Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger GJ30

116 inlägg 63581 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683729
Fixaren1 skrev:Jo det har allt hänt en del: Slutväxelras, elproblem och sprickor i vagnen. Säg till om startmotorn låter som en kulspruta när du ska kallstarta i minusgrader. Jag vet felet.
2:a ägare efter farsan och maskinen har gått ca 1500h. Årsmodell 2012.
Trots det som har hänt är jag nöjd med maskinen. Mycket maskin för pengarna och går man upp ett snäpp i pris så ökar kapitalkostnaden.

Är det en Branson eller är det en föregångare, var har du upptäckt sprickor.
Mvh Mikael

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Fixaren1  
#683744 Det är DongFengmotor. Dålig segdragning men inga motorproblem. Sprickorna i vagnen uppstod straxbakom grinden i anslutning till inspektionsluckan som är där. Det blir ju stora påfrestningar när det är midjelås istället för stödben. En duktig svetsare drog dit förstärkningar men jag har inte kört tungt på länge så jag får hålla koll. Det är när man kör vindfälle och annat tungt som det frestar. Du har väl hydrauldrift på din? Jag har kardan.

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683751
Fixaren1 skrev:Du har väl hydrauldrift på din? Jag har kardan.

Det stämmer, bra och veta var man ska hålla koll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Fixaren1  
#683814 Hur mycket har du kört? Köpt den som ny? Något problem?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683837
Fixaren1 skrev:Hur mycket har du kört? Köpt den som ny? Något problem?

Kört ca 450 tim haft den sen ny och problemet var att de inte fått broms/koppling bak att fungera vid tillverkning men blev fixat efter ett år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707334 Bytte olja och filter idag i motorn och kan tipsa om Mekonomens filter Mahle OC 115 passar till min maskin och även min Branson traktor, kan tänka mig att det passar till flera modeller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Heba  
#707465 Branson, visst var det 5025 du hade?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#707475
Heba skrev:Branson, visst var det 5025 du hade?

Stämmer https://skogsforum.se/download/file.php ... &mode=view

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749216 Det har varit lite dåligt med uppdateringar men vi började säsongen med att gallra på en grannfastighet efter det har det blivit lite olika körningar och nu är det städning efter stormarna som gäller. Maskinen har nu gått straxt över 600 tim och inga större problem.
1645293151_kullen11.jpg
1645293141_kullen10.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749229 Ings kedjor eller band! Hoppas få ta av mina om några veckor, vara isen försvinner någon gång 😀
Fin maskin det där! 👍

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#749244
Uvskogen skrev:Ings kedjor eller band! Hoppas få ta av mina om några veckor, vara isen försvinner någon gång 😀
Fin maskin det där! 👍

Kedjor fram är allt på, de har varit monterade sen höstas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753322 Kör på och jagar vindfällen, inga mängder men rätt utspritt. Mesta snön är väck nu också 👍.
1647976584_sjoenaes51.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

mf35  
#762429 Tillverkas Woodtiger fortfarande? Hittar ingen hemsida för tillverkaren

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#762437
mf35 skrev:Tillverkas Woodtiger fortfarande? Hittar ingen hemsida för tillverkaren

Tillverkningen har upphört, personligen så hoppas jag de börjar igen nya Kranman skotaren är ingen ersättare enligt mig. 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

JerryH  
#762463
Mikael skrev:
mf35 skrev:Tillverkas Woodtiger fortfarande? Hittar ingen hemsida för tillverkaren

Tillverkningen har upphört, personligen så hoppas jag de börjar igen nya Kranman skotaren är ingen ersättare enligt mig. 😎


Hmm.. Hur mycket tar Woodtigern?
Den har ju onekligen en fördel med lite större motor. Tråkigt vad dessa onödiga motorregler för mindre motorer förstör :(
Nu skulle det iofs vara svårt att få i en större motor i 960an med nuvarande design, men hade inte reglerna varit som de är, så hade de ju garanterat gjort plats för en större motor :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).