Sida 2 av 3

Postat: fre 19 sep 2008, 00:36
av Nolltax AB
Sladdat midskepps nånstans....
"Fetast tänkbara fyrhjuling med fetast upppumpad markfrigång.... "
Jo, jag har det kopplat till en griplastarvagn..
Först går jag in med sexhjulingen å hugger upp en gata/transportväg.
Sen försöker jag hämta stockarna med det moderna ekipaget.
Du, midjan släpar i backen....

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: mån 04 maj 2009, 14:12
av Jerrka
Jag står i valet och kvalet mellan 4 el 6 hjuling åxå...Grannen som jobbar på vattenfall och körde fyhjuling ednel i jobbet tidigare, har nu fått en 6 hjuling istället...Han tycker att tippkänslan när det börjar luta mycket är borta helt med 6 hjulingen jämfört med 4 hjulingen + att man spar på handlederna med en 6 hjuling mot för en 4 hjuling...Så då måste jag avväga om det är värt det mot att hellre ta en maskin som är smidigare :roll: :?:

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: mån 04 maj 2009, 18:10
av SkogsGotte
Blev aldrig något köp i höstas så nu har man en hel säsong framför sig med grizzlyn. Men till hösten om allt går vägen så blir det nytt, har en till funderingar på 6hjulingar hur ser det ut med bandsatser osv till dom för körningar under vinterhalvåret? fungerar dom lika bra som till vanliga fyrhjulingar?

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: ons 06 maj 2009, 13:01
av Uvskogen
Såg idag att Polaris släppt sin sexhjuling med kardandrift och högre markfrigång. Men fördelarna finns väl i huvudsak om kör med enbart fyrhjulingen eller en mindre vedvagn bakom, eller? I mitt fall med hydraulisk kranvagn så investerar jag nog hellre i drivning till vagnen (ca 25´) än betala det extra som en sexhjuling kostar. Du kommer fram väldigt bra säger alla med drivning och stabiliteten i backar är förstås utmärkt med vagnen bakpå (om man nu inte åker utan kedjor nedför snöig/isig backe förstås :roll:

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: ons 06 maj 2009, 17:50
av Nolltax AB
Våren kom oväntad i år oxå...
Fyrhjuling, 800 kubik å griplastarvagn. Ut å fullt lass.
Trynet hemåt å äntra sura backen.
Kom halvvägs sen gled maskinen enbart i sidled.
På med vagnsdrivningen å upp kom jag. I snigelfart dock nota bene.
Med bandsats hade jag förmodligen kommit upp på första försöket.
Med bandsats på sexhjulingen hade jag troligtvis ej reagerat på problemet...

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: ons 06 maj 2009, 21:11
av Petter
Tror inte man behöver någon bandsats på 6x6 för att ta sig fram vintertid. Den tuggar nog på bra ändå. Det är iallafall vad jag hört. Men en atv med bandsats flyter fram lättare på snön. Jag är mer sugen på att byta från 4 till 6 hjul nu när nya modellen kommit.

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: ons 06 maj 2009, 21:21
av Uvskogen
Nolltax AB skrev:Våren kom oväntad i år oxå...
Fyrhjuling, 800 kubik å griplastarvagn. Ut å fullt lass.
Trynet hemåt å äntra sura backen.
Kom halvvägs sen gled maskinen enbart i sidled.
På med vagnsdrivningen å upp kom jag. I snigelfart dock nota bene.
Med bandsats hade jag förmodligen kommit upp på första försöket.
Med bandsats på sexhjulingen hade jag troligtvis ej reagerat på problemet...


Att det är så stor skillnad visste jag inte, jag har precis som du ett skifte med några riktigt branta backar. Har fått lov att vinscha mig och vagnen upp några gånger denna vinter, även utan lass vid något tillfälle.

För övrigt "Polaris-helg" denna helg där jag bor. Ska nog åka till handlarn och resonera lite kring den nya 6-hjulingen. Kan den ersätta vagdnsdrift och dessutom ha väsentligt större framkomlighet i övrigt så är det kanske dags att byta :smile:

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: ons 06 maj 2009, 23:28
av Nolltax AB
Jag har kört tvärfast med sexhjuling..
Drivsnö upp till magen å mer därtill. Backa tillbaka var enda lösningen.
Med band däremot....

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: fre 08 maj 2009, 08:10
av Uvskogen
Nolltax AB skrev:Jag har kört tvärfast med sexhjuling..
Drivsnö upp till magen å mer därtill. Backa tillbaka var enda lösningen.
Med band däremot....


Så det bästa är alltså en fyrhjuling med band? Har du kört med det på sommaren också, är det också bättre än hjul? (det står en till salu hos handlarn alldeles där jag bor, komplett med bandsats :grin: )

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: mån 11 maj 2009, 23:19
av Nolltax AB
Hög tid skicka fyrhjulingen på service. Och montera bandsats.
Efter det torde jag testa körning på barmark med band....
Sexhjulingen är ej rustat med band. Bandsats på den måste rimligtvis ge bättre bärkraft och drivdito...
Torde jag ej testa dock, fyran drar tungt, sexan transporterar mig å lite prylar nuförtiden.
Fast nya 6x6 är onekligen läcker..... Stilrent bygge....

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: tor 03 feb 2011, 18:15
av ryared
har haft en sexhjuling och den har både för och nackdelar ,mycket stabil,bra framkomlighet, stort flak, kan ha extremt kultryck på kroken.
Mindre smidig, automatisk inkoppling av diffen vilket är helt värdelös, den kopplar inte ur i bland och då blir den extremt tungstyrd.
Har en arctic cat mudpro i dag och den är ochså ganska tungstyrd men det beror nog på dom extrema däcken. Om man tror att man kan ersätta tex drift på en vagn med sexhjulsdrift är man helt ute och cyklar.

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: fre 04 feb 2011, 02:09
av Nolltax AB
Fyrhjuling med band går alldeles utmärkt att fara omkring med på barmark.
Så länge man gasar hejvilt dit näsan pekar....
Fickparkering bakåt däremot, så tungrott...
-Men ditt lilla elände, jag vill inte backa in i den lagårdsväggen! Sväng!!!
Typ en sexhjuling med låst framhjulsnav. Viljornas kamp....

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: fre 04 feb 2011, 07:03
av Uvskogen
När gamla trådar väcks till liv blir det ganska kul. Noterade just att häruppe frågade jag Nolltax om band. Nu har jag band och ser fördelarna som jag lite försiktigt försöker få fram här på forumet. Men, det jag ville ha sagt var är att det är en väldigt skillnad med servostyrning mot för utan. Både med hjul och band, men mest med band.

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: fre 04 feb 2011, 13:17
av ryared
Uvskogen skrev:När gamla trådar väcks till liv blir det ganska kul. Noterade just att häruppe frågade jag Nolltax om band. Nu har jag band och ser fördelarna som jag lite försiktigt försöker få fram här på forumet. Men, det jag ville ha sagt var är att det är en väldigt skillnad med servostyrning mot för utan. Både med hjul och band, men mest med band.

Tjena Uvskogen härligt med flitiga killar som gör många inlägg. En fråga bara om servon, jag antar att fyrhlulingen måste vara i gång för att servorn skall funka. Har en driven vagn och jag kör ganska mycket med den i skogen och då när jag förflyttar mig korta sträckor så kör jag bara vagnens drivning och då är det ju onödigt att ha på fyrhjulingen också.

Re: Skillnad mellan 4 och 6hjuling?

Postat: fre 04 feb 2011, 13:37
av Uvskogen
ryared skrev:Tjena Uvskogen härligt med flitiga killar som gör många inlägg.

Hmmm, eller pratsjuka kanske :lol:

ryared skrev:En fråga bara om servon, jag antar att fyrhlulingen måste vara i gång för att servorn skall funka. Har en driven vagn och jag kör ganska mycket med den i skogen och då när jag förflyttar mig korta sträckor så kör jag bara vagnens drivning och då är det ju onödigt att ha på fyrhjulingen också.


I praktiken ja, den måste vara igång(även om det finns en funktion som gör att den är igång ca 30 sekunder efter att du slagit av motorn)
Låter ju elegant att kunna köra med bara vagnens drivning, fast jag undra om det skulle fungera med band på? Den är i praktiken omöjlig att förflytta för hand, typ som när man rullar den med hjul på. Det faktum att kostnaden för att eftermontera drivning på min vagn (ca 30´ :shock: ) gjorde att jag köpte band i stället. Nu finns inte behovet längre (att eftermontera alltså, köpte jag ny atv-vagn då skulle jag köpa med drivning) då banden ger ett så otroligt grepp. Sen måste man......
Nä, hur var det nu med pratsjukan... :lol: