Små skogsmaskiner och övriga maskiner

tapio 160 + grävmaskin

21 inlägg 16846 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

stegmaster  
#621373 Kom ihåg dessutan Jobo st 50 er bra mycket stärkare i kvistningen enn Tapio 160, så har du en del grovkvistat luter det åt Jobo. har du derimot mest klenkvistat virke så er Tapio`s fram/back rörelse snabbare med samma flödet.
Dock har du even möjlighet til rullar på Jobo`n.

När det gäller räckvidd blir det givetvis bättre ju större maskin man har, men jag brukar even bomssvängen (helt åt vänster) för att komma närmare maskinen om det er trångt, och givetvis tiltar upp jibben, då blir man rett kompakt.
Och tvärt om vid längsta räckvidd, bommen rakt fram, och jibben plan.
På min maskin utgör nok dessa två saker att räckvidden minska/ökar med ca 1m. (klarer då komma så nära maskinen att aggregatet kan slå i bladet om man inte er vaken)

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

sodronas  
#828508 Hur har det gått med din maskin?kör du med den änu? Hur löste du hydrauliken på maskinen?

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Eken71  
#828574 Hej Sodronas

Kört lite granna med den sen men inte så mycket, bara mest kollat att allt funkar 😉 Är väl tanken att det ska bli lite i år om inte vintern hinner ta slut...
Jag använder hydrauliken till rototilten för att styra vipp och snurr. Till aggregatet drog jag en extra ledning och så kopplade jag på en väljarventil som öppnar tryckledningen när jag ger signal till PLC-n att något ska göras. Så jag använder kopplingen till rototilten och den extra ledningen för tryck och rototiltens koppling för retur. Elmässigt så bytte jag rototiltens kontakt till en med ett antal fler stift. Det gör att jag kan använda samma kontakt till både aggregat och rototilt och använda Svab-spakarna och dess knappar till båda. Det gör det enkelt att byta mellan rototilt och aggregat, tre slangar och en kontakt och sedan skruva loss den i grävarmen. I hytten ändrar jag bara profil i Svab-datorn anpassad för de olika redskapen. Gjort på 20min.
Har även stållarver på den nu för gummilarver funkade inte så bra i skogen, krängde av dem titt som tätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

sodronas  
#828750 Tack för svar. Har en 38a som vi funderar på om vi skulle skaffa en till,funderar bara om den är i minsta laget. Men om det funkar för dig så borde det ju gå med våran med 😀 funderar på en Naarva,krävs lite mindre slangar och el till dom

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Badger  
#828807 Vad är det utbildning körkort som krävs för att köra grävmaskin på sin egen fastighet? En maskin som kan göra lite olika saker har en viss lockelse.

Användarvisningsbild

Re: tapio 160 + grävmaskin

Bert1  
#828817 Ingetting
Men skall du ut och göra jobb åt andra så är det beställarens krav som gäller

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).