Sida 31 av 36

Re: Bison 10000

Postat: mån 04 maj 2020, 12:13
av Uvskogen
Arbetar upp och skotar vindfällen (fröträd). Den går bra nu kran sen jag skruvade lite :smile:
1588587169_20200504_103219.jpg
1588587164_20200504_103226.jpg

Re: Bison 10000

Postat: fre 15 maj 2020, 17:07
av Uvskogen
Det är förvisso en liten maskin men den kan förvånasvärt mycket. Skota vindfällen (tall).
Kors och tvärs över ett hygge. Visst det blir kanske i bästa fall 2 träd per lass. Men å andra sidan så tror jag man svårligen tagit sig fram med en traktor.
Högen på bilden tog cirka 7 timmar körtid med 500 m till avlägg.
1589555234_20200515_155351.jpg

Re: Bison 10000

Postat: fre 15 maj 2020, 17:29
av Vedproducent
Uvskogen skrev:Det är förvisso en liten maskin men den kan förvånasvärt mycket. Skota vindfällen (tall).
Kors och tvärs över ett hygge. Visst det blir kanske i bästa fall 2 träd per lass. Men å andra sidan så tror jag man svårligen tagit sig fram med en traktor.
Högen på bilden tog cirka 7 timmar körtid med 500 m till avlägg.
1589555234_20200515_155351.jpg

Visst är det så. Ingen jätteproduktion men man vet att man kommer fram och det går att köra närsomhelst. Blir mer och mer förtjust i min Alstor ju mer jag kör.

Re: Bison 10000

Postat: lör 16 maj 2020, 18:41
av Dystergöken
Visst kan man göra mycket med den, men jag har också märkt att om man kör mycket grovt och stort relativt ofta så tenderar den att gå sönder i tid och otid. Och att man gör av med slang som tusan.
Märkte t ex härom veckan att gripen hade spruckit på båda sidorna.
Och så gick bulten till ena spaken av för ett tag sen.
Och senast denna veckan så släppte svetsen till tappen som håller gripen på plats.
Småsaker kanske men efter ett tag blir det rätt irriterande.

Re: Bison 10000

Postat: lör 16 maj 2020, 18:49
av Uvskogen
Jo så är det nog. Försöker i första hand, och för det, mesta undvika så tungt jobb som på bilden. Har skaffat mig traktor för sånt. :d
Har också slitit av ett antal slangar till gripen. Har numera alltid en extra med ut.

Re: Bison 10000

Postat: lör 16 maj 2020, 21:05
av Dystergöken
Ja, extraslang måste man alltid ha med, tror jag har en av varje nästan.
Men nu är det snart slutkört med 10000, kommer en 11000 i nästa vecka som man får tillfälle att köra slut på istället. Och den kranen känns ju lite mer gedigen än M36:an. Det är iallafall så jag upplever den efter det lilla jag har testat.

Re: Bison 10000

Postat: lör 16 maj 2020, 21:28
av Uvskogen
Dystergöken skrev:Ja, extraslang måste man alltid ha med, tror jag har en av varje nästan.
Men nu är det snart slutkört med 10000, kommer en 11000 i nästa vecka som man får tillfälle att köra slut på istället. Och den kranen känns ju lite mer gedigen än M36:an. Det är iallafall så jag upplever den efter det lilla jag har testat.

Ok, ja då säger jag inget om den tills du kört lite. Hade en under några veckor. Körde både smått och grovt.
Blir intressant jämföra erfarenheter.

Re: Bison 10000

Postat: lör 16 maj 2020, 21:48
av JohannesG
Dystergöken skrev:Märkte t ex härom veckan att gripen hade spruckit på båda sidorna.

Och senast denna veckan så släppte svetsen till tappen som håller gripen på plats.

Dom där sprickorna är inte att leka med. Förstår att Kranman vill hålla gripen lätt för att inte påverka kranens lyftkapacitet negativt. Men att det spricker på det viset tycker jag ändå är oacceptabelt! :x Speciellt med tanke på att det inte är någon monsterkran den sitter på. Måste ju gå att förbättra avsevärt utan märkbart högre egenvikt.

Re: Bison 10000

Postat: sön 17 maj 2020, 00:35
av Hema
Dystergöken skrev:Visst kan man göra mycket med den, men jag har också märkt att om man kör mycket grovt och stort relativt ofta så tenderar den att gå sönder i tid och otid. Och att man gör av med slang som tusan.
Märkte t ex härom veckan att gripen hade spruckit på båda sidorna.
Och så gick bulten till ena spaken av för ett tag sen.
Och senast denna veckan så släppte svetsen till tappen som håller gripen på plats.
Småsaker kanske men efter ett tag blir det rätt irriterande.

Är det den nya gripen som Kranman bytt till från Dalagripen eller den gamla modellen?

Re: Bison 10000

Postat: sön 17 maj 2020, 08:45
av Dystergöken
Hema skrev:

Är det den nya gripen som Kranman bytt till från Dalagripen eller den gamla modellen?[/quote]

Det är deras gamla tror jag. En stor del av problemet är att den är svetsad där den har spruckit, så istället för att det är en hel homogen del består den av tre delar. Vilka man svetsat ihop.

Re: Bison 10000

Postat: tor 28 maj 2020, 21:50
av Dystergöken
Ja, då har man suttit och spakat en Bison 11000 i en vecka då.
Och kan väl konstatera att kranen är avsevärt mycket starkare än M36-kranen.
Och där M36an ofta upplevts som väldigt ryckig framstår M56an oerhört sävlig och långsam.
Och ljudet i hytten upplevs som väldigt mycket högre än vad det gjorde på 10000. Är riktigt trött i huvudet efter en dag av konstant dånande.
Och det är väldigt mycket lättare att välta vagnen.
Sen upptäckte jag att det var ett hydraulläckage idag mellan pumpen och en slang. Slangen satt löst. Kändes ju sådär då det är en ny maskin.

Re: Bison 10000

Postat: tor 28 maj 2020, 22:33
av JerryH
Dystergöken skrev:Ja, då har man suttit och spakat en Bison 11000 i en vecka då.
Och kan väl konstatera att kranen är avsevärt mycket starkare än M36-kranen.
Och där M36an ofta upplevts som väldigt ryckig framstår M56an oerhört sävlig och långsam.
Och ljudet i hytten upplevs som väldigt mycket högre än vad det gjorde på 10000. Är riktigt trött i huvudet efter en dag av konstant dånande.
Och det är väldigt mycket lättare att välta vagnen.
Sen upptäckte jag att det var ett hydraulläckage idag mellan pumpen och en slang. Slangen satt löst. Kändes ju sådär då det är en ny maskin.


Är samma motor i 10k o 11k. Är inte hytterna samma med?
Inte så enkelt att du kör på högre varv med 11000? Nu har jag ju inte kört Bison med känner på skördaren att hydrauliken inte går mycket långsammare på lite längre varv. Så när jag förflyttar mig mer än från träd till träd så kör jag full gas, men sen sänker jag en del och får behagligare ljudnivå samtidigt som bränsleförbrukningen sjunker märkbart och jag känner ingen större skillnad i hydrauliken.
Det jag stör mig på är ljudnivån på kupefläkten i skördaren =P

Tja, är inte maskinen ute och testkörs efter montering med efterföljande efterkontroll är det ju inte helt omöjligt att en slang eller skruv lossnar. Och har du kört i en vecka och det var idag den lossnade så har du rätt många timmar sedan montering och inte unikt att nån hydraulslang lossnat. Det är inte för inte att det rekommenderas att man ska efterdra muttrar när man bytt däck. Sen tillhör jag ju den kategorin som väldigt sällan kollar dem efter 10 mil =P

Nu hade jag aldrig några slangar som lossnade i början på själva maskinen, dock var där en slang och en skruv på aggregatet som lossnade i början.

Re: Bison 10000

Postat: tor 28 maj 2020, 22:44
av Dystergöken
Fullt ös på gasen kör jag bara när det gäller transport till avlägget oftast.
Men ja, för att få någon form av flyt på kranföringen så måste jag ligga något högre i varv än på 10000. Men kranen på den var ju som sagt väldigt ryckig om man inte fick till det där guldläget.
Men funderar på om det skulle bli någon skillnad på bullernivån om man la gummiplattor mellan chassit och hytten. Och la in en matta och eventuellt klädde delar av interiören som i nuläget bara är ren plåt med något dämpande.
Får se hur det blir med det.

Re: Bison 10000

Postat: tor 28 maj 2020, 22:49
av Dystergöken
Och ja, motorn ska vara densamma i 10000 och 11000.
Och att slangarna eventuellt hade behövts efterdras hade ju varit en trevlig detalj att ha med i instruktionsboken.
Och att det inte hade behövts riva ut halva innanmätet i hytten för att komma åt för att kunna efterdra slangar hade ju också varit trevligt.

Re: Bison 10000

Postat: tor 28 maj 2020, 23:30
av JerryH
Ok, klart större kran = större behov av oljeflöde... Jag har haft lite funderingar på om man ska sitta med hörselskydd för att få ner nivån när jag behövt köra mycket med fläkten, men samtidigt vill jag kunna höra maskinen med så man hör om något börjar låta som det inte gjort innan så att säga =)

Aha, i serviceintervallen för skördaren finns där en timangivelse för en första kontroll när maskinen är ny.

Ja, när det kommer till åtkomligheten kan jag tänka mig att det är 'lite' värre på Bison. Iom att hytten sitter på framvagnen och motorn bak så är det ju bra en motorhuv.. Det är ju förstås också en anledning till att motorljudet är lite lägre i min hytt.. Hmm.. Kanske skulle flytta bak fläkten med =D

Provat https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000017199 att sätta under hytten ner mot motorn?
Vet ju inte hur bra just Biltemas är, men just tanken med sådana isoleringsplattor iaf.