tis 26 mar 2019, 01:25#558684
Du kommer att kunna tillgodogöra dig både lägre marktryck samt ökad dragförmåga.
Bärytan mot markunderlaget ökar mycket vilket är positivt.
Då banden nu kommer att bära upp en mycket större yta mot marken även mellan de bägge hjulen på boggien.
Samt att broddarna och tvärlänkarna kommer att öka dragförmågan.
Är banden rätt konstruerade kommer du även att sänka däckslitaget och eliminera skärskadorna från vassa stenar etc.
Normalt för större applikationer är att däckstrycket hålls i det högre tryckspannet när man har band monterade.
Högre däckstryck gör att däcket inte sväller ut lika mycket på bredden.
Ett korrekt däckstryck och rätt utformade band som passar däcksfabrikatet skall inte nöta nämnvärt på däcksidan.
Lägger du på en bandplatta på hjulet skall det vara en jämn och fin anliggningsyta mellan däckets mönster och bandplattans rundning.
Samt att det skall finnas några centimeter över på totala bredden.
Samtidigt får du lite mer vikt i botten på maskinen, så den blir stabilare vid krankörningen.
Mitt tips är att montera dem direkt, och testa.
Du blir förhoppningsvis glatt överraskad.
Lägg ut banden med utsidan uppåt bakom maskinen.
Ta sedan ett vanligt spännband, och knyt fast i bandplattan närmast maskin.
Lägg därefter spännbandet uppe på bägge däcken och ned under i framkant mot backen.
Så kör du på banden, och får dom samtidigt sträckta och fina.
Instruktionsvideo för bandpåläggning från Olofsfors funkar säkert galant även i ditt fall som princip illustration.
https://www.eco-tracks.se/servicesupport/monteringsinstruktioner/monteringsinstruktion-spaennare