"Tidsstudie och kvalitetsuppföljning vid jämförelse av små och konventionella skördare och skotare i förstagallring (Gustafsson 2017)" som ni kan läsa här
och
"Arbetsmiljö i en gallringsmaskin för skotning - en jämförelse mellan en liten och mellanstor maskin (Olsson)" Ännu ej publicerad.
Dessutom har Skogforsk själva utfört tre olika försök:
-Kompletterande tidsstudier för att få bättre spridning vad gäller medelstam än vad första examensarbetet undersökt.
-Standardiserad vibrationsmätning på Skogforsks vibrationsbana i Jälla.
-Standardiserad spårdjupsmätning i Norra Uppland 2017.
Jag lägger in hela rapporten som en pdf-fil för den som vill läsa mer. Slutsatserna i rapporten kan enkelt sammanfattas så här:
-Malwa-skördarens avverkningskostnad skiljer sig marginellt mot en större maskin. En något lägre timproduktion vägs upp av motsvarande lägre timkostnad.
-Rapporten visar att Malwa-skotaren har en ca 50 kr/m3fub högre skotningskostnad vid 200 m köravstånd jämfört med en konventionell skotare (Ponsse Wisent). Då har det inte använts extra vagn på Malwan vilket enligt tillverkaren bidrar till att sänka skotningskostnaden avsevärt.
-Malwagruppen drar ca 0,5 liter mindre bränsle per m3fub, 2,6 liter per m3fub jmf med det konventionella systemets 3,2 liter/m3fub (JD 1170E och Ponsse Wisent).
-Malwaskördarens prestation relativt den konventionella skördaren minskade inte när man gick från 0,04 m3fub i medelstam till 0,05 m3fub i de kompletterande tidsstudierna.
-Båda maskinkoncepten gallrade med jämförbar gallringskvalité. Andelen skadade träd var mycket låg efter båda systemen. Skogforsk anser det vara mer förar- än maskinberoende.
-När det gäller förarergonomi och vibrationsmätningar jämfördes Malwas skotare med Komatsu 845 och Ponsse Buffalo. Skogforsk skriver att det sammantagna intrycket från dessa studier är att "Malwans arbetsmiljö är relativt nära den nivå som erbjuds i jämförelsemaskinen".
-Den största skillnaden i positiv bemärkelse för Malwa återfinns i spårdjupstesterna. De har redovisats här på skogsforum tidigare i tråden Resultat Skogforsks spårdjupstest (Ontrack, 10W, Malwa).
Testerna är utförda på en stubbåker med tjockt och mjukt matjordslager. Malwan kördes här med trailer och för att få full jämförbarhet fick Malwan köra fler överfarter så att man fraktade samma volym som jämförelsemaskinerna (Ponsse Buffalo med 8 hjul). Malwa-skotaren hade enligt Skogforsk "Signifikant lägre spårbildning än Ponsse Buffalo i alla försöksleden (med och utan last samt rakt och svängande)". "Markpåverkan från Malwa kan förväntas vara begränsad jämfört med en större konventionell maskin."
Läs hela rapporten här:
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto