SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Med skog och Malwa som livsstil

659 inlägg 151185 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#531442
ananders skrev:Ja, jag önskar dig också en trivsam tid i skogen :-bd och är nu riktigt avis på den möjligheten du har.
Det är det jag saknar mest från mitt gammal jobb, att kunna vara ledig under ett par månader och hugga i egen skog.

Det förstår jag verkligen ananders, hoppas den möjligheten kommer uppenbara sig för dig igen längre fram

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#531444 Första veckan har det varit röjning som gällt.
Började med en riktig smörröjning på hygget jag planterade april -15 (regnhelvetet). När jag kollade i våras så var det dags men nu när jag kom på plats så hade djuren gått hårt åt lövet så det gick fort att springa över :-bd
I anslutning till hygget har jag en ravin med ett litet vattenfall som det växer riktigt grova träd, den sparades vid avverkningen för den är en oas för mig och det vilda.
Sen slutförde jag en eftersatt röjning som avslutade förra säsongen med, hade ett litet hörn jag inte hann med då

1541093123_009.jpg
1541093111_006.jpg
1541093105_005.jpg
1541093138_008.jpg
1541093118_007.jpg

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

ananders  
#531447
sundelius skrev:Första veckan har det varit röjning som gällt.
Började med en riktig smörröjning på hygget jag planterade april -15 (regnhelvetet). När jag kollade i våras så var det dags men nu när jag kom på plats så hade djuren gått hårt åt lövet så det gick fort att springa över :-bd
I anslutning till hygget har jag en ravin med ett litet vattenfall som det växer riktigt grova träd, den sparades vid avverkningen för den är en oas för mig och det vilda.
Sen slutförde jag en eftersatt röjning som avslutade förra säsongen med, hade ett litet hörn jag inte hann med då

1541093123_009.jpg
1541093111_006.jpg
1541093105_005.jpg
1541093138_008.jpg
1541093118_007.jpg


Du gjorde helt rätt i att skona ravinen vid avverkningen, ett riktigt smultronställe. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

totte  
#531481 Det vill jag se. Dit går vi nästa sommar, när jag dyker upp nån gång.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#531482 :-bd

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#532661 Förra helgen tillbringades som vanligt med pyssel på gården samt lite jakt.
På måndag gjorde jag en röjning åt en kund som vill ha utsikt ner mot sjön.
Efter det var meningen att jag skulle fortsätta gallra där jag slutade i våras men tji fick jag, när jag och vovven tog en promenad hittade jag mycket påslag av barkborre så det fick bli sanering av döda och döende träd istället. Speciellt tråkigt var det att det var rätt mycket i det som jag gallrade ifjol så nu blev det luckor där. Inget oväntat egentligen då det här är gran som växer på tallmarker så de är torkstressade och därför lätta byten för skadedjuren. Så tråkigt att betestrycket från älg är så högt att jag inte får upp tallen här.
På torsdagen drog jag norrut för att titta på Sveriges högsta tall, klibbal och gran med Sfo, mycket intressant och trevligt
Trevlig helg allesammans

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

JensSkoog  
#532674 Har du blivit kompis med nya röjsågen?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#532687 Den kan tjuvstoppa någon gång ibland annars är det ett lyft jämfört den gamla :-bd

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Hema  
#532790 Angående betestrycket på tall, kanske kan funka med de där toppskottsskydden framöver? För nuvarande luckor kanske hybridlärk skulle kunna vara en lösning?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#532867 Ska nog prova de skydden nästa gång det blir plantering efter slutaverkning, är sugen att prova hybridlärk då.
Där jag tar barkborreträden nu tror jag det är alldeles för mager mark för hybridlärk

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Sisyfos  
#532972
sundelius skrev:Jag brukar ju vara snabb att delge er när jag har fantastiska skogsdagar så det är väl inte mer än rätt att jag även delar när de är lite sämre :roll:
Har nog blivit lite drabbad av influensan som härjar vilt här just nu, ont i huvud och kropp. Sen har det ju snöat så jag har ju inte kommit till skogen på två dagar. Nu är det ju så att jag har en stegmatare som står på släpkärran så idag skulle inget stoppa mig.
Kom nästan ända fram med släpet i snösörjan men två kilometer från skotaren var det stopp. Skam den som ger sig, Naarvan ska provas.
Dumpade kärran och tog mig till slut fram. Plockade av gripen och hjulade bort för att sätta på Naarvan. Då var tappen på rotatorn grövre än på den adapter som satt på stegmataren :cry:
Hjulade tillbaka och satte på gripen igen. Lyckades skifta slangarna 😡 . Jaja, gör om och gör rätt
Körde ner för slänten för att göra färdigt ett område. På vägen hade jag en stor asp som hängt sig så jag tänkte dra till mig den så jag kunde kvista den. Greppade i roten och lyfte för att dra den till mig varvid den gungade till och kom när staken så att en av de slangar jag tillbringat hela förmiddagen till att sätta på och av gick sönder :((
Svetten började rinna på ryggen och jag svor ramsor. Satte mig i solen för och samla kraft. Skrev på mobilen och beklagade mig för en god vän. Svaret kom snabbt, det där är inte oflyt utan förarfel. Vad skulle man ta sig till utan stöttande kompisar :roll:
Till slut fick jag kört ett par tankar. Eftermiddagen ägnades åt att åka till FTG och hämta en annan adapter (heders @swetrac ) samt få två nya slangar pressade.
Imorgon är en ny dag :smile:



Hur gick det med stegmataren? Är själv inne på samma sak på en 460C.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#533009 Testade ju Naarvan två dagar ifjol, mer ville jag inte köra när inte grejorna är mina. Nu är aggregatet mitt, så fort jag blivit färdig med barkborreträden i detta område så åker Naarvan på för att jag ska kolla om vi blir kompisar på riktigt.
Följer du tråden så borde du få svar snart.
Du måste ju delge oss mer hur du arbetar med din Malwa :!:

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Sidekicknicke  
#533035 Hej lite nyfiken på en sak då jag inte hittar infon någon annanstans, vad är det för lastarea på en Malwa 460?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

svampbob  
#533044
Sidekicknicke skrev:Hej lite nyfiken på en sak då jag inte hittar infon någon annanstans, vad är det för lastarea på en Malwa 460?


Malwa 460

Där säger Sundhult ca 1,6 m2

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Sisyfos  
#533059 Ja, som hobbyskogsägare med annat heltidsjobb så är det ständigt för få skogsdagar. Min mesta areal består av gallringskog och vill som många andra här effektivisera mina timmar i skogen. Att göra det mesta själv och må bra av resultatet. Skaffade mig en miniskotare för två år sedan då jag alltid upplevt Skoter och ATV som farliga och tidskrävande skotningsmetoder.

Jag tycker på sätt och vis att principen med att hugga så länge man orkar vilket brukar bli ett lass och sedan skota hem det direkt fungerar. Men drömmen har som alltid varit att även få skörda. Jag har pendlat mellan att köpa en äldre skördare eller försöka mig på att få allt i samma maskin. Min tanke nu att det är enklare att hålla en maskin igång än två.

Så vad ska man då sätta på sin 460C? Pengarna finns inte till en 560 och vad jag hört från Malwa så är det problem med att få nog med ork och oljeflöde i min även om det är den med variabel pump.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).