Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

49 inlägg 31175 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#565046
värmSkog skrev:Kul, Jag vet att du kommer bli nöjd med maskinen. Hur kommer det sig att det inte blev med aggregat? Inget behov? Eller fungerade det inge bra?

Dom större hjulen har jag vetat om ett tag så jag trodde de var något annat nytt som jag inte kunde se :wink:

De större hjulen har suttit på 2 sålda maskiner tidigare så det är i princip helt nytt. Men du kan ju ha hört talas om det ändå.
Jag tror att tex Kranman P25:a passar mig bättre. Men det är inget klart med det. Har egentligen inte så mycket jag kan säga om aggregatet på 2-3 fub avverkad volym. Men det är nog väldigt mycket en fråga om arbetsteknik.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

värmSkog  
#565062 Tror jag såg dom större hjulen första gången i samband med gallringsdagarna 2018.

Ja både kranman P25 och aggregatet till alstor har ju sina för och nackdelar.
Pratade med en kille som har kört en del med aggregatet och han sa när man blir hyffsat van så kan man hinna 60-90 stam i timmen vid optimala förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

JohannesG  
#565069 Hur höga är däcken respektive markfrigången på maskinen?
Tänker att radien på däcken gärna bör vara större än markfrigången.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

HannuRöj  
#565087 Kvistning hastighet, eller hastighet av stegmatare, är ingen viktigt sak. Viktigt är att kan plasera maskinen snabbt i bra plats. Då har man en kort lastare, måste man få den i optimal position. Om mkt tätt skog eller flera sorter av virke göras, tar det mer tid.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#565090
JohannesG skrev:Hur höga är däcken respektive markfrigången på maskinen?
Tänker att radien på däcken gärna bör vara större än markfrigången.

Stora däcken är 27 tum. Har inte exakt markfrigången i cm. Undrar bara vad som ligger bakom din tanke (jag menar inte någon kritik mot din tanke) bara resonemanget i sig.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

JohannesG  
#565106
Vedproducent skrev:Stora däcken är 27 tum. Har inte exakt markfrigången i cm. Undrar bara vad som ligger bakom din tanke (jag menar inte någon kritik mot din tanke) bara resonemanget i sig.

Jag tänker som så:
Kan man gränsla ett hinder ska man även kunna kliva upp på det utan bekymmer. Oavsett om det är en kant man kommer rakt fram mot eller om man gränslar en sten men sedan på något vis får denna vid ett hjul.
Radien bestämmer hur högt hindret får vara innan det inte rullar över utan först måste klättra lodrätt uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

stegmaster  
#565122 Grattis til nya maskinen. :-bd
Måste vara kanon att ha ett sådant smidig fordon. om det inte vore för priset så skulle det nog stå en sådan maskin lite över alt, skulle jag gissa.

Kommer du dra ner vedproduktionen och lägga mer tid i egen skog nu framover, eller?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#565149
stegmaster skrev:Grattis til nya maskinen. :-bd
Måste vara kanon att ha ett sådant smidig fordon. om det inte vore för priset så skulle det nog stå en sådan maskin lite över alt, skulle jag gissa.

Kommer du dra ner vedproduktionen och lägga mer tid i egen skog nu framover, eller?

Ja jag har tänkt att runt 500 fub får räcka. Så lite drygt 1000 m3 färdig ved. Så ska det kunna bli lite tid över till skogen på höst och vinter är tanken. Jo den är lite onödigt dyr men fin maskin. Men man måste få ha lite leksaker annars tar det roliga slut ju 🤗

Avatar Fallback

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

80-90  
#565211 Hoppas du kommer å göra lite film å lägga upp här !! Det vore tervligt om du kunde lägga upp nått från din vedanläggning med !! Grattis å lycka till med maskinen 👍

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#565578 Alstor lastar tung björkstock 55 cm i roten.

Avatar Fallback

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

brassel  
#566692 Kul med Alstor 840 och dina kommentarer/filmer Vedproducent.
Skriv gärna vad du tycker så småningom mera.
Har du även kört de äldre variatordrivna?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#566708
brassel skrev:Kul med Alstor 840 och dina kommentarer/filmer Vedproducent.
Skriv gärna vad du tycker så småningom mera.
Har du även kört de äldre variatordrivna?

Nej jag har aldrig kört Alstor förut. Det blir spännande när maskinen kommer senare i höst.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Larsj  
#566718 Här kommer min subjektiva uppfattning av min Alstor 840 Pro med Tapio 160 aggregatet.

Maskinen är en av de första 840 maskinerna som kom ut. Den är försedd med "vanliga" spakar till kranen.
När jag nu har kört en till säsong har jag följande synpunkter.

Den går fram på Alstorvis det vill säga nästan över allt. I vinter har jag inte behövt att använda kedjor någon gång och har fått ut granbarkborre timmer, gallringsmassaved och björkved ca 300 m3sk.
Allt är inte hämtat och inmätt ännu.
Komforten är bra och det har varit varmt och skönt i hytten. Driftsäkerheten har varit bra och jag har inte behövt att stå still för reparationer.
Saker som går att förbättra är några småfel här och där t.ex oljeläckage pga lossade kopplingar, värmereglage som inte fungerar och lampor till knappar som inte lyser. Jag hoppas att det kommer att åtgärdas vid nästa service.

När det gäller kranen så är den stark och effektiv. Jag och några till som har provkört upplever den som "nervös". Det är svårt att köra i mjuka svepande tag och det vill gärna bli lite ryckigt. För att reglera det måste jag sänka varvet mycket och då går det lite långsammare.

Här skulle jag vilja ha en fotgas så att det går lätta att reglera varvtalet. Det är min uppfattning att det skulle vara ett stort lyft, i alla fall för mig.

En annan sak som det finns utvecklingspotential i både när det gäller mig och också maskinen är stödbenen. Jag begriper inte att jag inte kan lära mig att ta upp dem. Mitt önskemål är att när de är i backen skall man inte kunna röra maskinen, precis som det är när stolen inte är i sitt rätta läge. Det händer för ofta att de är där de inte skall vara.

Stegmataren är en sak för sig. Första året trodde jag att det skulle hända saker när man tryckte på rätt knapp, men nu har jag lärt mig att så icke är fallet. Aggregatet har sitt eget liv och det är bara att anpassa sig till det. I bland men inte ofta händer det som förväntas men oftast inte. Det kan ju upplevas som charmigt med omväxling, men ibland blir det för mycket.
Inte ens den förträfflige Nicklas Hoflund får det att lyda. Kanske måste det tilltalas på finska. Hur som helst jag har fått mycket gjort med det.

Ett nytt område som jag har provat den senaste veckan är att markbereda med en skopa på kranen. Det gick förvånansvärt bra och jag blev positivt överraskad. Det var i en hjälpplantering och det gick smidigt att ta sig fram mellan de plantor som fanns kvar. Trevligt.

Sammanfattningsvis så är jag mycket positiv till mitt beslut att köpa den här maskinen även om den är hiskeligt dyr, men om jag jämför vad jag skulle gjort i stället så är valet lätt. Det som retar mig mest är dock att när man betalar så mycket inte kan få med en instruktionsbok. Det tycker jag är dåligt

Larsj

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

källshult  
#566730
Larsj skrev:Här kommer min subjektiva uppfattning av min Alstor 840 Pro med Tapio 160 aggregatet.

Maskinen är en av de första 840 maskinerna som kom ut. Den är försedd med "vanliga" spakar till kranen.
När jag nu har kört en till säsong har jag följande synpunkter.

Den går fram på Alstorvis det vill säga nästan över allt. I vinter har jag inte behövt att använda kedjor någon gång och har fått ut granbarkborre timmer, gallringsmassaved och björkved ca 300 m3sk.
Allt är inte hämtat och inmätt ännu.
Komforten är bra och det har varit varmt och skönt i hytten. Driftsäkerheten har varit bra och jag har inte behövt att stå still för reparationer.
Saker som går att förbättra är några småfel här och där t.ex oljeläckage pga lossade kopplingar, värmereglage som inte fungerar och lampor till knappar som inte lyser. Jag hoppas att det kommer att åtgärdas vid nästa service.

När det gäller kranen så är den stark och effektiv. Jag och några till som har provkört upplever den som "nervös". Det är svårt att köra i mjuka svepande tag och det vill gärna bli lite ryckigt. För att reglera det måste jag sänka varvet mycket och då går det lite långsammare.

Här skulle jag vilja ha en fotgas så att det går lätta att reglera varvtalet. Det är min uppfattning att det skulle vara ett stort lyft, i alla fall för mig.

En annan sak som det finns utvecklingspotential i både när det gäller mig och också maskinen är stödbenen. Jag begriper inte att jag inte kan lära mig att ta upp dem. Mitt önskemål är att när de är i backen skall man inte kunna röra maskinen, precis som det är när stolen inte är i sitt rätta läge. Det händer för ofta att de är där de inte skall vara.

Stegmataren är en sak för sig. Första året trodde jag att det skulle hända saker när man tryckte på rätt knapp, men nu har jag lärt mig att så icke är fallet. Aggregatet har sitt eget liv och det är bara att anpassa sig till det. I bland men inte ofta händer det som förväntas men oftast inte. Det kan ju upplevas som charmigt med omväxling, men ibland blir det för mycket.
Inte ens den förträfflige Nicklas Hoflund får det att lyda. Kanske måste det tilltalas på finska. Hur som helst jag har fått mycket gjort med det.

Ett nytt område som jag har provat den senaste veckan är att markbereda med en skopa på kranen. Det gick förvånansvärt bra och jag blev positivt överraskad. Det var i en hjälpplantering och det gick smidigt att ta sig fram mellan de plantor som fanns kvar. Trevligt.

Sammanfattningsvis så är jag mycket positiv till mitt beslut att köpa den här maskinen även om den är hiskeligt dyr, men om jag jämför vad jag skulle gjort i stället så är valet lätt. Det som retar mig mest är dock att när man betalar så mycket inte kan få med en instruktionsbok. Det tycker jag är dåligt

Larsj
det med stödben hade jag också stora problem på min skogsvagn så dom knäcktes. Jag monterat på gränslägesbrytare på stödbenen och kopplade in det på traktorns elsystem för när handbromsen är dragen kan jag inte lägga i växel på traktorn är ju enkelt på nya traktor där det mesta sköts elektriskt. Borde gå att lösa på ALSTOR också

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

källshult  
#566731 Sök på gränslägesbrytare här på forumet så är det en film på det jag vet inte hur man flyttar över till denna tråd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).