Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129727 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558397 Nu jämförde jag mest med en truck för att det både är eldrift och hydraulik så tekniken är inget nytt. Få kraft i maskin är inga problem finns väldigt starka kompakta elmotorer utan det stora problemet är batteriet som vanligt. 🙂

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558398 Vikt och kostnad är de stora hindren. För en traktor så kanske vikten inte är ett problem, men kostnaden för ett batteri är signifikant.

Kraft är inget problem, men med kyla minskar lagringskapaciteten i batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

JohannesG  
#558406
Uvskogen skrev:Kört än mer och vi börjar vänja oss med varandra. Har kört med lutningsmätare ett tag och 15% fungerar helt problemfritt även om det tog ett tag att komma förbi känslan av att välta.

Jag har mätt upp 20° ca36% sidolut i jordbrukstraktor utan att välta, så du bör ha långt kvar innan du välter. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558412 Okej låter bra! Skrev fel för övrigt, det är 15 grader jag mätt upp, inte procent :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

stegmaster  
#558417 Tror inte du ska ha nåt bekymmer om diesel/bensin, det kommer finnas efter båda du, jag och Bison er döda.
Diesel /bensin kommer finnas til minst år 2050, samma va "klima Greta" och andra vil.
Jag har ju själv köpt en valmet 6400 jag ska resten av mitt liv. (har mitt miljö alibi i Hybrid bilen jag just köpte :mrgreen: ).

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558419
@Uvskogen skrev:Den som lever får se, men hoppas vi får lite fokus på ombyggnad till el i stället för detta idiotiska fokus på nybyggnad och utskrotning av fullt fungerande maskiner/bilar.
Hur svårt kan det vara egentligen?

Intressant fundering, kanske dags för en ny tråd: Elektrisk Traktor tex?
Då kan du börja med att länka några tillverkare typ: https://www.solectrac.com/
Hembyggen vore skoj att se.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#558420
Mikael skrev:Nu jämförde jag mest med en truck för att det både är eldrift och hydraulik så tekniken är inget nytt. Få kraft i maskin är inga problem finns väldigt starka kompakta elmotorer utan det stora problemet är batteriet som vanligt. 🙂


Det här att jämföra batterier med förbränningsmotorer är som att låta en sköldpadda springa ikapp mot en hare. Visst kan sköldpaddan träna hårdare och skaffa bättre skor och förbättra sin kapacitet med 10% men han kommer ändå att vara hopplöst efter haren.

Problemet för batterierna eller ska vi säga det fantastiska med bensin/diesel är det enormt höga energiinnehållet hos kolvätena. Jag såg en siffra på att energiinnehållet är ca tio gånger högre än den hos TNT som i sin tur är ca tio gånger tätare än moderna batterier.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558463 Tja ni har nog rätt allihopa. Men jag hoppas man kan plocka ut Kubotan en dag och sätta dit en elmotor och ett batteripack i stället. Idag lär jag ju släpa med mig några dunkar med diesel, 20 lite räcker ju inte så väldigt länge. Så då kan jag väl släpa med mig typ 40 kg utbytesbatterier? 🙏

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558464
stegmaster skrev:Tror inte du ska ha nåt bekymmer om diesel/bensin, det kommer finnas efter båda du, jag och Bison er döda.
Diesel /bensin kommer finnas til minst år 2050, samma va "klima Greta" och andra vil.
Jag har ju själv köpt en valmet 6400 jag ska resten av mitt liv. (har mitt miljö alibi i Hybrid bilen jag just köpte :mrgreen: ).


Hoppas på du har rätt, biodieseln bli snart godkänd överallt så säkert för Kubotan också. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558465 Bra dag idag! Körde baklänges uppför hela berget, ca 300 meter. Vi gillar varandra ordentligt nu. Tanken är inte att backa upp, utan köra framåt och sen vända. Finns plats på vid rået att göra det. Men nu vill jag testa gränserna hela tiden för att få en känsla för vad den kan. Och inte kan. Tyvärr leveranstid på banden så jag har inte fått dem än. Men tog mig upp utan större besvär, även om vagnen olastad glider lite i sidled i slasksnön vi har nu. Fastnade lite på två ställen, men där gjorde jag det förbjudna och tog kranvinschen till hjälp för ett lite krafttillskott. Innan ni alla förfasar er så var det verkligen lite jag drog med den. :lol:
Så nu är jag högst upp och har börjat lasta, blir mer i morgon för när jag höll på som bäst så fick jag ett sms om att barnbarnet var på väg till huggarkojan med sin far. Bara att avbryta direkt och gå ner för berget förstås! :grin:
1553445185_pa_berget.jpg

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

sveakatten  
#558474
Uvskogen skrev:Tja ni har nog rätt allihopa. Men jag hoppas man kan plocka ut Kubotan en dag och sätta dit en elmotor och ett batteripack i stället. Idag lär jag ju släpa med mig några dunkar med diesel, 20 lite räcker ju inte så väldigt länge. Så då kan jag väl släpa med mig typ 40 kg utbytesbatterier? 🙏

Hur länge kan du köra på 20 liter?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558477
sveakatten skrev:
Uvskogen skrev:Hur länge kan du köra på 20 liter?

Vet inte riktigt än, men en hyfsad gissning i min terräng ca 10-15 timmar. Men får återkomma till det längre fram.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558490
Uvskogen skrev:men där gjorde jag det förbjudna och tog kranvinschen till hjälp för ett lite krafttillskott. Innan ni alla förfasar er så var det verkligen lite jag drog med den. :lol:

Det här har jag hört från flera men jag förstår inte problemet. Klämma gripen längst bak på vagnen så ska det väl inte vara några problem. :?:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558494
Mikael skrev:Det här har jag hört från flera men jag förstår inte problemet. Klämma gripen längst bak på vagnen så ska det väl inte vara några problem. :?:

Precis min åsikt! Antar att det kanske syftar på om man försöker dra den bakåt ur ett surhål med fullt lass så kanske det frestar på kranpelaren.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

stegmaster  
#558498 Jo klart det frästar, men det gör det ofta när man vinchar stock med.
Bare se til at kranen har stöd mot nåt, så bör den hålla för va den klarer dra.
Blir ju ingen skillnad om det blir tvärrstopp mot en rot när man drar en stock, eller man drar maskinen.
Själv har jag inte forsökt just detta moment, men hadde inte tveka på att göra det om nödvendig.
(Jag lyckas ju dock köra knas på linjulfäste på min vinch när det tog imot. :???: )

1553454528_img_20181212_135013.jpg

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).