Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa + Jinma + diverse

52 inlägg 29294 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#519144 Hej.

Varit lite uppgradering av midjan på Vimeken då man trodde framdelen lossnat och man skulle slå runt framlänges vid inbromsning. Allt glapp var i den övre lagringen. Original är det länklager uppe och nere på 608 men handlar man nya delar idag blir det uppgradering till 610 ens midja med glidlager av betydligt större diameter.

$matches[2]


1532627358_img_20180628_135048_5.jpg


Tappen sitter svetsad i mittendelen och man sätter en ny hylsa över denna tappen som man svetsar fast. Missade tydligen att ta kort på den........

Då allt var demonterat visade det sig att tidigare i maskinens liv har det körts totalhaveri och det har snabblagats med nytt länklager i det gamla huset. var ca 2 mm glapp i länklagret samt 2 mm glapp imellan huset och länklagret. så en del glapp var de.....

Nya och gamla huset

$matches[2]


$matches[2]


Fick sätta mig i bilen och handla 2 nya stålbult Insex M18*160 för att dra fast det nya huset, var M18*140 tidigare. Missade dtta vid beställningen. Blev en helt onödig timme i bilen........

$matches[2]


Monterat, lite färg på det och plattan över axeln så skall det nog gå ett tag. Betydligt trevligare att köra nu, känns riktigt bra. Snart är det dax att sätta igång i skogen med, planerad gallring om 12 veckor... då skall det skotas efter en Timbear lightlog om allt går som de skall. Framtills dessfår man vänta om ingen annan har något som skall göras men i dessa brand/torktider så vill man ju helst bara gå att gömma sig och vänta tills regnet kommer.

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#534805 Inte varit mycket med skruvande de sista, dock lite väg och vändplatsbyggnation.

Fick dock svarvat till en hylsa där 2 stycken bussningar enligt bilden nedan skall sitta. Denna skall monteras inom en snar framtid (hoppas jag).


$matches[2]

Halvfärdig!

$matches[2]


Vad tror ni det skall bli av denna bussnig då den skall tjänstgöra monterad någonstans på denna?

1542827429_img_20171121_184009_2.jpg


Har varit på g länge men nu finns alla delar på plats så det är bara att se till att komma igång.


mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#534813 Hmm glömde ju bilder från vägen och vändplatsen, är ju aktuellt med tanke på de flera andra trådarna på forumet om detta.

1542828140_img_20180710_115118_9.jpg


Va en hel del att slå längs den något igenvuxna vägen som inte sett en bil på runt 10 år och daglig trafik på minst 20.

1542828137_img_20180628_184008_6.jpg


Ett ställe det var tvunget att sprängas vid, ingen bil och släp som kommer förbi där. Inte ens lastbil faktiskt. Fullt upp att ta sig förbi med bil. Ser betydligt enklare ut på bilden än de var.

1542828134_img_20180628_183819_5.jpg


Det andra stället.

$matches[2]


Berg avklätt inför borrning

$matches[2]


Sprängt och planerat ut, fyllt över med 0-60 på det första stället.


$matches[2]


Planen så gott som klar, inte så stor men skall duga hoppas jag. Inga ekipage skall ju vara lastade så skall gå fint att komma runt där. Är uppfyllt med 0-100

$matches[2]


Påbörjad utläggning av 0-63 för ökad komfort och möjlighet att släta till och inte få upp vassa större stenar.

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Amatörhuggare 62  
#534828 @ Åkesson
Blir toppen, bra jobbat.
:-bd
Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

BloM 230  
#536334 Vajern ska säkert upp via kranbommen med hjälp av bussningen?
Hur funkar den hemmabyggda vinchen, är du nöjd med den?
Trevlig tråd för övrigt, mera sånt!

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#536373 Hej.

Angående bussningen så är den till det jag saknar mest då det är trångt. Det är alltid väldigt enkelt att ta sig in mellan träden men så fort man skall backa ut är det helt omöjligt, har blivit mer än ett träd som har varit tvunget att tas ner för att ta sig tillbaka. Så det är till ramstyrningen, blir snart till att kapa ramen precis före kranfundamentet. Lite fundersam på om det kommer hålla med 30mm axel, längd på bussningen 150mm, men har kommit fram til att jag testar. Blir i vilket fall starkare än den konstruktionen som sitter på de kärrorna med orginalmonterad ramstyrning, hur de håller förstår jag då inte.

1543576973_img_20180320_124159_4.jpg


Då man lastar idag så flexar fästet til kranen lite och då är detta ihopsvetsat med centrumbalken på min vagn, (motsvarande längst til vänster på bilden ovan) undrar hur det håller med denna ramstyrningskonstruktionen som konstruktionen som är original. Borde i allafall bli utmattat med tiden.

En annan sak som stör är att den lägsta punkten hela ekipaget är draget på kärran samt muttern till dragkulan, har suttit fast på den några gånger. Har ju modifierat det fasta draget till typ hitchkrok tidigare så blir både ett längre och högre drag, hoppas det blir bra.

Bilder kommer. frågan är ju när, men verkstadstid i mellandagarna kanske?

angående winchen så är jag mycket nöjd, enda som är dåligt är ju tiden det tar för winchen att stoppa efter man släpper knappen, men är ju inte annat att vänta från en radiostyrning för 299. Dragkraften är väll sådär, men mer än kellfri, kranman etc så bör ju vara ok. sitter ju 160cm3 motor på. Vaslde mellan denna och en modell större, tog den lilla då den duger gott till all gallring. Skulle man behöva mer har jag ett block med mig.

Håller dock på att tillverkar en till som skall få 200cm3 motor den skall vara till ett annat kommande projekt.... många projekt som inte blir klara :???: eller i allafall tar väääääldigt lång tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#542660 Bandfunderingar

Vi har band till Vimeken och de hade jag tänkt montera för första gången, dock var jag tvungen att ta bort en tvär ribba för att kunna få rätt bandspänning. Tyvärr blev det lite mycket så skulle behöva byta ut de ca 75mm låsen mot fler med 110mm imellan ( cc ca 125)

Finner dock ingen som har 14mm lås på nätet till de band som vi har. Någon som vet vad för band vi har med hjälp av bilden nedan? eller har passande bandlås liggandes?

1546814167_thumbnail.jpg




Vore mycket tacksam för svar.



PS
kan de va originalbanden från leverans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa + Jinma + diverse

hemhuggare  
#542812 Plattjärn och m14 bult ? så kan du göra vilken längd du vill

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#556391 Hej.

Japp så blev de i lite olika längder..... tycker det är svårt med bandspäningen, beroende på hur maskinen står är det tight och i nästa sekund då man kör åt andra hållet är de så löst att det tar i boggievaggan..... Testar såhär, får se om de blir väldigt slakt fort, en del rost bör slitas bort fort. Tror inte dessa band varit på denna maskin tidigare, iaf inte med slitna däck på boggien....

$matches[2]


Har även varit i avverkningskogen och rensat lite, blev lite till vedhögen.

1552508826_img_20190213_095512_8.jpg


Och fann även nåt vindfälle, påväg hemmåt.

1552508795_img_20190224_164916_5.jpg



Igår kom även skördaren till skogen. Snart dax att skota :)
Bilder kommer på det med så småningom... är en slö bakom tangenterna.

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#558929 Jaha inte allt som går som man vill...... förklarar snart.....

Här kommer några bilder från avverkningen.

1553709150_54268558_295765974427171_933805076462436352_n.jpg


Syns att de går lite uppåt till vägen/ avlägget..

1553709150_54255909_436975873739311_2393127976007892992_n.jpg



1553709150_53279114_274595346791805_5804705917530275840_n.jpg


Ser liiiite blött ut efter en överfart med skördaren.......

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

t4bb3  
#579201 Är du nöjd med din jinma? Räcker den till för lite hobbyskogsbruk eller hade du hellre satsat på en äldre lantbrukare så här i efterhand?

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#579482 Hej,

Jag har äldre större traktor med (Deutz 6006) men tycker inte att de riktigt går att jämföra. Jinman med atv kranvagnen är ju helt perfekt för vindfällen och vanligt vedbehov, man kommer fram i stort sett överallt mellan träd etc, det är där den gör mycket nytta. Tycker man skall jämföra jinman med en atv. Och där är den såååå mycket trevligare i skogen, svänger bättre driver bättre och hydraulik som fungerar på typ tomgång.

Har funderat på en riktig huggarvagn till vanlig jordbrukare men känner att då bör jag uppdatera till något modernare fyrhjulsdrivet att dram med och de pengarna känns mycket onödigt på min lilla skogsplätt.

Att tänka på är att man kan få tag på en billig begagnad atv vagn utan drivning mycket billigt som i stort sett inte går att använda till en atv men fungerar mycket bra efter minitraktorn med kedjor.

Har nu kört 450 timmar med jinman och får nog säga att jag i stort sett är nöjd, varit lite skruvande men man kan inte vänta sig annat för något för de priset. Dock inget allvarligt. (förutom dieselpumpen) mest lossnade skruvar , dåliga smörjnipplar och (förarklantigheter) etc. Inget konstigt som inte vilken normalhändig person som helst kan fixa.

Vet inte om svamlet ovan gjorde dig klokare men fråga mer om de är något du undrar.

uppdaterat väääldigt dåligt här, kommer nog någon film och bilder om ett tag då jag hunnit redigera klart. (gallring med Timbear + vimek 608) Såååååå mycket att göra på sommarn.....

mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

t4bb3  
#579550 Tack för bra svar! Jag står väl i valet och kvalet att köpa traktor. Vi har mest skog men lite åker/yta som vi vill hålla öppen. Så det som den ska användas till är främst i skogen för hämtning av ved och sköta skogen. Räknas väl mest till nöjeskontot detta. Prismässigt så så ligger en begagnad Jinma/annan kines i samma klass som någon äldre lantbrukare utan 4wd, kineserna har ju oftast 4wd. Största nackdelen är väl just att till den större skogsdelen är det ca 2,5 mil enkel väg så transportfarten är ju lite intressant. Någon form av skogsvagn kommer ju att hänga efter i båda fallen.

Runt gården klarar man sig utan 4wd så länge marken är i bra skick. I "skogen" så är det lutning på hela marken och ska man då utanför basvägen så kan det bli lite väl tufft för en jordbrukare utan 4wd.

För att slå lite åker tänker jag att även en Jinma/kines borde duga om andra kan köra liknande ställen än idag med en grålle.

Men det är inte helt lätt. Det är ju ungefär samma pengar totalt oavsett vilket spår jag väljer. Det är väl mest att jag ska känna mig nöjd i slutändan.

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

axwell  
#579639
t4bb3 skrev:Största nackdelen är väl just att till den större skogsdelen är det ca 2,5 mil enkel väg så transportfarten är ju lite intressant. Någon form av skogsvagn kommer ju att hänga efter i båda fallen.


Där har du en komponent som komplicerar valet av fordon.
Tycker att kinatraktorer går bort pga dom blir onödigt tunga att transportera så lång väg och att hjula något av dom andra alternativen mer än 1 gång vill du nog inte.

Japanska kompakttraktorer finns i ett stort antal viktklasser. dvs möjligt att få med både traktor och dess vagn på en lite längre släpvagn som en standardbil får dra. Samma sak med en atv + vagn.

Både terrängtraktorer och terräng-ATV har för låg tillåten hastighet(20 kmh)på väg med obromsad vagn bakom.

Avatar Fallback

Re: Malwa + Jinma + diverse

Åkesson  
#580214 Hej.

ja 2,5mil enkel väg gör de betydligt krångligare, eller lättare, som axwell skriver så gör du bara den resan en gång och sen letar efter andra alternativ. Inte ens atv kör man den sträckan.

jinma väger väll 1300 tror jag, sen vagn på det så ett boggiesläp som lastar 17-1800kg borde gå bra. Dock är de ju de där med körkortsbehörighter och dragbil.

Och framför allt inköp av en såpass lång kärra vilket blir en betydande kostnad.

Jag har ett skifte ca 3 mil bort och dit har jag tagit Jinman och vagnen på krokflak. Har ett entreprenadsläp som lastar 2 ton men med 4,2 meter flak. Funderar på en slags förlängnings insticksflak som man lägger på de befintliga då flaket behöver vara 5,5 meter för att jinman med vagn skall få plats. Tänkte göra flaket ca 6,2 meter långt så man inte får jättehögt kultryck. Får dock se när detta projekt blir av.......

mvh

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).