Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöskoter, skogsfastighet

16 inlägg 27037 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöskoter, skogsfastighet

Lattan  
#493409 Hej, håller precis på med ett generationsskifte och inser att jag skulle behöva ta mig runt skiftena för att inspektera och inventera etc.
Finns det alls någon möjlighet att köpa en snöskoter och dra moms och göra avskrivningar?
Vilken typ av skoter måste man ha?
Jag vill ju ha en lång maskin, inte bred.
Finns prejudikat på motivering till skatteverket?
//L



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493415 Det känns helt självklart att skoter och atv mm hör till skogsfastigheten.
Förut krävdes bredbandare men inte nåmer som jag förstått det.

Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Lattan  
#493416
Slurfi skrev:Det känns helt självklart att skoter och atv mm hör till skogsfastigheten.
Förut krävdes bredbandare men inte nåmer som jag förstått det.
Känns rimligt ja. Har du egen erfarenhet? Ville bara vara "säker" innan jag knallar in till handlaren...[emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493417 Egen erfarenhet ja, men jag har annat åxå i firman som kräver maskiner mm.
Så om man ska ha in skotern i skogsfastigheten torde ett visst mått av rimlig storlek
på fastigheten krävas.

Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Lattan  
#493418
Slurfi skrev:Egen erfarenhet ja, men jag har annat åxå i firman som kräver maskiner mm.
Så om man ska ha in skotern i skogsfastigheten torde ett visst mått av rimlig storlek
på fastigheten krävas.
Jo det förstås, här pratar jag c:a 50ha. Bör gå att motivera med inspektion av snöbrottskador, inspektion av kommande röjningar, rågångar och avverkningar. (Avverkningar har jag på G)

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

axwell  
#493425 Vet inte när @Slurfi menar att kravet på rätt sorts skoter försvann.
Så här var det tom 2016.
Dubbellband eller bredbandad och då brukar dom mena minst 50 cm.
Försäkringsbolagen sätter premierna efter samma premisser.
Rättsfall: fyrhjulingar och snöskotrar

Avdragsrätten för fyrhjulingar och snöskotrar i jord- och skogsbruk har prövats i kammarrätten i ett flertal mål. Av avgörandena kan utläsas att domstolen vid sin samlade bedömning bland annat fäst vikt till omständigheter som

fordonets karaktär och lämplighet som arbetsredskap i bedriven näringsverksamhet
fordonets faktiska (tänkta) användning
hur näringsverksamheten bedrivs
omfattningen av den bedrivna verksamheten
om intäkter har redovisats och vad dessa består av.

I det fall näringsverksamheten uteslutande bedrivs på egen ägd lantbruksfastighet bör fastighetens areal beaktas vid bedömningen av den näringsverksamhet som faktiskt bedrivs på lantbruksfastigheten. Domstolen har även beaktat tillgängligheten till fastigheten. Se exempelvis KRSU 2010-09-27, mål nr 1592-10, KRSU 2009-04-28, mål nr 136-09, KRSU 2008-02-19, mål nr 567-06, KRSU 2008-07-04, mål nr 780-08, KRSU 2007-04-19, mål nr 2092-06.
Privat användning

Om ett inventarium anskaffas för stadigvarande bruk i jordbruket eller skogsbruket får avdrag för värdeminskning ske. Direktavdrag medges för inventariets löpande driftkostnader. Förekommer privat användning av inventariet kan uttagsbeskattning komma i fråga.

Kammarrätten i Sundsvall har uttagsbeskattat ett privat utnyttjande av en snöskoter då det framstod som i så hög grad osannolikt att den aktuella skotern inte alls använts utanför näringsverksamheten (KRSU 2007-04-19, mål nr 337-07).


Sen är det en helt annan sak att gör avdrag för fel typ av skoter i flera år och tro att det är OK.
Vid en revision kommer det surt efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493430 Dubbelbandare finns inte ens nåmer, och en modern lång smalbandare är helt okej för många sysslor så det kanske bör prövas?

Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Lattan  
#493438 Om jag förstått det rätt så måste skotern vara antingen helt privat eller helt i näringsverksamheten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

larsk83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493443 Ja har även hört att man kan motivera att man ska ta sig runt sina marker på ett säkert sätt. Sen har ja också för mig att dom har släppt kravet på bredbandare.

Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Lattan  
#493458 Ska ringa min redovisningskonsult imorgon, han kanske känner till praxis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Mr_Smurf  
#505148 Jag köpte en Lynx Ranger 600 e-tec 2015, inga problem att gör avdrag på men se till så att du även skaffar en skoterdoning så du kan använda den till skogsbruk också.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Oskarnorrland  
#505188 Jag fick igenom en Summit 800X -08 utan problem för några år sen. Då hade jag 2.1ha jordbruk. Försäkringsbolaget definerade den som bredbandare, 41cm matta, och revisorn sa åt mig att se till att Back stod med på kvittot.

Som jag förstod min kontakt så är det ju ingen fara att söka avdrag, godkänner dom så godkänner dom. Går det igenom är man safe. Han sa också att Allt som man Kan använda inom sin näringsverksamhet har man rätt att Söka avdrag för.

Han kunde sin sak och jag hade aldrig några problem med något jag drog av. Men han var dyr 😯

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Overberg  
#506977 Hej. Min revisor hävdar bestämt att jag inte kan göra avdrag för min skoter i skogsbruket trots att jag har 500ha och avverkar för ungefär 50-500.000 med 2-4 års mellanrum?! Antingen är hon helt oinsatt eller så har hon rätt?
Hon nekade avdrag på en Skogsvagn till traktorn för några år sen också så hon verkar lite nollad! Byta revisor å lyfta momsen på ny skoter?! Skoter i fråga just nu är en Summit 600 med dragkrok och back

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506993 Revisorn verkar behöva gå kurs.

Avatar Fallback

Re: Snöskoter, skogsfastighet

Mr_Smurf  
#506999 Byt revisor, jag har bara 40 hektar och det var inga problem att göra avdrag.

Jag fick en stickprovskontroll av skatteverket samma år som jag köpte förra skotern och de hade inga invändningar alls mot skoterköpet.

Men visst om du bor i sydligaste Skåne så kanske revisorn kan ha lite åsikter, men i Norrbotten ska det då inte vara något snack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).