Sida 2 av 4

Re: Nordverk 140

Postat: mån 01 aug 2016, 10:41
av Erre
Lastaren brukar sitta på axeltapp.
Den har inte stöd på båda sidorna.
Vår har spruckit flera gånger.

Re: Nordverk 140

Postat: mån 01 aug 2016, 10:42
av Erre
Fredrik Reuter skrev:Imponerande jobb, både av dig och svärfar! :-BD

Tackar för det Fredrik!

Re: Nordverk 140

Postat: mån 01 aug 2016, 12:41
av gnisten83
Ja de fanns väl en orsak att lastaren konstruerades om till 806/808 :shock:
Min tvärbalk i lastaren var redigt slut och behövde omplåstring :wink:

Re: Nordverk 140

Postat: mån 01 aug 2016, 19:09
av ananders
Kul maskin och kul att ni gör iordning den.

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 14:24
av totte
En kulturhistorisk välgärning att få liv i den här stora järnhögen. Nån som vet under vilken tid den gjordes?

Terrängframkomligheten måste vara rätt överlägsen mot den vanligaste dumpern, Volvo 860-modellerna, som bara hade drift på främre boggiehjulen och dessutom en axel med banjo som drog ner frigångshöjden. Vet av erfarenhet att den var rätt lätt att köra fast när det var lite mjukt och slirigt.

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 14:57
av Erre
Tackar totte.

Du har varit inne på ämnet tidigare. :wink:

Manne Johansson - Blondin. Är det värt det???

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 15:07
av alias
@Erre:

Ni som gillar att skruva, du ska inte ta med svärfadern en sväng förbi Svenssons Motor i Växjö, tyckte det stod en BM Bison (är det 470, den heter tro?) med styr-vridled och enkelaxlad Livabdumper bakom, i behov av lite TLC, uppställd på begagnatplanen?

MVH
Alias

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 15:12
av Erre
@alias

Haha. Nej inte mer projekt nu!!
Men när denna är igång igen är vi (mest svärfar) säkert sugen på någon annan maskin igen. :smile:

(men jag ska säga till han, så tack för tipset :wink:)

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 15:23
av gnisten83
Visst 470 hette bison men de brukade vara en 350boxer framför en enkelaxlad livabkärra, DD10

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 15:39
av alias
gnisten83 skrev:Visst 470 hette bison men de brukade vara en 350boxer framför en enkelaxlad livabkärra, DD10


Kan vara så att det var en 350 istället, jag vet bara att jag har sett byggen med större boggidumprar med Bison framför - så jag förutsatte att det var samma här, är dock långt ifrån säker...

MVH
Alias

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 15:50
av Hema
alias skrev:@Erre:

Ni som gillar att skruva, du ska inte ta med svärfadern en sväng förbi Svenssons Motor i Växjö, tyckte det stod en BM Bison (är det 470, den heter tro?) med styr-vridled och enkelaxlad Livabdumper bakom, i behov av lite TLC, uppställd på begagnatplanen?

MVH
Alias

TLC?

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 16:01
av alias
Hema skrev:
alias skrev:@Erre:

Ni som gillar att skruva, du ska inte ta med svärfadern en sväng förbi Svenssons Motor i Växjö, tyckte det stod en BM Bison (är det 470, den heter tro?) med styr-vridled och enkelaxlad Livabdumper bakom, i behov av lite TLC, uppställd på begagnatplanen?

MVH
Alias

TLC?


Tender Love & Care (fritt översatt i behov av lite omvårdnad).

MVH
Alias

Re: Nordverk 140

Postat: tis 02 aug 2016, 23:41
av totte
Erre skrev:Tackar totte.

Du har varit inne på ämnet tidigare. :wink:

Manne Johansson - Blondin. Är det värt det???


Jaha, se där, det hade jag glömt att jag skrivit om där. Skoj att läsa om den tråden.

Re: Nordverk 140

Postat: ons 03 aug 2016, 18:59
av Erre
Lite nya prylar.

Re: Nordverk 140

Postat: sön 08 jan 2017, 18:49
av Erre
Och då äntligen.
Succé!!!



Den som lyssnar uppmärksamt kan nog höra lite glädjegnägg. :mrgreen: