SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

29 inlägg 26119 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#499042 Vimek visade en konceptmaskin som kan alternera som skördare och skotare på Elmia Wood 2017. Vi skrev om det i tråden Vimek kombimaskin med 404-skördare och vagn (video).

Både Malwa och Terri erbjuder redan liknande koncept. Tanken är att samma basmaskin, med relativt enkla handgrepp ska kunna skifta mellan att både kunna skörda och skota. I Malwas och Terris fall är det i princip en skotare som genom viss anpassning blir en skördare. När det gäller Vimeks lösning har man gjort tvärt om och utgått från skördaren.

Basen från befintliga maskiner
En bärande idé för Vimeks DUO-koncept är att det så långt som möjligt ska baseras på befintliga maskiner och komponenter. Skördaren är därför en vanlig Vimek 404:a som när den ska skota förses med en vagn som i stort motsvarar 610-skotarens vagn. Skördare och vagn ska kopplas ihop så att vagnen får drivning och det görs med en kraftuttagsaxel.

Dubbel styrning ger ramstyrningseffekt
Efter Elmia Wood har konceptmaskinen testats och utvärderats i gallringsarbete under hösten 2017. De som testat maskinen upplever den som smidig. Vimeksskördarens dubbla styrning (både i ramen och på framhjulen) ger samma effekt som när man har en rejäl ramstyrning på en skogsvagn.

Resultaten för höstens utvärderingar ligger till grund för byggnationen av nästa DUO-maskin som ska bli en maskin som är färdig att ta ut på marknaden. Enligt Maria Öhman som är nordisk marknadschef på Vimek finns det en tydlig efterfrågan för en kombimaskin.
-Det är alltid någon som frågar efter Duon på varenda visning vi är med på och vi har redan kunder till de första maskinerna vi kommer att tillverka, säger Maria.

Längre kran än på skördaren
Vimek är lite hemliga med exakt vad som kommer att förändras från konceptmaskinen till den första 404 DUO men det verkar helt klart att den får en längre kran. Vagnen kommer också att bli något större och den kommer sannolikt att lasta mer än en ordinarie 610-skotare Tack vare att kranen sitter på "traktordelen" och att det finns ett hjulpar extra går det att klara av högre lastvikter. Sen återstår det att se om Vimek kommer att använda 404:ans hytt eller om det blir modifieringar här också? Det borde bli ett större utrymmesbehov i hytten på Duon när den ska gå som skotare än vad det gör när 404:an går som skördare.

Vimek tror att den första 404 DUO är klar lagom att visas upp på Gallringsdagarna 2018. Det ser vi fram emot!

En kort video på konceptmaskinen som visades på Elmia Wood:


En Bild från Elmia Wood som visar drivning och vagnsdraget:

1519023583_bildruta-2018-02-19-07-57-53.jpg


Här finns lite bilder från tester med konceptmaskinen som visades på Elmia Wood 2017:

1519023149_20170620_130454.jpg

1519023165_20170620_130540.jpg

1519023218_20170620_130552.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

svampbob  
#499191 Roligt att få se sin maskin på bild. Jag har inte någon brådska att få hem den nu när det är så våldsamt med snö.

Avatar Fallback

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499227 En på jobbet har sedan ett antal år en 404 som han även skotar med

Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Torbjörn Johnsen  
#499234 Intressant @bengt.a! Vet du hur har han löst det med vagn? Har han bara satt på ett drag och kör med en enkel vagn utan drivning då eller har ha en annan lösning?

   TS
Avatar Fallback

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499337 Det vet jag inte, förstod att det var lite att klura på, vet inte om den är driven eller inte

Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Fredrik Reuter  
#509968 Vimek har en teaser på YouTube:


Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

svampbob  
#510008 Det ser ut som att det är min maskin i filmen åtminstone på några av klippen.
Jag frågade Vimek lite i veckan men fick inte så mycket info om Duon.

Avatar Fallback

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Hema  
#510028
svampbob skrev:Det ser ut som att det är min maskin i filmen åtminstone på några av klippen.
Jag frågade Vimek lite i veckan men fick inte så mycket info om Duon.

Om det är din maskin, borde du väl få betalt om de använder den för kommersiella syften? ;)

Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Torbjörn Johnsen  
#510103
svampbob skrev:Det ser ut som att det är min maskin i filmen åtminstone på några av klippen.
Jag frågade Vimek lite i veckan men fick inte så mycket info om Duon.


Det blir ju bra @svampbob! Bara att skaffa en vagn och en grip så har du din egen Duo :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

svampbob  
#510331 Det blir ju bra svampbob! Bara att skaffa en vagn och en grip så har du din egen Duo :d

Skördaren jag har är den som var på Elmia förra sommaren som Duo prototyp. Nu är den helt återställd till skördare men Duo delarna ligger säkert kvar i något hörn i Vindeln.

Avatar Fallback

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510367 Två problem som jag ser med denna maskin:
1. Svår att backa med
2. Vagnen borde gena mer än en dragare utan midjestyrning.
Två nackdelar som man inte gillar på en gallringsskotare

Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

JohannesG  
#510390 Kärran kanske skulle ha boggistyrning också. Då blir det smidigt. Visst, inte lika enkelt som att köra med midjestyrd skotare, men lite skicklighet får föraren ha.

Det jag är mest orolig över är att kranen kan bli klumpig att lasta med då den sitter så lågt ner.

Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Fredrik Reuter  
#525177 Vimek släppte idag en video på Vimek DUO, du kan se videon nedan. Men glöm inte att Vimek DUO också visas på Gallringsdagarna med start nu på torsdag! 👍


Avatar Fallback

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

Hema  
#525183 Så då kanske det går att vända stolen 180grader o då skulle man kunna få en liten smidig lunnare. :)

Edit: Japp stolen går nu att vända 180grader.

Användarvisningsbild

Re: VImek 404 DUO - kombimaskinen närmar sig lansering

svampbob  
#525635 Inga filmer och bilder på Duon från Gallring dagarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).