Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

12 inlägg 7551 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

hallingland  
#479699 Hallå, jag sitter med ett 10-15 hektar som skall gallras över en 10 årsperiod. För fem år sedan hade jag inne tunga maskiner och gallrade 5 spridda hektar vilket blev fint resultat då. Tyvärr har det mesta av dessa bestånden nu blåst sönder, så det blir aldrig mer tunga maskiner i min skog för gallring.

Har numera en 800kg:s Yanmar på stadiga 18 hk och en driven T1800 vagn som plockar ut 15-20 m3 varje år (är månskensbonde).
Jag börjar dock tycka brosslingen är tungt för ryggen och försöker hitta alternativ. P25:an kom ju som ett fräscht tillskott på marknaden men en hel maskin till lockar inte plus att priset kan ej motiveras för mina 38 hektar och den tid jag kan lägga.

Nu till frågan, Kranman har ju ett tryckpaket för 12,5 tusen som levererar 45 liter/min. Borde det inte gå att sätta det på min traktor och använda det till att driva en P25V på min vagn? Blir man av med motorn kommer kanske priset ner lite också? Eller bli det ett nollsummespel med specialbyggnaden...?
Eller finns det andra tekniska begränsningar som ni ser?

Sedan vet jag ju inte om Kranman vill sälja ett sådant system... men de verkar ha breddat sitt utbud av anpassning av sina vagnar mot småtraktorer på sista tiden.

Om inte så kan jag alltid fortsätta drömma och vänta tills P25:orna börjar finnas begagnade...



   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

aerostaffan  
#479747 Brosslingen sköter du väl med traktorn och vagnen eller menar vi olika saker? Har du vinsch på vagnen?

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

hallingland  
#479756 Jag ber om ursäkt, kvistningen skall det vara. Glitch i huvudet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

Andreas99  
#479758 Fast brossling i min värld är att dra ihop bitarna man har huggt till lämpliga små högar till gripen. Med en processor så får du det kvistat, kapat och brosslat

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

hallingland  
#479763 Ja, ok, det är på alla de stegen jag vill bli effektivare och snällare mot kroppen. Därav intresset för en lösning med liten processor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

aerostaffan  
#479767 Då är ju alla med på vad alla menar. ;)
Är det inte mer ekonomiskt att hyra in någon med en liten gallringsskördare och sen själv köra ut virket?

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

hallingland  
#479782 Det är det nog. Jag är helt säker på att en Vimek 404 eller något i motsvarande storlek skulle göra ett bra jobb.

Detta kanske låter konstigt men jag vill vara självständig när det gäller gallring. Jag lägger stor vikt i att kunna jobba med skogen så mycket jag kan och när jag kan och hålla det så småskaligt som möjligt. Allt efter gallring får jag nog fortsätta att leja ut...

Att då ha 10-15 hektar gallring framför mig under en 10 års period är något jag ser fram emot. Ekonomin borde gå ihop på 10 års sikt och då har jag även kvar processorn och kan jobba vidare med den. Jag räknar min egna tid till 100% på nöjeskontot.

Det kanske är en absurd idé från början... ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

axwell  
#479805 Jag vet allt för lite om hur hydraulsystemet fungerar på P25V, nog borde det gå att få ihop.
Hydraulflödet och trycket på Yanmarn blir för dåligt mot originalets 45 l/min så du får komplettera med Weimer minsta pump på ditt PTO.

8 kW bör din traktor mäkta med om den får mer än tomgångsvarv. 🧠 :mrgreen:

http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1
Senast redigerad av axwell mån 06 nov 2017, 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

Hema  
#479872 Ja det borde bli billigare, men inte smidigare. Problemet med P25:an på vanlig vagn är ju att du har svårare att finjustera din position mot det fällda trädet.

Användarvisningsbild

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

Skäribo  
#487419 Hur gick det för dig. Köpte du någonting?

Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

hallingland  
#487974 Nop, pratade med Kranman men där vill man inte sälja delarna separat. Skall suga ett slag på tanken om en P25V med motor ändå...

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompakttraktor, vagn och Kranman P25V

Hema  
#488136
hallingland skrev:Nop, pratade med Kranman men där vill man inte sälja delarna separat. Skall suga ett slag på tanken om en P25V med motor ändå...

Om du tar med motor, så blir det iaf bi lättare att sälja den. Om du någon gång skulle hamna i säljartankar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).