Små skogsmaskiner och övriga maskiner

VIMEK Minimaster - körning och tips

107 inlägg 54213 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

bening05  
#510472
svampbob skrev:Jag upptäckte att jag hade en ny insats skopa till Minimastern liggande. Den passar 101 och 620 ifall någon behöver.

Hej, behöver en skopa till en 101:a, men den är väl redan såld antar jag./Ingvar

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

svampbob  
#510474
bening05 skrev:
svampbob skrev:Jag upptäckte att jag hade en ny insats skopa till Minimastern liggande. Den passar 101 och 620 ifall någon behöver.

Hej, behöver en skopa till en 101:a, men den är väl redan såld antar jag./Ingvar


Nej faktiskt inte den ligger fortfarande kvar under skärmtaket.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

bening05  
#510475 Hur mycket ska du ha för den?

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

bening05  
#510480
svampbob skrev:
bening05 skrev:
svampbob skrev:Jag upptäckte att jag hade en ny insats skopa till Minimastern liggande. Den passar 101 och 620 ifall någon behöver.

Hej, behöver en skopa till en 101:a, men den är väl redan såld antar jag./Ingvar


Nej faktiskt inte den ligger fortfarande kvar under skärmtaket.


Den passar till slipengripen 015? Hur mycket ska du ha för den?/Ingvar

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

svampbob  
#510487 Nej faktiskt inte den ligger fortfarande kvar under skärmtaket.[/quote]

Den passar till slipengripen 015? Hur mycket ska du ha för den?/Ingvar[/quote]

Ja det ska dn göra. Den är helt oanvänd så kom med ett bud.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

bening05  
#510492 Hej, bjuder 1800:-. Var bor du, själv håller jag till i Hälsingland, lite norr om Bollnäs.

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

bening05  
#510527
svampbob skrev:Nej faktiskt inte den ligger fortfarande kvar under skärmtaket.


Den passar till slipengripen 015? Hur mycket ska du ha för den?/Ingvar[/quote]

Ja det ska dn göra. Den är helt oanvänd så kom med ett bud.[/quote]

Hej, bjuder 1800:-/Ingvar

Avatar Fallback

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

bening05  
#510634 Du kan nå mig på tfn 070 217 72 63/Ingvar

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

apotekarnes  
#511293
Blivande snickare skrev:Kan inte förklara varför det ser ut så, antingen håller kran på ramla av :) eller så finns det någon naturlig förklaring. Kan kolla upp det nästa helg då vi ska fortsätta skogsarbetet, du ska få bättre svar på frågan!
Tack :)
Hoppas det inte är nåt allvarligt fel. Men i mina ögon ser det galet ut! :)


Du kan nog vara lugn. Min kran ser precis likadan ut och fungerar perfekt!

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670012 Hej på er, ett tag sedan jag var in på Skogsforum.

Har nu tagit ut Minimastern ock kört några dagar och fick en idé att köpa skopinsats och sätta ett flak på timmervagnen för att kunna köra jord.

Är det någon som gjort detta? tacksam för tips och bilder isåfall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

KGson  
#670811 Jag sökte och hittade passande flak i form av begagnat insatsflak till båttrailer. Beställde sedan beslag till tipp hos mekanisk firma och byggde träram till det. Funkat fint för olika transporter röjsågar, plant mm
Har dock inte nyttjat tipp-funktionen så mycket.
Efter bilderna togs monterade jag två enkla små hjul under bakkant så att jag rulla av flaket mha kranen.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#671352 Tack för svar och bilder! var håller du till? skulle vara intressant att se den.
Jag har hunnit köpa skopinsatser, dock inte provad dem ännu. Söker efter ett flak, har påbörjat dialog med K-vagnen, Kranman och Avestavagnen som har flakinsatser med hydraulisk tipp.
Mätte upp vimekvagnen i dag, den är 280 cm från grind till bakre banke samt det är 90 cm c/c mellan stakarna, insida mått är 85 cm. Stakarna är 70 cm höga och böjer sig ut över hjulen efter 20 cm. Bredd om jag mäter yttre kanter på banden är 140 cm. Detta innebär att man måste ha en förhöjningsram så att boggihjulen inte tar i flaket underifrån på det vis du gjort KGson. De tre olika tillverkarnas flak har olika egenskaper, K-vagnens T1-flak verkar gjorda för sten och jord, ser tåliga ut och finns i flera storlekar från 1 till 4 tons kapacitet, levereras dock inte med ram. Kranman har också flera flak som levereras med raminsats med hydraulik monterad. DX220 är ett plant flak med öppningsbara lämmar och botten av 12 mm oljehärdad plywoodskiva, mått 220x123 cm, De har ett större plant flak oxå DX430 men det har jag inga mått på. FL350 är ett dumperflak med låg tyngdpunkt som kan vara bra vid terrrängkörning, det är helt i varmgalvad plåt med mått 250x112 cm. Avestavagnen ville inte sälja något flak till mig så den dialogen dog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#686088 Det blev ett DX220 från Kranman. Fick hem det idag passade bra direkt på bankarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

svampbob  
#686091
OAS-forests skrev:Det blev ett DX220 från Kranman. Fick hem det idag passade bra direkt på bankarna.


Visst är det så att jag har glömt att skicka en faktura.

Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster - körning och tips

Erre  
#686101
svampbob skrev:
OAS-forests skrev:Det blev ett DX220 från Kranman. Fick hem det idag passade bra direkt på bankarna.


Visst är det så att jag har glömt att skicka en faktura.

Vem svarar ja? 😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).