SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Med skog och Malwa som livsstil

659 inlägg 151023 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545445 Ståtliga furor behöver inte skämmas för sig. :-bd

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545456 Blir lite avundsjuk på möjligheten att styra sin tid som du kan, har så mkt på jobbet så mina försök att va hemma en dag i veckan har spruckit totalt...

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

stone66  
#545467
gnisten83 skrev:Blir lite avundsjuk på möjligheten att styra sin tid som du kan, har så mkt på jobbet så mina försök att va hemma en dag i veckan har spruckit totalt...

Jag blir inte så lite avundsjuk. Så skulle jag me vilja ha det. Grattis sudden att du lyckas me det👌

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#545505
gnisten83 skrev:Blir lite avundsjuk på möjligheten att styra sin tid som du kan, har så mkt på jobbet så mina försök att va hemma en dag i veckan har spruckit totalt...

Tråkigt Gnisten, jag förstår att du blir avundsjuk men så går det när man gör sig oumbärlig :wink:

stone66 skrev:
gnisten83 skrev:Blir lite avundsjuk på möjligheten att styra sin tid som du kan, har så mkt på jobbet så mina försök att va hemma en dag i veckan har spruckit totalt...

Jag blir inte så lite avundsjuk. Så skulle jag me vilja ha det. Grattis sudden att du lyckas me det👌

Tack
Målmedvetet slit och bra grundförutsättningar har gjort det möjligt.
Tror dock att många fler på forumet skulle kunna göra något liknande men det krävs lite omprioteringar :smile:
Det är lite tanken med den här tråden.
Det var en kille på GD som sa att jag inspirerat honom att göra sin egen resa mot att få det liv som gjorde att han mår bra.
Är fortfarande lika glad och stolt över de orden 🤗

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545547
sundelius skrev:Målmedvetet slit och bra grundförutsättningar har gjort det möjligt.
Tror dock att många fler på forumet skulle kunna göra något liknande men det krävs lite omprioteringar :smile:


Ja det går att göra mycket om man sätter målet tydligt och vågar för sig själv ompröva gamla sanningar. Utan jämförelse på något sätt med "sundelius" så har för egen del en minskning till ca 60-70% gjort en väldig skillnad. Så man kan ju ta det stegvis. På det min saliga fars visdomsord "det är inte dom stora inkomsterna som man blir rik på, de är de små utgifterna". Så sant.
(låter kanske märkligt sagt från någon som precis köpt en ny Bison :roll:)

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545548
Uvskogen skrev:
sundelius skrev:Målmedvetet slit och bra grundförutsättningar har gjort det möjligt.
Tror dock att många fler på forumet skulle kunna göra något liknande men det krävs lite omprioteringar :smile:


Ja det går att göra mycket om man sätter målet tydligt och vågar för sig själv ompröva gamla sanningar. Utan jämförelse på något sätt med "sundelius" så har för egen del en minskning till ca 60-70% gjort en väldig skillnad. Så man kan ju ta det stegvis. På det min saliga fars visdomsord "det är inte dom stora inkomsterna som man blir rik på, de är de små utgifterna". Så sant.
(låter kanske märkligt sagt från någon som precis köpt en ny Bison :roll:)


Det var ju därför du kunde köpa Bisonen. :smile:

Man behövet inte vara snål. Bara prioritera på det man vill. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

ananders  
#545624 De närmast föregående inläggen har fått mig att inse att det kan finnas en möjlighet i min nya jobbsituation till att få lite mer tid till skogen på vintern. Bara man tänker kreativt och positivt, hoppas bara cheferna ser det på samma sätt. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#547202 Det rullar på i de dalsländska skogarna
Vädret har varit fortsatt gynnsamt men nästa vecka verkar det vita komma :-ss
Skithuset är jag nöjd med men nöjdast är nog vovven, trots granris och filt samt att jag satte på henne min väst när jag högg så blir det ju alltid kallt nere vid backen i tältet. Nu har hon snabbt accepterat byssjan som sitt andra hem.

Gick en inventeringsrunda i helgen, hittade nog ett hundratal döda granar spritt på marken :cry: . Är en blandning av barkborre och torkan på mina magra marker
Så nu blir det att pausa gallringen en stund och sanera lite

1548354609_013.jpg
1548354607_012.jpg
1548354597_011.jpg
1548354613_015.jpg
1548354590_006.jpg
1548354595_009.jpg
1548354585_004.jpg

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547222 Jag de är jättetråkigt att hitta så många angripna träd.
Problemen med barkborrarna blev mycket värre i år när granarna blev stressade och nersatta av vattenbrist.
Sen i den långa värmen hann troligen borrarna svärma 3ggr så de blev ännu värre av de, tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#547387 Idag har jag huggit barkborreträd. Problemet är bara att ju mer jag rör mig I markerna ju mer angripa träd hittar jag :cry:
Har ju skämt bort mig med varm mat så jag tog mig tid att tända en brasa för korvgrillning. Är ju inte svårt att hitta torr ved iallafall :???:

1548433892_img_20190125_130048_443.jpg
1548433900_img_20190125_150745_250.jpg
1548434169_img_20190125_155019_138.jpg

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547418
sundelius skrev:Idag har jag huggit barkborreträd. Problemet är bara att ju mer jag rör mig I markerna ju mer angripa träd hittar jag :cry:
Har ju skämt bort mig med varm mat så jag tog mig tid att tända en brasa för korvgrillning. Är ju inte svårt att hitta torr ved iallafall :???:

1548433892_img_20190125_130048_443.jpg
1548433900_img_20190125_150745_250.jpg
1548434169_img_20190125_155019_138.jpg


Aldrig sett ett barkborreträd i verkligheten men det verkar ju måttligt kul. Trots korvgrillningsfördelen. Men med varje inlägg du gör så hjälper du mig vidare i min ambition att få "fria månader" för skogen.
Så du skrev i en annan tråd att du ibland lessnar på SF och funderat på en paus. Sånt kan jag förstå men om du vill och hittar energi, så ta pausen i alla andra trådar utom den här 🙏
Senast redigerad av Uvskogen fre 25 jan 2019, 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547424 När jag högg i höstas såg de ut så här när jag petade i barken :roll:

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#547452
Uvskogen skrev:
sundelius skrev:Idag har jag huggit barkborreträd. Problemet är bara att ju mer jag rör mig I markerna ju mer angripa träd hittar jag :cry:
Har ju skämt bort mig med varm mat så jag tog mig tid att tända en brasa för korvgrillning. Är ju inte svårt att hitta torr ved iallafall :???:

1548433892_img_20190125_130048_443.jpg
1548433900_img_20190125_150745_250.jpg
1548434169_img_20190125_155019_138.jpg


Aldrig sett ett barkborreträd i verkligheten men det verkar ju måttligt kul. Trots korvgrillningsfördelen. Men med varje inlägg du gör så hjälper du mig vidare i min ambition att få "fria månader" för skogen.
Så du skrev i en annan tråd att du ibland lessnar på SF och funderat på en paus. Sånt kan jag förstå men om du vill och hittar energi, så ta pausen i alla andra trådar utom den här 🙏

Ingen fara Uven
Jag lackade ur på pajkastning som gärna blir följden när det ska diskuteras politik. Jag är beroende av Sfo :smile:

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Seb macahan  
#547454
sundelius skrev:
Uvskogen skrev:
sundelius skrev:Idag har jag huggit barkborreträd. Problemet är bara att ju mer jag rör mig I markerna ju mer angripa träd hittar jag :cry:
Har ju skämt bort mig med varm mat så jag tog mig tid att tända en brasa för korvgrillning. Är ju inte svårt att hitta torr ved iallafall :???:

1548433892_img_20190125_130048_443.jpg
1548433900_img_20190125_150745_250.jpg
1548434169_img_20190125_155019_138.jpg


Aldrig sett ett barkborreträd i verkligheten men det verkar ju måttligt kul. Trots korvgrillningsfördelen. Men med varje inlägg du gör så hjälper du mig vidare i min ambition att få "fria månader" för skogen.
Så du skrev i en annan tråd att du ibland lessnar på SF och funderat på en paus. Sånt kan jag förstå men om du vill och hittar energi, så ta pausen i alla andra trådar utom den här 🙏

Ingen fara Uven
Jag lackade ur på pajkastning som gärna blir följden när det ska diskuteras politik. Jag är beroende av Sfo :smile:


Tur det för SFO är ju beroende av dig, och alla andra härliga medlemmar! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Ingarhs  
#547456 Vil bare si at i dag tok jeg meg i å blant annet lese denne tråden samt Gallringsdagarna 2016 fra start til slutt, bare for å mimre, få litt go'stemmning og kjenne på at det er flere som har samme interesse som en selv. Man plukker opp tips, blir inspirert og vet når man står langt inni skogen og jævlas med et eller annet, får et perfekt felleskår, eller bare nyter det å bli litt svett i det sola skinner frem og varmer bittelitt i - 10, mens et par rådyr løper litt skremt avgårde idet du stopper motorsaga, så er det noen andre som skjønner akkurat hvordan du har det... Stå på sundelius, og alle andre! 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).