Sida 2 av 3

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 00:04
av Pe_Er_79
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 00:12
av DrW
Kanske detta kan vara något?

Är det någon här som testat denna mackapär? Priset verkar ju lägre än järnhästen.
https://m.blocket.se/vasternorrland/Alg ... 169265.htm

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 14:23
av th
Pe_Er_79 skrev:
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 14:50
av skogslaban
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:
th skrev:[quote="Pe_Er_79"]Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.[/quote]
Jag har en järnhäst som jag har haft i 10 år, med 9 hk Honda motor. Kör mer än en hel dag på en tank akrylatbensin. Har man väl lärt sig tekniken att använda den så kan man inte vara utan. Använder den som arbetsbänk vid 1 gångsgallring, när den är lastad så kör jag fram till traktorväg. Är bra för kroppen att släppa motorsågen ibland. Den fungerar inte så bra i lössnö, bör ha tröat innan man börjar köra med lite lass

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 15:31
av mrvimek
En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 15:54
av Pe_Er_79
mrvimek skrev:En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

En ny Järnhästen Flex Skog kostar runt 135.000sek +moms, en Alstor för den slanten lär inte vara i så bra skick.. Är en Alstor bättre? Ja säkert på vissa moment..

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 17:28
av mrvimek
Pe_Er_79 skrev:
mrvimek skrev:En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

En ny Järnhästen Flex Skog kostar runt 135.000sek +moms, en Alstor för den slanten lär inte vara i så bra skick.. Är en Alstor bättre? Ja säkert på vissa moment..
de är dom
Men en gammal vimek funkar också

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 17:41
av Bison
mrvimek skrev:
Pe_Er_79 skrev:
mrvimek skrev:En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

En ny Järnhästen Flex Skog kostar runt 135.000sek +moms, en Alstor för den slanten lär inte vara i så bra skick.. Är en Alstor bättre? Ja säkert på vissa moment..
de är dom
Men en gammal vimek funkar också

Men jag tror användningsområde är lite olika när man tittar på dom alternativen jag funderar på en järnhäst som komplement till miniskotare

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 31 dec 2017, 17:45
av skogslaban
Det var så jag tänkte när jag köpte min. Har väldigt kuperad mark med mycke första gallring. Kommer inte åt med varken traktor eller vinscha

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 07 jan 2018, 10:16
av Pe_Er_79
skogslaban skrev:
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:[quote="th"][quote="Pe_Er_79"]Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.[/quote]
Jag har en järnhäst som jag har haft i 10 år, med 9 hk Honda motor. Kör mer än en hel dag på en tank akrylatbensin. Har man väl lärt sig tekniken att använda den så kan man inte vara utan. Använder den som arbetsbänk vid 1 gångsgallring, när den är lastad så kör jag fram till traktorväg. Är bra för kroppen att släppa motorsågen ibland. Den fungerar inte så bra i lössnö, bör ha tröat innan man börjar köra med lite lass[/quote]
En Järnhäst Flex drar efter vad jag hört mer bensin än Classicen. Flexen har också bättre grepp än classicen. Talar inte av egen erfarenhet nu, detta är vad jag har hört från säkra källor..

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 07 jan 2018, 10:20
av Pe_Er_79
Ni som kör Järnhästen, tankar ni alltid akrylat bensin?

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 07 jan 2018, 12:38
av Hema
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.

Även om inte dieseln matchar hästarna, så kanske vridet, lägre varvtalet och den antagligen lägre bränsleförbrukningen vara några fördelar.

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 07 jan 2018, 15:29
av Pe_Er_79
Hema skrev:
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.

Även om inte dieseln matchar hästarna, så kanske vridet, lägre varvtalet och den antagligen lägre bränsleförbrukningen vara några fördelar.

Så är det. Är väl kostnaden, vikten och utsläppen som talar mot diesel motorn i det här fallet.

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 07 jan 2018, 21:33
av Hema
Finns Aspen D, men hur bra den är, samt gratis är den då rakt inte.

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Postat: sön 07 jan 2018, 21:42
av skogslaban
Jag tycker att det spårar ur järnhästen finns väl inte med diesel motor och Honda motorn drar lite bensin. Själv kör jag bara på akrylatbensin