Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kraftuttagsdriven vinch

4 inlägg 10519 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kraftuttagsdriven vinch

pburstro  
#448324 Fick tag på en gammal skogsboxer med en kraftuttagsdriven vinch som jag inte blir klok på. Remskivan till vänster på bilden drivs direkt på kraftuttagsaxeln. Till höger sitter vajertrumman som drivs av tre kilremmar från kraftuttaget.
Trumman kan bromsas med hjälp av trumbromsen till höger i bild.
Det som händer är att när jag lägger i kraftuttaget så lindas vajer upp på trumman till jag eventuellt drar åt bromsen.
Problemet är hur jag ska kunna få ut vajern igen. Även om jag frikopplar kraftuttaget så går det våldsamt tungt att dra ut vajern, dessutom väldigt opraktiskt att klättra in i hytten och slå av och på krafruttaget
Är det någon här som sett en liknnande konstruktion??



   TS
Avatar Fallback

Re: Kraftuttagsdriven vinch

Tosca  
#464506 Många som tittat men ingen som har någon idé?
Vad händer med kilremmarna när man bromsar?

Avatar Fallback

Re: Kraftuttagsdriven vinch

Jim_90  
#464563 Förstår inte konstruktionen riktigt, fattas ju lite delar på bild.

Men på min morbrors så funkar det så att krafuttaget snurrar hela tiden. Remmarna är så löst spända att vinchen står still och man kan dra ut vajjer och endast vajjertrumman snurrar. Remmspännaren är på ett handtag så när du vill vincha drar du i spaken så remmarna spänns. Och bromsen är till för att hålla stocken i luften med en vajerkran för satt kunna få den på kärran.

Dom lär ska va ganska farliga dom där

Avatar Fallback

Re: Kraftuttagsdriven vinch

Hema  
#464660 Man kan inte använda det som en typ av lunningsvinsch? Man kopplar fast, kör iväg och sedan vinschar in och sedan frikopplar kraftuttaget och kör fram och koppla på kraftuttaget? Då sitter man större delen i traktorn. Kanske bör man då även har något plogblad/mothåll, när man vinschar in. Användningsområdet blir ju inte jättestort och om man har med sig en extravajer som man kopplar på stock (eller vad det nu är man ska dra) så slipper man bry sig om att dra ut vajern manuelt öht.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).