Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ni som kör Branson...

18 inlägg 18177 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ni som kör Branson...

Pe_Er_79  
#454216 Vad tycker ni om deras produkter? För och nackdelar? Problem? Berätta gärna vilken modell ni har också..



   TS
Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

Ratelle  
#454265 Köpte en ny Branson 2900 med skyddsbåge tak och framruta och en kranmanvagn vid nyår. Fördelar mot som tidigare när jag körd med ATV är som jag upplever. Kan köra hur sakta man vill, traktorns svängradie och markfrigång, bra med tak och framruta när det är snö på skogen, diselmotor med en bränsleförbrukning som är minimal. Känns mycket stadigare väger dryga 800 kg. Finns även några nackdelar som startnyckelns placering den sitter på ett utsatt ställe, avgasröret går ut fram så ibland så får man avgaserna mot sig, men ska ordna så att röken går upp över taket. Toppfarten har jag inte testat men önskvärt vore nog om den gjorde ca 40km mot nuvarande ca 20, 25 km/h. Har kört med ATV sedan 1993 i skogen, har kört Branson sedan nyår kan konstatera att minitraktorn är som jag känner det totalt överlägsen.

Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

Pe_Er_79  
#454266
Ratelle skrev:Köpte en ny Branson 2900 med skyddsbåge tak och framruta och en kranmanvagn vid nyår. Fördelar mot som tidigare när jag körd med ATV är som jag upplever. Kan köra hur sakta man vill, traktorns svängradie och markfrigång, bra med tak och framruta när det är snö på skogen, diselmotor med en bränsleförbrukning som är minimal. Känns mycket stadigare väger dryga 800 kg. Finns även några nackdelar som startnyckelns placering den sitter på ett utsatt ställe, avgasröret går ut fram så ibland så får man avgaserna mot sig, men ska ordna så att röken går upp över taket. Toppfarten har jag inte testat men önskvärt vore nog om den gjorde ca 40km mot nuvarande ca 20, 25 km/h. Har kört med ATV sedan 1993 i skogen, har kört Branson sedan nyår kan konstatera att minitraktorn är som jag känner det totalt överlägsen.

Kör du med mekanisk växellåda eller hydrostat? Det känns väldigt intressant att dessa traktorer går och få med hydrostat tycker jag..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

axwell  
#454273
Ratelle skrev:Köpte en ny Branson 2900 med skyddsbåge tak och framruta och en kranmanvagn vid nyår. Fördelar mot som tidigare när jag körd med ATV är som jag upplever. Kan köra hur sakta man vill, traktorns svängradie och markfrigång, bra med tak och framruta när det är snö på skogen, diselmotor med en bränsleförbrukning som är minimal. Känns mycket stadigare väger dryga 800 kg. Finns även några nackdelar som startnyckelns placering den sitter på ett utsatt ställe, avgasröret går ut fram så ibland så får man avgaserna mot sig, men ska ordna så att röken går upp över taket. Toppfarten har jag inte testat men önskvärt vore nog om den gjorde ca 40km mot nuvarande ca 20, 25 km/h. Har kört med ATV sedan 1993 i skogen, har kört Branson sedan nyår kan konstatera att minitraktorn är som jag känner det totalt överlägsen.


Igenkännande positiva omdömen som jag även upplever med min Yanmar.
Tyckte också att avgaserna i motvind kunde störa, tog bort avgasröret och monterade istället en rostfri avgasslang upp över taket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017821/
Förzinkade är mindre dyra men nog måste Branson vara värd en rostfri. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

Ratelle  
#454291 Var helt inne på att köpa med hydrostat med tanke vad smidigt det är på gräsklipparen, men försäljaren rekommenderade växellåda för skogskörning. Har provkört båda delarna och bestämde mig för växellåda, med låda blev det mjukare körning i besvärlig terräng. Jag tror även att växellåda är mer robust i det långa loppet. En annan positiv sak med Branson är att det är helt plant golv med växelspakarna sittande på sidan. ( Axwell självklart får det bli ett rostfritt rör)

Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

Lagman_Lumber  
#571424 Bumpar gammal tråd för jag funderar på en Branson 6225 som gårdstraktor. Behöver kunna slå gräs, sladda väg, frakta ved och använda lite i skogen. Nån som har erfarenhet av detta ganska nya märke och kan hissa eller dissa? Tacksam för svar :)

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

iTemudjin  
#573919 Hur är det med service av dessa traktorer, gör tex Lantmännen Maskin service eller felsöker om det skulle behövas eller tar dom inte i korea/Kina maskiner?

Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

Ratelle  
#573945 Traktorinport i Ed har en kille som kommer och gör service, koreanska produkter håller högre standard än kinesiska.

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

iTemudjin  
#574001
Ratelle skrev:Traktorinport i Ed har en kille som kommer och gör service, koreanska produkter håller högre standard än kinesiska.

Ok hur långt har du därifrån? Hur långt åker dom. Jag har tyvärr 25mil till Ed

Avatar Fallback

Re: Ni som kör Branson...

Ratelle  
#574056 Hur långt dom åker kan jag inte svara på, avståndet från mig till Ed är 16 mil.

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

iTemudjin  
#574071 Det är ju framförallt garantiarbeten man tänker på. I många fall så ingår det endast delar som garanti (kineserna har ju så lovol kellfri). Men om Traktorinport skickar ut servicetekniker 16mil så verkar ju det bra.

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

Joakim h  
#632602 Hej på er alla!
Jag har läst igenom allt om små traktorer i forumet och har nu efter många års drömmande äntligen kommit till skott.
Har i dagarna beställt en Branson 3100 med Kranman 1750 efter.
Nu är det bara att vänta 😁

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

Jfey  
#643151 Har en f47hn som nu gåt 150 timmar. Får nog säga att jag är nöjd hittils! Bara småproblem en så länge... Det jag stör mig på nu när jag är på jakt efter en tippkärra är att det endast finns dubbelverkande hydrauluttag vilket tydligen funkar dåligt med enkelverkande tippkolv. :(

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

Bert1  
#643157 Kan du inte göra ett friretur uttag som du sen med en slang ansluter till det ena uttaget

Användarvisningsbild

Re: Ni som kör Branson...

Jfey  
#643174 Det låter som en bra idé ... men jag har ingen aning om hur man gör det. Tips?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).