I fabriken var det full rulle. På två monteringslinjer byggdes 610 och 606-skotare och på en tredje byggdes 404-skördare. Det byggs idag väldigt få av den mindre modellen 630 Minimaster. Det mesta handlar om 404-skördare och 610-skotare samt en och annan 606:a. Tillverkningstakten har utökats successivt de senaste åren och man är snart uppe på max vad man klarar av att bygga i befintlig anläggning. I år planerar man att bygga ca 130 maskiner. Vimek bygger fortfarande maskiner för den stora Vitrysslandsordern parallellt med att flera andra marknader ska förses med allt fler maskiner. Däribland Sverige.
-När det gäller de vitryska maskinerna så har montörerna fått upp takten rejält, säger Fredrik Lundberg som är Vd på Vimek. Det underlättar att bygga långa serier med identiska specifikationer säger han när han visar runt i anläggningen. Det som främst skiljer maskinerna som ska till Vitryssland från de som ska till Sverige och andra EU-länder är att vitryssarna har en CAT-motor med enklare avgasrening.
Bra andrahandsvärden
I lokalen står en äldre, blå Vimek 606 som bytts in. En maskin från 2005.
-Den ska till Finland, säger Fredrik. Enligt Fredrik kostade den ca 450 000 kr när den var ny och idag handlas den för 350 000 kr. En ny 606:a kostar idag runt 750 000 kr. Det här gör maskinerna relativt billiga att äga om man ser till kapitalkostnaden och det kan vara en del av förklaringen till att de här mindre maskinerna har blivit så populära.
Tiltgrip med unik bromslänk
Vi tittar på tiltgripen som sitter på en skotare som är klar för leverans. Vimek tog fram en egen tiltgrip för att smidigare kunna hantera virket i täta gallringar. När företaget labbade med både biobränsleklipp och tiltgrip uppstod behovet att bromsa upphängningslänken för att minska pendelrörelserna. En av Vimeks grundarbröder, Lars-Gunnar Nilsson var inte nöjd med de bromslänkar som fanns på marknaden utan han konstruerade helt enkelt en egen. Vanliga bromslänkar består av en lamell som bromsas hela tiden. Lars-Gunnar uppfann istället en bromslänk som bara bromsas när det behövs. Med hjälp av hydraultryck. Tillsammans med tiltgripen blir det en smidig lösning för lastning i trånga utrymmen och bromslänken visar sig också bidra till ökad prestation.
Det har gjorts studier av SLU i Umeå om tiltgripens och bromslänkens påverkan på arbetet och det visade sig att arbetet gick lite snabbare och antalet skadade träd minskade. Ett referat av den här studien från 2015 finns i tidningen Skogen nr 6-7 2015.
Vill ni se ett reportage och en video om Vimeks gallringsteam med 404-skördaren och 610-skotaren så hittar ni det i trådenhttps://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=31048
Här finns en kort video och några fler bilder från besöket
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto