Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Woodtiger GJ30

116 inlägg 63579 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591910
Mikael skrev:Håller på och kör lite barkborrevirke och även lite färskt för att få ihop lite högar. Dessvärre så verkar det vara stopp på 1600 sortimentet men vi lägger undan till egensågning. Köpte nu också ett nytt tillbehör till tigern, Husqvarna 535IXP batterisåg så det är skönt att slippa dra igång sågen varje gång man ska kapa en kvist bara att trycka på en knapp. :-bd
1571673526_berga23.jpg
1571673542_berga22.jpg


Har du någon uppfattning om hur mycket kranen klarar att lyfta? I praktiken alltså, inte enligt specen.
Lyfter du "allt" utan problem?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591915
Uvskogen skrev:Har du någon uppfattning om hur mycket kranen klarar att lyfta? I praktiken alltså, inte enligt specen.
Lyfter du "allt" utan problem?


Nej allt går inte att lyfta :smile: men håller man sig till 3 meters så går det nog att lyfta det som går att få tag om när det gäller gran, annars så tar man en ände åt gången. Än så länge har jag fått med det jag vill.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596458 Riskörning.
1574094744_ris1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620808 Det har varit bbg körning mest av tiden men nu är det värsta gjort, det har varit manuell huggning som har gällt men nu hoppas jag på att skördaren ska bli lagad (elfel) och rensa upp alla toppar som vi lämnat. Området på bilderna var riktigt fin körning och huggning. Lagom grovt och inte mycket röta så vi lägger undan till egensågning, vi får det vi hugger. Man är lite tacksam att det inte är på ens egen mark mycket värde som förstörs för ägaren.
1579850316_sjoenaes42.jpg
1579850301_sjoenaes41.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625713 Det var några frågor om hur mycket kranen lyfter så jag tog och mätte på en bit som inte går att lasta på vanligt vis.
Den var 435cm lång stora änden var 65cm och lilla var 45cm, nu var det gränsfall att det fungerade och lyfta så det var inga problem att kasa den på maskin och av i vältan.
1582045814_stock2.jpg
1582045802_stock1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625720 Oj, imponerande! Jag måste göra ett liknade prov nu när jag justerat kran.

Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625753
Mikael skrev:Det var några frågor om hur mycket kranen lyfter så jag tog och mätte på en bit som inte går att lasta på vanligt vis.
Den var 435cm lång stora änden var 65cm och lilla var 45cm, nu var det gränsfall att det fungerade och lyfta så det var inga problem att kasa den på maskin och av i vältan.
1582045814_stock2.jpg
1582045802_stock1.jpg


Man tackar antar att du inte har film på "kasningen". Skulle vara intressant att se! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625759
Mangan skrev:
Man tackar antar att du inte har film på "kasningen". Skulle vara intressant att se! :-bd

Dessvärre ingen film, problemet är att stöttorna lätt blir i vägen så när det har varigt någon riktig tung stock har jag plockat bort några på en sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625771 Aha, det kan jag förstå! Tycker att två stöttor borde räcka?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637955 Sista lasset idag blev blandat sortiment :grin:
1586968229_virke.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#648289 Körde lite underhåll idag, rengöring, smörjning och kolla alla vätskor samt lite läck koll men hitta inga :-bd
1591204265_underhall3.jpg
1591204259_underhall2.jpg
1591204252_underhall1.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679966 Vi fick besök av en skördare i fredags som städade lite runt där vi högg barkborregranar i somras. Kusinen skulle köra med sitt ekipage på ett annat ställe med grövre timmer men dessvärre gick en slang på kranen vid lastning av det andra lasset och ingen slang fanns som passade. :((
1605461605_berga24.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Fixaren1  
#683627 Jag har en likadan maskin fast äldre. Har ju avslutat skotning efter Malwa. Enligt skördaren så ska det vara 150m3 får se vad virkesmätningen säger. Delvis har det varit lite långt att köra-0-400m. Detta är första gallringen jag kör efter beståndsgående maskin och det har fungerat riktigt bra. Räknade lite på bränsleförbrukningen och jag gör åt med 3L/H vilket ger drygt 1L/fub under dessa förutsättningar. Högst ungefärligt. Det borde man väl vara nöjd med?

Användarvisningsbild

Re: Woodtiger GJ30

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683655
Fixaren1 skrev:Jag har en likadan maskin fast äldre. Har ju avslutat skotning efter Malwa. Enligt skördaren så ska det vara 150m3 får se vad virkesmätningen säger. Delvis har det varit lite långt att köra-0-400m. Detta är första gallringen jag kör efter beståndsgående maskin och det har fungerat riktigt bra. Räknade lite på bränsleförbrukningen och jag gör åt med 3L/H vilket ger drygt 1L/fub under dessa förutsättningar. Högst ungefärligt. Det borde man väl vara nöjd med?

Här kommer några frågor, kan ju inte låta bli. 😀
Vad är det för årsmodell?
Hur många timmar har du kört?
Har det varit några problem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Woodtiger GJ30

Fixaren1  
#683713 Jo det har allt hänt en del: Slutväxelras, elproblem och sprickor i vagnen. Säg till om startmotorn låter som en kulspruta när du ska kallstarta i minusgrader. Jag vet felet.
2:a ägare efter farsan och maskinen har gått ca 1500h. Årsmodell 2012.
Trots det som har hänt är jag nöjd med maskinen. Mycket maskin för pengarna och går man upp ett snäpp i pris så ökar kapitalkostnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).