Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster - körning och tips

107 inlägg 54453 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#765939
apotekarnes skrev:Här kommer en PDF med sprängskisser och reservdelslista. Jag har fotat med mobilen så det är inte toppkvalitet, men det bör gå att läsa.


Kanon 👍 👍 Tackar och bockar den lär bli använd 😉

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#765941 Det finns några sidor till imanualen, men det är mest instruktioner för smörjning och kedjesträckning och lite annat. Du verkar ju ha koll sånt. Jag har även en manual med lista på delar till kranen om det skulle vara av intresse.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#765952
apotekarnes skrev:Det finns några sidor till imanualen, men det är mest instruktioner för smörjning och kedjesträckning och lite annat. Du verkar ju ha koll sånt. Jag har även en manual med lista på delar till kranen om det skulle vara av intresse.


Allt är av intresse 😉
Kedjesträckningen chansade jag mest på, lär ju behöva köra nån sväng och sen kolla och smörja när dom snurrat lite.
Ska byta kedjan till framdelen med, bara den bakre som är ny nu.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#765971 Det står inget om hur sträckt kedjan ska vara, utan bara hur man spänner. Och det har du ju redan listat ut

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#765973 Ahaa det var ju typiskt.. får köra lite på känsla då.
Måste nog byta bussningen till bakaxeln med tyckte den var väl glapp antar det är därför kedjan gått av.
Står det något om vilken olja man ska ha i dom olika delarna?

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#765986 Det finns lite smörjinfo. Jag orkade inte göra ett samlat dokument. Skriv ut allt och häfta!

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#765989 Guld 👍 👍 👍
Tror t.o.m allt finns hemma på hyllan
Tackar ödmjukast

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#765990
Stampep skrev:Guld 👍 👍 👍
Tror t.o.m allt finns hemma på hyllan
Tackar ödmjukast

Det är bara kul att kunna hjälpa till. Hoppas det går bra med renoveringen. Själv ska jag börja renovera de två sista slutväxlarna på min maskin innan hösten kommer.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#765991 Kommer gå sakta men blir nog bra vad det lider 😎 2 kids som ska börja skolas in nästa vecka så tiden är det lite sådär med 🤣
Ska börja med att fixa dom uppenbara felen, byta oljor och smörja sen köra lite och se vad som händer.
Kranen verkar iaf gå riktigt bra.
Ska byta lagren till robsonrullarna och bussningen/glidlagret till bakaxeln och fixa bromsar först och främst.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#766198 Nån som bussat om bakaxeln och köpt grejer på vimek eller någon annanstans?
Står bara 40x40 i sprängskissen..
Klura på om det är värt att ta isär och kolla runt efter bäst pris.
Klurigt å köra med ofrivillig krabbstyrning 🤣

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#766440 Har fått svar från vimek, främre kedjan ska gå att trycka upp ca 10mm mitt på och den bakre 20mm.

Det var inte bussningarna i bak som var slut, hela tappen har spruckit i svetsningen. Blir att svetsa i eftermiddag 😎

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#770538 Nu är det trubbel igen, har haft isär förgasaren och gjort rent. Nu hostar det bensin ur en slanganslutning.. är rätt säker på att det inte satt något där förut, hur bör det se ut?
Inringat i rött.
1662889348_20220911_113720.jpg


Fråga 2, hur gör ni när ni kollar oljan? Har tömt helt och slagit i 1,6l. Nu är nivån ca 1cm ovanför max 🤔

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Lajodi  
#771008 Hej Stampep, du har kanske redan löst det där men du har inte fått dit flottören riktigt så nålen tätar inte och förgasaren flödar. Det där är överströmnings röret.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Stampep  
#771113
Lajodi skrev:Hej Stampep, du har kanske redan löst det där men du har inte fått dit flottören riktigt så nålen tätar inte och förgasaren flödar. Det där är överströmnings röret.


Jo fick till det häromdagen, fick vara riktigt noga att det satt exakt när man la ihop det.
Har beställt en ny förgasare iaf då det har blivit skruvat förut av någon som inte ringt tänkt sig för så är lite sönderdraget 😥

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Samuel4  
#772240 Någon som har bild på fastsättning av gasvajern ska vara? Har kört med egengjord lösning men funkar sådär 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).