Sida 4 av 4

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: sön 04 sep 2016, 18:45
av Plassarn
tallen100 skrev:Inget som helst fel på de fyrcylindriga så länge man har bra snurr på startmotorn, men MF 35 har låg markfrigång och dom äldre saknar diffspärr.
Så en BM 320 eller 400 är nog vettigare, bra markfrigång och diff.

Förutom fantasipriserna på BM/Volvo då.

Har haft två fyrcylindriga, den ena med "exporttopp", dvd ett glödstift per cylinder, och bägge i hyfsat skick, men hade nog behövt en atomdriven startmotor när det var under tio grader kallt. Bytte bägge mot en med perkins, och den startade på första varvet även utan motorvärmare.

Kika hellre på Ford, ih eller MF, för Volvo/BM är kusligt dyra, och jämför man sedan reservdelstillgången mellan de engelska och 'storsvensken' så faller den platt en gång till!

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: sön 04 sep 2016, 21:04
av Vardon
Men din breddbegränsning hade jag nog satsat på en järnhäst om nu mindre traktor är för stor.

När man ska räkna på maskiner som kom ihåg tid och rygg. På nått vis är din tid värd nånting. Jag brukar ha ungefär 100 kr / h som riktmärke när jag räknar. Dvs om en tågbiljett är 200 kr dyrare men en timme kortare kan jag ta den billigare biljetten. Då får man lite bättre ekonomi i kalkylen.

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: sön 04 sep 2016, 21:51
av tallen100
Plassarn skrev:
tallen100 skrev:Inget som helst fel på de fyrcylindriga så länge man har bra snurr på startmotorn, men MF 35 har låg markfrigång och dom äldre saknar diffspärr.
Så en BM 320 eller 400 är nog vettigare, bra markfrigång och diff.

Förutom fantasipriserna på BM/Volvo då.

Har haft två fyrcylindriga, den ena med "exporttopp", dvd ett glödstift per cylinder, och bägge i hyfsat skick, men hade nog behövt en atomdriven startmotor när det var under tio grader kallt. Bytte bägge mot en med perkins, och den startade på första varvet även utan motorvärmare.
quote]

Jo kvalité kostar. :wink:

Har en fyrcylindrig MF 35 med fyra glödstift i toppen, den startar numera ner mot -20 utan motorvärmare efter byte av startmotor till en som inte är nedväxlad och sommartid startar den till och med utan glödning.
Största misstaget folk har gjort är att dom snålat med batteri glödningen tar mycket ström, och börjat använda startgas och då är motorn snart körd och det enda som gäller är en motorrenovering sen. Den 3 cylindriga är helt klart trevligare att starta men tycker 4 an fått lite oförtjänt dåligt ryckte.

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: sön 04 sep 2016, 22:02
av axwell
I min uppräkning av vilka maskintyper som har passerat dom senaste 25-30 åren missade jag 1 utöver ATV.

Jag har naturligtvis haft en gammal 2wd jordbrukare några år, MF 135 -67, 3-cyl med fungerande diffspär och i övrigt i toppskick.

En klumpeduns i skogen med begränsade utrymme mellan stenar, branter och växande träd. Det blev ingen succé, sålde den omgående efter att jag hittat minitraktorn 15-20 år sedan.

Sen var jag fast, minitraktorn passar mina behov bäst. Klarar massor med uppgifter, kolla på YT "storvega"

När man nått min eller @DanBorje (s) aktningsvärda ålder finns det inte längre något behov av att vindpiska älglössen ur hårsvallet. :mrgreen:

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: tor 08 sep 2016, 22:09
av Tosca
Kolla även in denna, inte en skottkärra riktigt, men eldriven:
Ziesel, udda eldriven ATV

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: sön 11 sep 2016, 16:19
av Hema
Detta torde vara ett av de billigare alternativen.
Bild

http://woodsmithexperience.co.uk/shop/product/log-lift-n-shift-log-arch/

Googlar du på "log arch" får du upp många liknande lösningar.

Annars kanske denna Vimeklösningen läska dig lite.
Bild

https://www.blocket.se/vasterbotten/Vimek_1300_69013028.htm?sa=1
Ser ut att vara i ett väldigt bra skick, dock osäker om den ev. är smal nog för din passage. 4-hjuldrift och 4hjulsstyrning, samt ska röra sig i gånghastig som du efterlyste. Borde gå att byta till Vimeks bredare hjul för att få bättre bärkraft. Hade den funnits närmare hade jag kanske rent av slagit till.

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Postat: sön 11 sep 2016, 19:37
av stektlök

Re: Eldriven skottkärra

Postat: sön 11 sep 2016, 20:35
av Hema
DanBorje skrev:Halvproffs, du har naturligtvis alldeles rätt. Jag fyllde sjuttiotvå i år och har börjat märka av en del krämpor. Men för den skull vill jag inte flytta in till en servicelägenhet i stan. Jag trivs med att bo på landet och odla min egen potatis och hugga min egen ved. Så jag försöker hitta hitta redskap och maskiner som ska göra att jag kan bo kvar på mitt ställe i skogen ytterligare några år. För femton år sedan trivdes jag när jag stod på vedbacken och klöv ved med stora klyvyxan. Idag mår jag bra när jag står vid Faxes-klyven en solig marsdag. Så personligen är jag beredd att betala en hel del för att kunna fortsätt min livsstil.
Men eftersom ingen tycks ha någon erfarenhet av elskottkärror kanske vi ska omformulera frågan: Vad finns det för enkla hjälpmedel för att få ut några kubikmeter ved ur skogen och fram till bilsläpkärran? Hanteringen från släpkärran till färdigklyvd ved under tak har redan en bra lösning på.

Sista raden blev jag nyfiken på. Vi har en tråd som heter Bilder från er vedtillverkning https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=84331#p84331 och där skulle din handtering vara nog så välkommen.

Angående din stenbro, så finns det väl inget som hindrar dig att bygga ett något bredare trädäck ovanpå? Klart allt beror såklart på hur brett du behöver ha det och hur lång bron är. Ett tips är dock att fästa ett passande nät på ovansidan som förhindrar risken för halkning.

Slutligen det där med att räkna hem ett inköp. Du har varit inne på andrahandsvärdet och köper man rätt maskin för rätt peng så är kostnaden i förlängningen nästan minimal.

Re: Eldriven skottkärra

Postat: fre 07 okt 2016, 19:18
av Yanmar 1502d
axwell skrev:
DanBorje skrev:axwell: En japansk minitraktor skulle kunna vara en fin lösning på problemet. Med en rejäl kärra skulle jag kunna köra hela vägen hem och hoppa över omlastningen till bilsläpkärra. Men de är väldigt smala, hur ser du på vältningsrisken när man kör i terräng?


Min Yanmar 186D -86 är i original försedd med 9.5-16 bakhjul, då är minsta bredd 108 cm.
Bakaxeltappen är sexkantig med 2 hål, fälgnavet har även det 2 hål för genomgående bult.
Bredden kan då relativt enkelt justeras i fyra steg på båda sidorna.
Uppskattar att den kan bli 20 bredare med den förändringen.

Alla Yanmarmodeller har inte den finessen.

Nu har jag inte originalhjulen på min utan 16" breda bakdäck för att kunna bära ett grävaggregat när så behövs.

Min har aldrig tippat och jag kommer inte ihåg att jag hört om någon som har råkat ut för det.

"Rejäl kärra", menar du en enkelaxlad, boggiekärra med eller utan kran eller rentav en hydraulisk griplastarvagn.

Mät stenbron mer i detalj, dom flesta "rejäla kärror" är några cm bredare än 120 cm.

Dom går inte speciellt fort minitraktorerna, du skall förhoppningsvis inte ut på större europaväg. :mrgreen:

Här ett klipp på mitt ekipage, 135 cm bred, vagnen 130 cm brukar lasta drygt 4 travkubik.

Jag har faktiskt tippat, rullat, med min Yanmar men det berodde enbart på förarens idiotiska körkunskaper och tanken " jag ska bara"