även sett dom som har gummistroppar med schackel i ändarna för att uppnå samma sak.
I ett kryss på utsidan.

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

tallen100  
#538116 Det funkar fint med ett kryss, har även ibland satt ett par länkbitar från insidan och ut genom hål i fälgen till utsidan mitt emot varann, då håller det kedjorna fint på plats även om det slirar :d

Men inte där ventilen sitter förstås 8)

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Hamrin  
#538124
Mikael skrev:
Hamrin skrev:Men man måste väl förlänga alla tvärgående kättingar? 10 st. ungefär

Nja jag tänkte inte så, går det inte och spänna åt sidokedjorna om man förlänger slitkättingen. Tänkte mest som ett test för att det inte är så omfattande jobb.
Sen hjälper inte det så är jag rädd för att det blir som du skriver, mycket jobb.
Är det 100% att det är rätt storlek på kedjorna för jag tycker de ser lite smala ut.
Hoppas det löser sig för dig.


Aha då förstår jag, värt ett försök, det följde med skarvkit

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Fredi  
#540370
Hamrin skrev:
ÅsaNisse skrev:Det kan bero på att kedjorna är lite för hårt spända. Det ska gå att få in handen mellan slitlänken och däcket vid klockan 5 eller 7. Då brukar de vandra lite på däcket men ändå hålla sig på plats. Om de börjar krypa på snedden är det bara att åka en sväng på väg i 30km/tim så lägger dom sig till rätta igen.


Hand eller knytnäve?


Knytnäven skall gå emellan. Det skall vara en "påse" framför hjulet vid marken när du kör framåt o bakom om du backar. Då funkar kjedjorna som planerat, rör sig i mönstret o rensar sig själva från lera och is.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Fredi  
#540372
Fredi skrev:
Hamrin skrev:
ÅsaNisse skrev:Det kan bero på att kedjorna är lite för hårt spända. Det ska gå att få in handen mellan slitlänken och däcket vid klockan 5 eller 7. Då brukar de vandra lite på däcket men ändå hålla sig på plats. Om de börjar krypa på snedden är det bara att åka en sväng på väg i 30km/tim så lägger dom sig till rätta igen.


Hand eller knytnäve?


Knytnäven skall gå emellan. Det skall vara en "påse" framför hjulet vid marken när du kör framåt o bakom om du backar. Då funkar kjedjorna som planerat, rör sig i mönstret o rensar sig själva från lera och is.

Här syns i slutet på videon hur lösa de bör vara.

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

valtra mega  
#540386 De borde göra film när de kör 45-55 km/h skärmarna blir inte gamla på den traktorn då

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

stegmaster  
#540387
valtra mega skrev:De borde göra film när de kör 45-55 km/h skärmarna blir inte gamla på den traktorn då

Du har helt rett.
Kedjorna er korrekt sträkte om traktoren haft mindre hjul, men traktoren har alldeles för stora hjul til att ha dom så lösa.
Min jobbarkompis har lättkättningar til Case jx 80 med 34" hjul, och dom får man sträka på hjulet som fiolinsträngar för att dom inte ska slå hål i bränsletanken av plast.
På min Valmet 6400 med 34" hjul er det god plats, så mina er så lösa som i filmen.

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Vedproducent  
#540388 Jag är ju inte ute i skogen och kör men på min teleskoplastare får jag inte kedjorna att sitta bra. Men jag tar två enkla spännband och drar åt ordentligt i ett kryss på utsidan och sen är det inga problem. Ska tilläggas också att det från början inte är riktigt rätt kedjor för jag har tagit dom från min gamla teleskoplastare som jag sålt med en liten annan däckdimension. Kör ju bara på grusplan och lite snöplogning på väg men det funkar fint.

Avatar Fallback

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

bgl  
#540398 Lite fusk med OFA-filmen, stannar man filmen just innan slutet verkar kedjan vara mycket mer spänd än vad som syns vid monteringen!

Användarvisningsbild

Re: Kättingar vandrar runt däck och lossnar

Fredi  
#540410 Sant jo att med stora hjul nära skärmarna går det ej att ha dom så lösa. Själv har jag 34" på 6550 så går att ha rejält lösa utan att det tar i. Fram går ännu bättre, jag brukar slänga bort stänkskydden fram om jag har kedjor där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).