SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

44 inlägg 40855 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Hema  
#445681 Tyckte +10.000:- för ett litet tak lät dyrt, men det verkar vara med stommen för både vindruta och tak inkl ruta och takplåt. Då hamnar priset i lite bättre läge minst sagt. Sedan tror jag 1650-vagnen är en betydligt roligare upplevelse med den andra kranen (fast uppgradera kranen till en med hjälp/komfortled är nog aldrig fel) jmfrt med 1600-vagnen med 330-kranen.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Göt  
#445721 Det vore ju intressant att se ekipaget, kan det bli med på gallringsdagarna som skogsforum skulle ha. Nu tänte jag på Branson men det vore även intressant att se ett uvskogen ekipage.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Torbjörn Johnsen  
#447323 Benny på Traktorimport testade Branson framför en driven Kranmanvagn. Traktorns hydraulik räckte till för att köra på låg 1 & 2. Här finns en liten film från testet.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Chemgineer  
#447410 Klättrar ganska bra...

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Bogregor  
#447864 Jag har testat bade ATV och minitraktor visserligen ingen Branson men en Jinma 254 och den erfarenhet jag har fått av detta är att en minitraktor av typ Branson/Jinma slår ATV med hästlängder I skogen. När det gäller bredden på ATV kontra minitrakotor så är det minimal skillnad. Har kört med min Jnima I ca 5 år nu och kommer inte att återgå till ATV när jag skall skota virke, men när jag skall ut med saltstenar är ATV bra.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Anders Rydén  
#464248 Vilken typ av kranvagn kan man ha till en Branson 3100, fungerar det med kranmans T3000?
Ja om det är skog med en hyfsat slät mark och inte alltför många stenar.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Castor fiber  
#525755 Är det någon här på Skogsforum som kör en Branson 3100? Hade varit skoj att höra era erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Torbjörn Johnsen  
#525772 Branson var ju med på Gallringsdagarna i år. Någon som kollade in traktorerna och ev har några bilder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Hema  
#525806 Kollade lite snabbt, ser ju okey ut. Men jag får villigt erkänna att jag har dålig koll på märket och köpa utan att ha en susning om begagnatmarknaden, gör mig lite osäker. Men ju längre märket finns på marknaden och ryktet är bra, ihop med support och reservdelar, så blir det nog bara bättre och bättre. Alltid svårt att introducera andra märken på en marknad. (Ska jag säga som köpte mig en liten Universal 302..)

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Elmhult  
#724785 Undrar hur bra den orkar klättra när det börjar ta i med tungt lass och uppförslut. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724787
Elmhult skrev:Undrar hur bra den orkar klättra när det börjar ta i med tungt lass och uppförslut. 🤔

Om det är en traktor du menar så brukar orken inte vara problemet utan greppet.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Elmhult  
#724788
Mikael skrev:
Elmhult skrev:Undrar hur bra den orkar klättra när det börjar ta i med tungt lass och uppförslut. 🤔

Om det är en traktor du menar så brukar orken inte vara problemet utan greppet.

Tänker på om nu robsonrullarna greppar däcken orkar då hydrauliken att driva vagnen. Har ju sett stora traktorer få hydraultjut när det börjar bli för kämpigt. Alltså, när blir det för mycket för den här traktorn och när det blir det är det för tidigt för att vara värt kostnaden för drivning?

Användarvisningsbild

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#724815
Elmhult skrev: vara värt kostnaden för drivning?

Det där är en bra fråga, jag körde med en Jinma traktor som vägde ca 1200kg och en driven 2-tonsvagn men behövde nästan aldrig använda driften.

Avatar Fallback

Re: Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video)

Ratelle  
#724862 Har en Branson 3100 och en Kranman 1750 utan drift, men med kedjor både fram och bak på traktor funkar de bra, är mycket nöjd hela ekipaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).