Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129076 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685904 Kranmans band till B10k är bra funktionellt. Tyvärr för mitt behov tillverkade i alldeles för mjukt järn. Har böjt ett flertal plattor nu, alldeles för mjuka när man kör med full last och på stenig mark.
Kan ingen av bandtillverkarna ta fram en version i rejälare stål. Extra tyngd är bra på tom vagn dessutom.
Nån därute som känner någon som jobbar med bandtillverkning?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Peol86  
#685906 Dessa ser lite stabilare ut.
https://www.blocket.se/vi/94081860.htm

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685907
Peol86 skrev:Dessa ser lite stabilare ut.
https://www.blocket.se/vi/94081860.htm

Tyvärr är det precis den modellen jag har. För klent stål tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Peol86  
#685910 Okey, jag tycker det ser ut som de i annonsen har en stående ribba längs med hela "bandplattan" som förstärkning men det kanske du också har?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685911
Peol86 skrev:Okey, jag tycker det ser ut som de i annonsen har en stående ribba längs med hela "bandplattan" som förstärkning men det kanske du också har?

Hmmm, det kanske du har alldeles rätt i! Kan ju vara en mod jag kan göra själv eventuellt. Tack för att du uppmärksammade mig på det 😀

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Peol86  
#685914 👍 Fram med svetsen! 🙂

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

JoTh  
#685919 Det går ju att fråga någon av de mindre bandtillverkarna som tex. Swingcut i Torsby.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#693274
Uvskogen skrev:Skönt med hytt när regnet öser ner. Ännu ett större gårdsjobb som innebär några lass riskörning till container.
Men, ett tips till Kranman - det skulle sitta fint med en torkare på bakrutan också! Sitter ju mer åt det hållet än framåt :smile:
1569837901_regning_dag.jpg


Har du frågat dem ang torkare bak?
Enligt mig som inte ens kört är de ganska viktogt med torkare bak. Använder den mycket på min nuvarande traktor.

Jag är i tankarna på att köpa Bison. Jag kommer gå från huggarvagn Mowi 300 och 4wd traktor till Bison.

Står mellan 8000 10000 eller 11000. Givetvis står pengarna ganska högt upp på listan annars hade man ju redan bestält 11000😀

Du som är erfaren. Vad kan du säga om Bisons tre modeller man nämnde lite kort?😀
Jag har normalkuperad Bohuslänsk terräng. Finns hinder men finns också oftast omvägar att ta.

Dessa är mina främsta krav

Hytt med värme
Fjärrstyrd vinsch
4,6 eller 5,6 kran misstänker jag nästan är tvunget för fallande och timmer.
Motorvärmare
Kedjor har jag inte tänkt köpa direkt.
Transportväxel (har 0,2-1km att transportera mog till marken)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#693401 Hur har ni alla med Bison löst de i hytten? Får man ens med sig en burk med smörgåsar och en termos. Hade varit kul med lite bilder på hur ni monterat ex mobiltelefon. Hållare för termos. Även förvaring av diverse småsaker.
Huggarhjälmen är väl också kul att förvara inomhus så den inte är vattenfylld när man skall ut och kvista eller liknande :-)
Hytten är lite men med lite klurighet borde man kunna få plats med lite småkrafs.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693424
fashion skrev:
Uvskogen skrev:Skönt med hytt när regnet öser ner. Ännu ett större gårdsjobb som innebär några lass riskörning till container.
Men, ett tips till Kranman - det skulle sitta fint med en torkare på bakrutan också! Sitter ju mer åt det hållet än framåt :smile:
$matches[2]


Har du frågat dem ang torkare bak?
Enligt mig som inte ens kört är de ganska viktogt med torkare bak. Använder den mycket på min nuvarande traktor.

Jag är i tankarna på att köpa Bison. Jag kommer gå från huggarvagn Mowi 300 och 4wd traktor till Bison.

Står mellan 8000 10000 eller 11000. Givetvis står pengarna ganska högt upp på listan annars hade man ju redan bestält 11000😀

Du som är erfaren. Vad kan du säga om Bisons tre modeller man nämnde lite kort?😀
Jag har normalkuperad Bohuslänsk terräng. Finns hinder men finns också oftast omvägar att ta.

Dessa är mina främsta krav

Hytt med värme
Fjärrstyrd vinsch
4,6 eller 5,6 kran misstänker jag nästan är tvunget för fallande och timmer.
Motorvärmare
Kedjor har jag inte tänkt köpa direkt.
Transportväxel (har 0,2-1km att transportera mog till marken)


Hytt med värme är guld. Kedjor och band är måste om du ska köra i stenig och brantare terräng. Den driver dåligt bak olastad men med banden på går det betydligt bättre.
Sen gillar jag min elsits men det kan man kanske klara sig utan.
Jag klarade att lyfta på alla stockar (46-or) på den här bilden, om än med lite trixande. Har M36.
1610382680_20210108_115405.jpg
Senast redigerad av Uvskogen mån 11 jan 2021, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693425
fashion skrev:Hur har ni alla med Bison löst de i hytten? Får man ens med sig en burk med smörgåsar och en termos. Hade varit kul med lite bilder på hur ni monterat ex mobiltelefon. Hållare för termos. Även förvaring av diverse småsaker.
Huggarhjälmen är väl också kul att förvara inomhus så den inte är vattenfylld när man skall ut och kvista eller liknande :-)
Hytten är lite men med lite klurighet borde man kunna få plats med lite småkrafs.


Har satt upp extra krokar på sidostolparna. Hänger jackor och ryggsäck där. Fungerar ok.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

fashion  
#693432
Uvskogen skrev:
fashion skrev:Hur har ni alla med Bison löst de i hytten? Får man ens med sig en burk med smörgåsar och en termos. Hade varit kul med lite bilder på hur ni monterat ex mobiltelefon. Hållare för termos. Även förvaring av diverse småsaker.
Huggarhjälmen är väl också kul att förvara inomhus så den inte är vattenfylld när man skall ut och kvista eller liknande :-)
Hytten är lite men med lite klurighet borde man kunna få plats med lite småkrafs.


Har satt upp extra krokar på sidostolparna. Hänger jackor och ryggsäck där. Fungerar ok.



Får nog bli något sådant. Samt en mobilhållare någonstans vid B-stolpen så man kan läsa Skogsforum när man kör :-P :-)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693434
fashion skrev:
Uvskogen skrev:
fashion skrev:Hur har ni alla med Bison löst de i hytten? Får man ens med sig en burk med smörgåsar och en termos. Hade varit kul med lite bilder på hur ni monterat ex mobiltelefon. Hållare för termos. Även förvaring av diverse småsaker.
Huggarhjälmen är väl också kul att förvara inomhus så den inte är vattenfylld när man skall ut och kvista eller liknande :-)
Hytten är lite men med lite klurighet borde man kunna få plats med lite småkrafs.


Har satt upp extra krokar på sidostolparna. Hänger jackor och ryggsäck där. Fungerar ok.



Får nog bli något sådant. Samt en mobilhållare någonstans vid B-stolpen så man kan läsa Skogsforum när man kör :-P :-)


Satt en sån där mobilhållare med sugpropp på fönstret. Perfekt att hänga hörselskydd på också!

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#694111 Då har jag avslutat gallrings uppdragen och tomtfällningar för den här säsongen. Nu blir det en månads "semester med arbete i egen skog och annat roligt.
Bilderna visar allt som jag tagit hand de senaste 4 månaderna. Talltimret säljs och det andra blir ved.
Men allt är kört fram till väg med Bison10000 och därifrån till industriområdet, där jag har företaget, med traktor.
1610635968_20210114_133241.jpg
1610635959_20210114_151735.jpg
1610635954_20210114_151721.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#695091 En glad Uv och glad Bison är äntligen tillbaka i egen skog. Trampar körvägen uppför berget före snön som ska komma. Har både kedjor och banden på annars går det inte komma upp. Kedjorna gör ju dessutom att det gör att smyga över alla stenar utan att slå sönder ryggen. Hade risflaket på för extra tyngd på boggin.
Är så väldigt förväntansfull! 😀
1611043882_20210119_083914.jpg
1611043886_20210119_083942.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).