Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nyheter från Kranman.

14 inlägg 6415 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyheter från Kranman.

Hema  
#505507 Blev uppdaterad på att Kranman numera köper in Dalagripen till sina maskiner. Den är svartmålad istf originalröd och har ett mer symmetriskt klogrepp jämfört med den förra mer asymmetriska modellen (Tigergrip?)
http://www.sit-right.se/images/produkte ... dg/dg8.png
För den som vill byta till den nya, har jag sett den röda dalagripen 0,08 för 3850:-+m.

Enligt en på ett fb-forum (vi som kör miniskotare) som kört 100m3 är han mycket nöjd. Den gamla gripen kan säkert med fördel göras om till risgrip om lite förstärkningsarbete utförs. Om intresse skulle finnas.

Om det är någon som har någon annan nyhet så fyll på veta.



   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Jole  
#505510 Hinner Kranman inte med att tillverka sina egna gripar? Vi har samma Dalagrip som gallringsgrip till Alstorn när 0,12 är lite klumpigt. Helt okej grip och säkert bättre än Kranmans som både är osymmetrisk och har länkarna utanpå.

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Hema  
#505653
Jole skrev:Hinner Kranman inte med att tillverka sina egna gripar? Vi har samma Dalagrip som gallringsgrip till Alstorn när 0,12 är lite klumpigt. Helt okej grip och säkert bättre än Kranmans som både är osymmetrisk och har länkarna utanpå.

Jag vet inte om Kranman har gjort egna gripar. Deras gamla liknar väldigt mycket Intermercatogripar (Tigergrip?)
http://www.intermercato.com/products/gripare/
Bild

Vad tycker du om Farmagripen då, och den vs. dalagripen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Jole  
#505714
Hema skrev:
Jole skrev:Hinner Kranman inte med att tillverka sina egna gripar? Vi har samma Dalagrip som gallringsgrip till Alstorn när 0,12 är lite klumpigt. Helt okej grip och säkert bättre än Kranmans som både är osymmetrisk och har länkarna utanpå.

Jag vet inte om Kranman har gjort egna gripar. Deras gamla liknar väldigt mycket Intermercatogripar (Tigergrip?)
http://www.intermercato.com/products/gripare/
Bild

Vad tycker du om Farmagripen då, och den vs. dalagripen?

Jag har inte kört tillräckligt mycket med någon av dem för att uttala mig om kvaliteten. Storleksmässigt skulle jag säga att kranen på Alstorn är överdimensionerad för en 0,8. Som allroundgrip är 0,12 mycket bättre anpassad till maskinen. Farma gör inte ens en 0,8 grip.

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Kranman.

Kotten2  
#505984 Han köper där det är billigast

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Kranman.

Nils71  
#506021
Hema skrev:Blev uppdaterad på att Kranman numera köper in Dalagripen till sina maskiner. Den är svartmålad istf originalröd och har ett mer symmetriskt klogrepp jämfört med den förra mer asymmetriska modellen (Tigergrip?)
http://www.sit-right.se/images/produkte ... dg/dg8.png
För den som vill byta till den nya, har jag sett den röda dalagripen 0,08 för 3850:-+m.

Enligt en på ett fb-forum (vi som kör miniskotare) som kört 100m3 är han mycket nöjd. Den gamla gripen kan säkert med fördel göras om till risgrip om lite förstärkningsarbete utförs. Om intresse skulle finnas.

Om det är någon som har någon annan nyhet så fyll på veta.


Pratade med Qvennes Skog & Maskin för någon vecka sedan då jag är i köpartagen att investera i en hydraulvagn och Atv så småningom och de flesta nya AvestaVagnar de sålt hade de monterat Dala-Gripen 0,08 istället men även sålt lösa till kunder som velat byta upp sig då den enligt dem rullade virket bättre & upplevdes starkare än Kranmans och Avestas. De hade väll oxå nån Risgrip 0,14 jag sett nån film på här på forumet för nått tag sedan

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Hema  
#506039 Han tar 3850:-+m för en dalagrip 0,08. Kranman tar 8800:-+m för en risgrip om jag minns rätt. Så har man redan en grip och vill ha en risgrip, kanske det är vettigt att köpa ny timmergrkp och bygga om den gamla till ris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Jole  
#506041
Hema skrev:Han tar 3850:-+m för en dalagrip 0,08. Kranman tar 8800:-+m för en risgrip om jag minns rätt. Så har man redan en grip och vill ha en risgrip, kanske det är vettigt att köpa ny timmergrkp och bygga om den gamla till ris.

En 0,8 är ju fortfarande en 0,8 och är inte mycket till risgrip även om man kapar väck tvärslån och vässar tänderna. Men det är ju bättre än ingen risgrip, antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Kranman.

Nils71  
#506061
Hema skrev:Han tar 3850:-+m för en dalagrip 0,08. Kranman tar 8800:-+m för en risgrip om jag minns rätt. Så har man redan en grip och vill ha en risgrip, kanske det är vettigt att köpa ny timmergrkp och bygga om den gamla till ris.



Jag tror precis som ”Jole” även om min erfarenhet är knapp att 0,08 inte är mycket att bygga risgrip på, den borde ju inte kunna gå att få upp så mycket i storlek men jag hittade på Qvennes Facebooksida välldigt långt ner att de skulle ta 7500kr för en 0,14 Risgrip och kranmans är bara 0,12 och betydligt sämre om jag förstått det hela rätt? Dessutom 1300kr dyrare

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Jole  
#506085
Nils71 skrev:
Hema skrev:Han tar 3850:-+m för en dalagrip 0,08. Kranman tar 8800:-+m för en risgrip om jag minns rätt. Så har man redan en grip och vill ha en risgrip, kanske det är vettigt att köpa ny timmergrkp och bygga om den gamla till ris.



Jag tror precis som ”Jole” även om min erfarenhet är knapp att 0,08 inte är mycket att bygga risgrip på, den borde ju inte kunna gå att få upp så mycket i storlek men jag hittade på Qvennes Facebooksida välldigt långt ner att de skulle ta 7500kr för en 0,14 Risgrip och kranmans är bara 0,12 och betydligt sämre om jag förstått det hela rätt? Dessutom 1300kr dyrare

Den händige kan kanske skära ut och montera nya längre "armar" så den får en käft stor som en 0,12:a. Lär inte bli vackert men förhoppningsvis hyfsat funktionellt?

PS. Vad kallas egentligen de gripande delarna av en grip?

Användarvisningsbild

Re: Nyheter från Kranman.

totte  
#506120
Jole skrev:PS. Vad kallas egentligen de gripande delarna av en grip?


Skänklar?

Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Hema  
#506126 Ja optimalt är det säkert inte att göra om den gamla timmergripen till risgrip, men kostnadsmässigt är det en billig lösning och bättre, än ingen risgrip ha. Alternativt sälja den gamla gripen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Hema  
#794320 Jag har verkligen häpnats av prisökningen på Kranmans vagnar.
1677704253_screenshot_20230228-221822.png

Hur mycket mer kan de höja innan folk slutar köpa? Det är trots allt bara en ATV-vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyheter från Kranman.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#794348 Som någon som sålde snöskotrar under förrförrförra ekonomikrisen sa: Brännvin och leksaker finns det alltid pengar till
🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).