lör 12 nov 2016, 08:41#417819
Vi köpte en Malwa 560 skotare i våras och är än så länge jättenöjda. Detta är mina erfarenheter. Och jag har inte mer än provkört annat. Jag kör med den på entreprenad runt Åmål.
Min uppfattning är att den är robust och gedigen iallafall. Drivaxlarna fram t.ex är dimensionerade för 12t medan maskinen väger mindre än hälften av det.
Hytten är trevlig. Man kan sitta utan hörselskydd och man sitter bekvämt. Dock så är det lite trångt för benen när man vänder stolen om. Tack vare hydralpump under hytten får man golvvärme. (Alltid torrt på golvet).
Belysningen kör vi med det största paketet de hade, men ljuset bakåt är inte kanon. Där kanske man ska koll själv på lampor om man har kunskap själv. Vi ska byta ut några nu iallafall för att få bättre fjärrljus bakåt.
Motorn är väldigt lättillgänglig. På mindre än 10 min har man blottat över, under, framför,höger och vänster om motorn. Filter på en och samma sida och pumpar på andra sidan. 75hk 3.4L CAT motor. Går väldigt lugnt och tyst tycker jag. Hytten går att fälla för att komma åt alla hydralkopplingar, mm.
Helgjuten kjedjedriven boggielåda.
Kran Cranab. Vi kör med den 8m långa med dubbelutskjut. Mycket bra kran. Känns ibland lite väl häftig för maskinen, men det funkar riktigt bra och den gör mitt jobb lättare.
Terrängkörning. Jag har inte så många referenser gällande hur bra den går i terrängen, men jag tar mig fram märkbart lättare gentemot den H8 som hugger framför mig.

Den går fram NÄSTAN överallt. Har bara stoppat för mig en gång med fullt timmerlass och en riktigt skarp klättring med en kant mitt i som den skulle upp över. Det orkade den inte. Fick lasta av några kubbar sen gick det igen. Där kom inte H8:an upp alls.
Skonsam mot marken. Kör med Olofsfors Eco band och det ger väldigt få spår i normal mark. En Terri skulle jag tro går bättre på en myr t.ex. Jag väger lika mycket med fullt lass som en H8.
Malwa lyssnar mycket på mina synpunkter. De ändrar på maskinerna efter kundbehov och önskemål. Det har exploderat lite fort för dem kanske och eftermarknaden finns det lite kvar att jobba på, men på den korta tiden jag har haft att göra med dem så blir det hela tiden bättre! De raggar upp servicepartners för att täcka så jämnt som möjligt i Sverige. Maskinen tillverkas ju också i Skene, Marks kommun.
Kommer inte på något mer ljust nu, men funderar du på något så fråga på