Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bärga djur som gått ner sig.

3 inlägg 2509 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bärga djur som gått ner sig.

hlb  
#521512 Såg just i tidningen ett reportage om hur räddningstjänsten räddade ko ur dike. De hade behövt bättre utbildning och några enkla verktyg.
Grundverktygen jag använder är:

En rejäl griplastarvagn med bilhjul liggande under stödbenen.

En lång kraftig bandstropp, eller kraftigt spännband.

Ett armeringsjärn format som en öppen ring dubbelvikt i änden så det inte blir vasst för att trä stroppen runt djuret bakom frambenen.

Dra stroppen ett varv extra,annars glider stroppen framåt. Lyft inte för mycket utan kasa mer uppför kanten. Lägg på halsrem så ni hinner få av stroppen när djuret är uppe.
Jag har räddat många fullvuxna köttraskor med denna metod och med armeringsjärnet blir man inte lerig över hela kroppen.

Vet inte om detta platsar här, men kan kanske användas för älg också
Kommentar frånSundelius?????



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bärga djur som gått ner sig.

sundelius  
#521556 Jag är ingen expert på området då närliggande station i vår kommun är specialenhet för djurräddningen. Har dock bla varit med och räddat en häst ur en pool 😀
Då såg jag ju deras utrustning och det känns som att de i mångt och mycket arbetar som vår uppfinnarjocke med enepinne 😉

Användarvisningsbild

Re: Bärga djur som gått ner sig.

Aurum  
#521907 Var det detta reportage du såg?
Finns en video i länken på smålandstidningen.
https://www.smt.se/article/brandman-raddade-ko-ur-lerfyllt-dike/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).