Inomgårdsmaskiner

Fræsning af betemark og myr?

9 inlägg 3497 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fræsning af betemark og myr?

Søren Fischer  
#525474 Hej Skogsforum.

I forbindelse med etablering af rimiser på min ejendom skal jeg fræse betemark (ca 200-400m2) til planterdyrkning
og senere 1-2 ha til remiser. Jeg er på det kraftigste blevet rådet til at undgå havefræsere a la Texas og i stedet købe en efterhængt fræser a la NIBBI eller en decideret traktor fræser til min 60hk Fiat 600s traktor (men det vil jeg helst undgå da jeg også gerne vil bruge fræseren i Danmark og dermed skal kunne transporteres let på en trailer).
Erfaringer på betemark og normal svensk myr uden træer søges (kan beplantes ved gran efter hygge/cleaning ifølge skovbrugsplan) :
NIBBI BRIK 1/3 med 5,5hk er det nok?
NIBBI BRIK 4/5 med ca. 9,5 hk. burde være nok eller ?

Mvh
Søren



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Fræsning af betemark og myr?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534518 Behöver hjälp med översättningen.
Här finns väl något som kallas återskapande av slåtterängar.
Marker som behöver justeras från tuvtåtel, vide och liknade

Användarvisningsbild

Re: Fræsning af betemark og myr?

Søren Fischer  
#534532 Jag har blivit erfarenhet klokare. Det är nästan nödvändigt att ploga marken före fräsning. Gräsmattan är svår att bryta igenom med en 2-hjulfräsmaskin suspension 8hp framåtriktad roterande skärare. Så jag önskar en plog till jul. Detta kommer att göra det enklare och snabbere med viltvård.
Med vänliga hälsningar Søren

   TS
Avatar Fallback

Re: Fræsning af betemark og myr?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534536 Det finns gott om kraftiga jordfräsar / tvåhjulsdrivna traktorer
Ta kontakt med Totte
Det är han som har fräs här på forumet.

Användarvisningsbild

Re: Fræsning af betemark og myr?

totte  
#534562 Instämmer med de råd som Søren fått, när det gäller gammal betesvall bör man plöja och få ned den gamla grässvålen. Annars gäller det i stort sett bara en rejäl traktorfräs.

Flyttade tråden till Inomgårdsmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Fræsning af betemark og myr?

Göt  
#534567 kan vara svårt att plöja gamla vallar om det är mycket trädrötter som kommer in. Har sett att dom fräser upp gammal åkermark med väldigt stora fräsar med traktorer på 3-400 hk, och det blir ett bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Fræsning af betemark og myr?

Avslutat-01  
#534577 i Eksärad körde de med en fd militär minröjare...byggd på timberjack skotare.
tror det är en bonde som äger den,kanske vore ett alternativ att leja bort jobbet

Användarvisningsbild

Re: Fræsning af betemark og myr?

Søren Fischer  
#534588 Kanske kan jag använda en lämpligbegagnad plog för min tvåhjulstraktor, eftersom det bara är för optimering av foder för vildtet. När gräset är plöjd, kommer fräseren att göra resten på betemark och områder i myren. Derefter så fodervarvkål(Grüner Angeliter) og andre vildtplanter(Kanske salix). Mvh Søren

   TS
Avatar Fallback

Re: Fræsning af betemark og myr?

torbjorn_2150  
#534608 Att bara fräsa gammal betesmark, eller äng är enligt egen erfarenhet ett hårt jobb. Jag hittade mängder med trädrötter, och massor med sten, och t.o.m en bergrygg strax under rotmassan. Och för att bli av med bl. annat kvickrot går åt ett antal harvningar under försommaren. Plöja på hösten, och fräsning på våren var mitt recept att omvandla från betesäng till grönsaksodling på ca 350 m2. Jag körde med minitraktor, enskärig plog, och en liten (120cm) traktormonterad fräs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).