Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logosols fällriktare

10 inlägg 12080 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logosols fällriktare

TrioBrake  
#418730 Någon som vet något kvaliteten på Logosols Fällriktare?

Länk till den
http://www.logosol.se/store/fallriktare.html



   TS
Avatar Fallback

Re: Logosols fällriktare

axwell  
#418752
TrioBrake skrev:Någon som vet något kvaliteten på Logosols Fällriktare?


Jag har den äldre modellen, inget fel på kvalitén.
Samma fel som på min gamla, vinschbandet rullas i på fel sida av trumman. Det har jag ändrar på för att minska risken vid maxbelast för att "markröret" skall krökas.

Till min förvåning fungerar det faktiskt att svinga in den nedre haken(bandets nedre fäste) i en stockända.

Användbar till lite av varje, brukar lyfta griplastarvagnens bakända i sida när det är trixigt att komma fram/bakåt. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Logosols fällriktare

TrioBrake  
#418753
axwell skrev:
TrioBrake skrev:Någon som vet något kvaliteten på Logosols Fällriktare?


Jag har den äldre modellen, inget fel på kvalitén.
Samma fel som på min gamla, vinschbandet rullas i på fel sida av trumman. Det har jag ändrar på för att minska risken vid maxbelast för att "markröret" skall krökas.

Till min förvåning fungerar det faktiskt att svinga in den nedre haken(bandets nedre fäste) i en stockända.

Användbar till lite av varje, brukar lyfta griplastarvagnens bakända i sida när det är trixigt att komma fram/bakåt. 🧠


Tack för bra svar! Tror nog att fällriktarn kommer fylla mina behov, den kommer ju inte användas till övergrova ekar eller almar direkt [emoji23]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosols fällriktare

Tallberg  
#418758 Om det har någon egentlig betydelse vet jag ej, men vinschens engelska instruktioner hänvisar till att den skall sitta fast med tre bra skruvar. Logosols konstruktion gör att bara två skruvar kan och ska enligt dem användas.
Dessa två skruvar är av kvalitet 4.8 dvs bland det sämsta som kan väljas.
Jag förstår inte hur konstruktören eller den som CE märkt grejen tänkt, det är ändå ett lyftanordning.

Avatar Fallback

Re: Logosols fällriktare

mrvimek  
#418834 Den funkar bra och har testa ;)

Användarvisningsbild

Re: Logosols fällriktare

TrioBrake  
#418841 Okej där ser man... Man kan väl kanske inte förvänta sig så mycket från en fällriktare som kostar 1400 riksdaler ändå [emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosols fällriktare

BM Buster  
#418885 Har använt den i 4-5 år och den fungerar väl för det den är gjord för och lite till!

Användarvisningsbild

Re: Logosols fällriktare

Tallberg  
#418898 Tänkte mer på att vinschen är dimensionerad för större laster än vad fästet klarar av. Grejerna funkar men det finns ingen säkerhetsmarginal vid större belastning. Tycker att man kan ställa som krav på en leverantör av lyftdon att de ska ha koll på gällande lagkrav. Vid en olycka orsakad av haveri på infästningen så skulle inte jag vela vara den som signerat CE deklarationen.

Avatar Fallback

Re: Logosols fällriktare

Brickan  
#418964
Tallberg skrev:Tänkte mer på att vinschen är dimensionerad för större laster än vad fästet klarar av.
Det som spelar roll är väl vad fällriktaren, hela apparaten, är specad för. Om en av de ingående komponenterna är överdimensionerad så betyder ju inte det att hela apparaten förväntas klara det.

Användarvisningsbild

Re: Logosols fällriktare

MartinH  
#465148 Hur har det gått att använda Logosols fällriktare, ni som använt den?

Funderar på att köpa en, även fast det räcker långt att köra med kilar som jag tycker. Men i någon situation kan det väl vara bra att ha en fällriktare också antar jag.

Med vänlig hälsning!
MartinH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar