Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

260 inlägg 62567 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552607 De var på deras webshop jag köpte

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

beas  
#560632 Tack för en intressant tråd

Har en likadan Arbro typ med mätsystem mm ,kör den med extern pump som funkar bra , har problem med att oljan blir för varm och det känns som det motar lite för mycket.
Ska montera elstyrd överlastventil men har ingen klar bild på hur jag ska lösa det med styrningen av den då sågfunktionen inte är med signalen däremot alla andra funktioner .
Ser att du löst det men jag skulle gärna få lite mer info hur du kopplade ,är lite trög alltså

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Sisyfos  
#561100 Så din är också med öppet centrum? Jag är inte helt med på vad du försöker göra. Menar du att överlastventilen ska vara aktiv då du kör såg eller annan funktion men inte i övrigt? Det du då behöver göra är att koppla in ett or relä. Eller att du bygger det själv med att lägga ihop sågsignalen och pinne 1 med dioder för att undvika att du kör ström bakvägen. Och sedan ett vanligt slutande relä

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

beas  
#561125 Precis så har jag täkt.
Fattade inte va du menade med inverterad signal .
Men så som du beskriver funkar ok
med sågfunktionen med?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Sisyfos  
#561128 Ja. Min lösning fungerar 🙏. Men då står ju pumpen och trycker mot stängda ventiler i vila. Jag hoppas få till LS signalen som nästa steg. Och det är mera likt hur du tänker koppla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

HannuRöj  
#561129 Hej! Jag också har lika arbron.
Tror att det är optimalt hastighet i videon. Matning är det som värmar upp oljan. Jag har monterat liten kylare med T -stycke i returslang vid tanken. (Billigt bilmotor oljakylare)
Arbron har ingen egen övertryckventil. Viktigt att ha rätta tryck. Om övertryck ventil läckar, eller stänger för långsamt, gör det mer och mer pulssar i linje. Oljan stannar då, maskinen fungerar inte helt rätt och oljan värmer.
Min Arbro kopplas i serienippel i kranventil, retur med T - stycke. Fungerar, men optimaliskt skulle var att montera en övertryckventil vid stegmatare, närmare pulssar än pump, enkelt P till T.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

HannuRöj  
#561132 När man använder ingen funktion, är det öppet flöd.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Forestboy  
#561139 Hur varm blir er olja?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

HannuRöj  
#561140 Vad kan jag säga... 50 eller högst 70, brinner inte handen.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

beas  
#561145 När jag kör blir temp eftrr ca 1 Tim över 100c.
Rundpumpning

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Forestboy  
#561225
beas skrev:Tack för en intressant tråd

Har en likadan Arbro typ med mätsystem mm ,kör den med extern pump som funkar bra , har problem med att oljan blir för varm och det känns som det motar lite för mycket.
Ska montera elstyrd överlastventil men har ingen klar bild på hur jag ska lösa det med styrningen av den då sågfunktionen inte är med signalen däremot alla andra funktioner .
Ser att du löst det men jag skulle gärna få lite mer info hur du kopplade ,är lite trög alltså
Du skall ha en övertrycksventil på trycksidan sopp öppnar till tank vid 175 bar..

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

Forestboy  
#561226
HannuRöj skrev:Vad kan jag säga... 50 eller högst 70, brinner inte handen.
75 grader blir min oil och det är ok..

Avatar Fallback

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

beas  
#561277 Har en övertrycksventil ,så det är ok så långt.
Saken är ju att Arbro har rustat sina aggregat lite olika ute i ventilerna
beroende på hur de körs ,endera med rundpumpning eller att den ska köras mot en elstyrd ventil vid traktorn som skickar ut olja när man kör någon funktion.
Att veta vilken av dessa typer man har är inte helt lätt då man som jag köpt begagnat av en somi nte kört Arbron själv.
Tror att lösningen för att undvika värmen blir just en elstyrd ventil

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

HannuRöj  
#561284 Det finns rundpumpning i Arbro. Ettan är normalt öppet, när någon funktion användes, är det stängt.
Det ser ut lite ologiskt, men är enkelt att kolla. Led i ettan blinker samtidigt med alla funktioner.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460 och arbro 350 stegmatare

HannuRöj  
#561287 1 rundpumpning
2 såg motor
3såg sylinder
4 ut
5 in
6 grip öppet
7 grip stängt
8 kniv öppet
9 kniv stängt
10 kniv lägre tryg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).