Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129433 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bison 10000

sveakatten  
#575700 Skottkärra? :d

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

tallen100  
#575707
sveakatten skrev:Skottkärra? :d

Är det en stridsvagn? :d

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

sveakatten  
#575711
tallen100 skrev:
sveakatten skrev:Skottkärra? :d

Är det en stridsvagn? :d

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575716
Hema skrev: Att slippa stödbenen måste väl vara skönt?

Jag kontaktade Kranman om det skulle gå att få en Bison 10000X i endast skoterutförande och det skulle inte vara omöjligt. Pris start runt halvmiljonen om jag minns rätt.

Att styra vinkeln på bladet borde det väl gå att använda styrning som man styr tippning av tippflaket?


Upplever inte stödbenen som något större problem, behövs inte mycket på vagnen förrän man kan köra utan dem. Men, bra vore om de hade en auto-funktion. Med det menar jag att när jag dra i spaken så räcker endast ett snabbt tryck så åker benet ner i backen (och lika för upp). Lika funktion som elfönsterhissarna på bilar. De är ju redan nu deaktiverade under färd så finns ingen risk för misstag där. Känner man sig säker på att man tänker på allt så kan man ju deaktivera stödbensvarnaren och då kan det gå väldigt fort iväg efter avslutat lyft.

Uttaget är ett alldeles vanligt in/ut, så det går att ansluta lite varsomhelst där. En spak för in/ut i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582486 Bison på lite ovanligt uppdrag, fick tjäna, med framgång, som publikmagnet på Sabaton open Air!

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

isteskog  
#582487 Proffsigt Uven! 👍

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#582489
isteskog skrev:Proffsigt Uven! 👍


Tack! Nu är det sista rycket idag när det dessutom väntas massor med folk, Sabaton spelar idag. :d

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588753 Får bli i den här tråden, hoppas moderatorerna hittar en mer lämplig. Men i brist på kategorin "mindre entreprenörer inom skog och mark" så får det bli här.
Jag får jobb både här och där och har hittat duktiga huggare att samarbeta med. Men saknar väldigt en "maskinring skog och mark".
Finns det några mindre entreprenörer i Dalarna med säg en timmerbil, grävmaskin, traktor(med timmervagn), lastbil, liten skördare, mindre skotare och så vidare som är intresserade av att jobba ihop?
Dels för marknadsföring men framförallt kanske för att kunna ta större och mer komplexa uppdrag där den egna maskinparken inte räcker till.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Axl  
#588763 Har du kollat med maskinringen? Det är ju lite olika i olika län vad dom har för medlemmar men det kanske finns en del av det du söker iaf.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588947
Axl skrev:Har du kollat med maskinringen? Det är ju lite olika i olika län vad dom har för medlemmar men det kanske finns en del av det du söker iaf.


Har inte det men tack för tipset! :smile: (Har väl lite tänkt att de bara har stora jordbruksmaskiner, men förstås bättre ta reda på än ha förutfattade meningar. )

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588948 Skönt med hytt när regnet öser ner. Ännu ett större gårdsjobb som innebär några lass riskörning till container.
Men, ett tips till Kranman - det skulle sitta fint med en torkare på bakrutan också! Sitter ju mer åt det hållet än framåt :smile:
1569837901_regning_dag.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Dystergöken  
#588950 Det går att få. Till en extra kostnad vill säga.
Men jag kan tycka det är lite underligt att det inte är standard.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588951
Dystergöken skrev:Det går att få. Till en extra kostnad vill säga.
Men jag kan tycka det är lite underligt att det inte är standard.


Aha, ok tack det hade jag missat. :oops:
Men håller med dig att det borde ingå i basutbudet

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589858 Det blir en hel del jobb i bostadsområden och på fastigheter. Här ett litet klipp från ett jobb jag gjorde i veckan. Väldigt vacker planerat bostadsområde med bostadsrätter. Fint skogsparti inplanerat mellan husen, men arkitekten hade nog inte riktigt tänk på skötseln av området. Det fanns i praktiken inge tillfartsväg en s för mindre maskiner. Vi lyckades hitta en liten "allmänning" mellan två fastigheter där jag precis fick in Bisonmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593984 Ibland är det bra att ha varit med ett tag. Har börjat höra ett smällande ljud bakifrån boggien ett tag. Märkte också att den inte riktigt "tryckte på" med fullt last som tidigare. Fick sin förklaring igår när min hjälphuggare berättade att ena robsonrullen hoppade hur mönstret på ena sidan när jag körde med fullt lass. Efter lite eftertanke så mindes jag att precis samma sak råkade jag ut för på min gamla XYZ310 vagn. Så snabbt in i garaget och kolla lufttrycket. Mycket riktigt, på tok för lågt på ena hjulet. Bara fylla på och ni går den som den ska. Skönt med lättåtgärdade fel ibland! :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).