Re: Frågor om Alstor
Postat: fre 02 mar 2018, 11:53
Tack.
Alstorn har den endast en led?
Alstorn har den endast en led?
Skog, Skogsmaskiner och Vänskap med skogsbilder och skogsbloggar allt på Skogsforum - Sveriges största renodlade skogssajt - Välkommen!
https://skogsforum.se/
sveakatten skrev:Tack.
Alstorn har den endast en led?
havst skrev:Undrar om det är någon som har erfarenhet av begagnade Alstermaskiner. Vad skall man kolla/vad går sönder/slits? Har själv en ATV med Avestavagn, men det blir ofta för kuperat för mig och framför allt blir det ofta svårt att vända. Att backa långa sträckor med ATV+vagn är svårt även med ramstyrning...
Jole skrev:Jag håller med om att minitraktorerna ofta är förbisedda men samtidigt tycker jag miniskotarna har sin plats väl inmutad. En Alstor har en del egenskaper som jag inte skulle vilja byta bort och inte kan hitta på ett minitraktor ekipage: Helsynkad 8-hjuls drift med suveränt grepp, vändbar stol och dubbelkommando, midjestyrning, slät buk samt rejälare vagn och kran än griplastarvagnar med likvärdig kapacitet.
Visst är det dyra bekvämligheter. Om det är värt priset är upp till var och en.
Seb macahan skrev:@80-90
Lite nyfiken, men hur går tankarna. Har du bestämt vad som verkar bäst än och har du fått nån offert från mf.
Alstorn är en grym maskin. Har en granne som har en och blir alltid lite avundsjuk när man går i hans marker.
havst skrev:av havst » Idag, 09:23
Jag har en Avestavagn med MS48-kran, rörlig boggi och ramstyrning, så det är inget fel på vagnen. Problemet är terrängen och möjligen min teknik eller brist på sådan!
axwell skrev:havst skrev:av havst » Idag, 09:23
Jag har en Avestavagn med MS48-kran, rörlig boggi och ramstyrning, så det är inget fel på vagnen. Problemet är terrängen och möjligen min teknik eller brist på sådan!
Så synd att dragfordonet skall begränsa en sån toppvagn, måste ju kunna mäta sig med dom flesta modeller av Alstor och överträffa på ett flertal punkter.
Lägger in en kopia från Avestavagnens broschyr, vilken otrolig räckvidd(5.6 m) nya MS-48-kranen kan få, nu är Alstors värstig långt efter.
Frigångsvinkel bak
33º frigångsvinkel bak vid fullt lass
minskar risken att fastna i t ex ett
dike.
Undersidan
Hela 34 cm frigång under boggi och
inga utstickande eller ömtåliga delar
på vagnens undersida. Det finns inte
heller något som man kan fastna på.
Smidig lastning
Inga delar som är i vägen vid lastning.
Det finns inte heller några ömtåliga
delar som kan skadas om olyckan är
framme och en timmerstock tappas
över vagnen. Extra bankpar används
inte vid körning av normal last.
Kraninfästning
Starkt, lätt och elegant! Nya höghåll
-
fasta material i både vagn och kran
gör att kultrycket kunnat minskas
jämfört med tidigare modeller.
Extra bankpar*
Vagnen är redan från fabrik utrustad
för montering av extra bankpar. Per-
fekt vid riskörning eller för att kunna
ta kortare eller krokiga bitar.
Vagnsdrift
250 % starkare och dubbelt så snabb
med 13hk motor*. Läs mer om driv-
ningen på sidan 6.
Större hjul
Stora hjul ger bättre bärighet samt går
lättare över ojämnheter. 8-lagers däck
minimerar risken för punkterting.
Vinsch*
Vinschen är nu en integrerad del i
kranarmen.
Hydrauliskt flyttbar boggi*
Perfekt viktbalans oavsett om du kör
3 eller 4,5 m ved och vagnen är alltid
kort och följsam när du kör tom. Kan
flyttas med fullt lass och kör man
fast kan man flytta fyrhjulingen till
fast mark utan att flytta vagnen och
vice versa.
Dubbelram
Ny dubbelram av profilrör för ökad
vridstyvhet. Inrymmer och skyddar
hydraulik och elektronik för ramstyr-
ning, boggiflytt och hög/lågväxel.
Avesta MS48, extrautrustad med bl a vinsch.
* Tillval
Utskjut
Det 95 cm långa utskjutet väger endast 18 kg.
På fullt utstick blir lyftkraften begränsad men
räckvidden för en vagn och kran i den här stor-
leksklassen är ENORM! Körningen underlättas
av att man inte behöver komma så nära för att få
tag. Den ökade räckvidden är även guld värd vid
arbeten med gripskopa eller vid körning av ris. I
kombination med ramstyrning blir den praktiska
räckvidden hela 5.6 m!