Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129709 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558572 Nu börjar det, äntligen, hända något! :d
Måste tyvärr mellanlagra i skogen några dagar till. Sen kan jag börja lägga ute efter vägen.
1553510052_img_20190325_091545_1.jpg
1553510052_img_20190325_104249_5.jpg

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

sveakatten  
#558576 :-bd :-bd Varför mellan lagra?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558584
sveakatten skrev::-bd :-bd Varför mellan lagra?

Jag har lite trångt om plats efter vägen för vältan så det är egentligen bara på ett ställ jag kan lägga.
Och där är plogvallen fortfarande för hög. Marken sluttar svagt mot vägen så jag behöver lägga under ordentligt för att det blir bra. Då behöver snön bort först.
Visst går det nu men jag vill det ska se snyggt ut. På den där vägen färdas mycket skogsfolk! :smile:
Vet, lite sådär pedantmässigt kanske men å andra sidan har jag både tid och behöver kranträning :d

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558613 Nu har jag fått banden. Ni som vet nåt om band, vad kallar ni dessa band? Bärande eller drivande?
Kommer de göra nytta i stenig och backig terräng eller blir det sämre än utan nu när snön snart är borta? Det är bättre drivförmåga jag är ute efter i första hand.
Ska jag spara dem för enbart mjuka marker?
1553526340_img_20190325_160029_6.jpg
1553526341_img_20190325_160038_3.jpg

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

JoTh  
#558684 Du kommer att kunna tillgodogöra dig både lägre marktryck samt ökad dragförmåga.
Bärytan mot markunderlaget ökar mycket vilket är positivt.
Då banden nu kommer att bära upp en mycket större yta mot marken även mellan de bägge hjulen på boggien.
Samt att broddarna och tvärlänkarna kommer att öka dragförmågan.
Är banden rätt konstruerade kommer du även att sänka däckslitaget och eliminera skärskadorna från vassa stenar etc.
Normalt för större applikationer är att däckstrycket hålls i det högre tryckspannet när man har band monterade.
Högre däckstryck gör att däcket inte sväller ut lika mycket på bredden.
Ett korrekt däckstryck och rätt utformade band som passar däcksfabrikatet skall inte nöta nämnvärt på däcksidan.
Lägger du på en bandplatta på hjulet skall det vara en jämn och fin anliggningsyta mellan däckets mönster och bandplattans rundning.
Samt att det skall finnas några centimeter över på totala bredden.

Samtidigt får du lite mer vikt i botten på maskinen, så den blir stabilare vid krankörningen.

Mitt tips är att montera dem direkt, och testa.

Du blir förhoppningsvis glatt överraskad.

Lägg ut banden med utsidan uppåt bakom maskinen.
Ta sedan ett vanligt spännband, och knyt fast i bandplattan närmast maskin.
Lägg därefter spännbandet uppe på bägge däcken och ned under i framkant mot backen.
Så kör du på banden, och får dom samtidigt sträckta och fina.

Instruktionsvideo för bandpåläggning från Olofsfors funkar säkert galant även i ditt fall som princip illustration.
https://www.eco-tracks.se/servicesupport/monteringsinstruktioner/monteringsinstruktion-spaennare

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558696 Tack @JoTh ! :smile:

Det var det jag behövde får veta och höra. Tar hem maskin och monterar första gången.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558878 Ser ju rätt seriöst ut! :d
Nu ska jag köra runt en stund och sen efterspänna.
Glad jag tog hem maskin och gjorde det, sällan har väl en mutterdragare varit så välkommen!
1553678586_img_20190327_093126_0.jpg
Senast redigerad av Uvskogen ons 27 mar 2019, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558923
Uvskogen skrev:Ser ju rätt seriöst ut! :d
Nu ska jag köra runt en stund och sen efter spänna.
Glad jag tog hem maskin och gjorde det, sällan har väl en mutterdragare varit så välkommen!
1553678586_img_20190327_093126_0.jpg

Tjusigt, den kommer gå som en stridsvagn nu. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558924 Hoppas på det! Den ser då så ut. :smile:

I morgon kommer revisorn från EC Skog på förrevision, ska särskilt titta på maskin. Första steget mot entreprenörscertifieringen.
På förmiddagen ska jag iväg och titta på ännu ett jobb. Vindfällen igen där jag blir intressant jämfört stormaskinerna. Dessutom ingår det kapning och kvistning också. Kul jobb, hoppas det blir av men annars så har jag ändå lärt mig lite till.
Börjar bli lite intresserad av en liten skördare nu också. Får nog göra en egen tråd snart om företagsbygget. Alla inspel kring det är ju hur bra som helst!

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#558925
Uvskogen skrev:Hoppas på det! Den ser då så ut. :smile:

I morgon kommer revisorn från EC Skog på förrevision, ska särskilt titta på maskin. Första steget mot entreprenörscertifieringen.
På förmiddagen ska jag iväg och titta på ännu ett jobb. Vindfällen igen där jag blir intressant jämfört stormaskinerna. Dessutom ingår det kapning och kvistning också. Kul jobb, hoppas det blir av men annars så har jag ändå lärt mig lite till.
Börjar bli lite intresserad av en liten skördare nu också. Får nog göra en egen tråd snart om företagsbygget. Alla inspel kring det är ju hur bra som helst!


Du får komma med en recension av EC skog. Jag funderar själv på att certifiera mig hos dom.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

halvproffs  
#558932 Grannens röjfirma heter EC skog. Kan det vara möjligt?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

halvproffs  
#558934 Kollade nu. EC skogsvård och ekonomi heter den.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558937
halvproffs skrev:Grannens röjfirma heter EC skog. Kan det vara möjligt?


Det fullständiga namnet på företaget som gör revisionen är: ECS Entreprenörscertifiering Skog AB , kallas EC Skog

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#559364 Femte lasset på väg nedför berget. Maskinen får jobb hårt men verkar svara upp alldeles utmärkt. Banden får stryk av den steniga terrängen, några plattor har vikt in sig. Men de gör nytta så jag behåller dem nog, har dem på prov.
Det jag utsätter den för nu är ett bra test av maskinen. Men vi gillar varandra nu. :smile:
Hade svärson med ut idag, Värmlänningen du vet.
Hur bra som helst, han är duktig med sågen. :smile:
1553954473_img_20190330_122328_4.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

ananders  
#559369 Verkligen roligt att läsa att er relation har börjat sätta sig efter en trevande start. :-bd

Kul också att du får sällskap av svärsonen. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).