Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129584 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552038 Framdriften såg onekligen klen ut, det måste vara något tekniskt fel.. annars kan man inte kalla det för skogsmaskin. Man undrar hur hydrauliken är konstruerad, om det är två parallellkopplade hydraulmotorer som driver robson och traktordelen utan att kompensera då ett hjulpar spinner lös så blir det inte bättre än vad videon visar. Hydrostatisk drift är en tilltalande lösning men det kräver en dieselmotor med hög effekt eftersom det blir stora effektförluster vid hydraulpump/hydraulmotorer, kan bli upp mot 25-30% effektförlust jfm mekanisk direktdrift.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Djt  
#552341 Tittet på filmen hvormaskinen demonstreres i "Alstor-bakken", ser man nøye etter slurer forhjulene på vei opp i det de når fjellet og bakhjulene stopper. Litt vrikking gir igjen grep bak og alle seks hjul går.
Har kjørt litt lennartsfors hjulhest av siste versjon hvor bakvognen er 1750-vogn fra Kranman, der opplevde jeg at om et bakhjul slapp taket gikk all kraft til det hjulet som slapp taket. Har sett andre har påpekt det på Kranmans ATV-vogner og, så de har tydeligvis en hydraulikkløsning som ikke er optimal på att-vognene. Har de samme løsning på Bison-serien?

Er spent på å høre hva Kranman sier om dette.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552353 Har inte fått något svar än, men jämförelsen med ATV vagnen haltar ju lite. För om man lägger ur drivningen på vagnen så borde den enbart driva på traktordelen tills den antingen spinner loss eller motorn inte orkar mer.
I mitt fall gjorde det ingen skillnad med drivning i eller ur. De stora hjulen stod still.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Peol86  
#552359 Bison har stel drivaxel både fram och bak, så det driver alltid på båda sidor.

Har själv en Bison 6000 och på den driver framdelen så mycket hydraulmotorerna orkar, oavsett om det slirar bak eller inte. Tror med stor säkerhet att det är samma på 10000.
Senast redigerad av Peol86 fre 08 mar 2019, 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552465 Fick idag besked från Åf och Kranman att Åf kommer ner i morgon och testkör och kollar! Jag är glad att ha en åf som åker 10 mil (ToR) till mig för att lösa problemet/felet. :smile:
Sånt säger mig att det tar allt på allvar, vilket jag iofs räknat med. Haft samma åf+Kranman ett tag nu och supporten har varit hur bra som helst.
Så håll tummarna för mig nu att vi kommer fram till något bra i morgon!
Återkommer!

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hugin  
#552471 Som jag antog, i kommentaren till din blogg, kommer detta att lösas på ett bra sätt!
Du kan lugnt gå till sängs och se fram till en natt med god sömn.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552571 En uppdatering efter att Åf varit på besök. Det är glädjande nog, även om det låter konstigt säga det, fel på maskin. Anders, som kört flera olika Bison, sa direkt efter provkörning att så där ska det inte vara. Den tappar kraft där den inte ska göra det. Så nu kommer de och hämtar maskinen i morgon och fixar det som ska fixas. Erbjöds en lånemaskin men jag hugger på i stället. Skota hinner jag och kunduppdragen med skotaren ligger längre fram när snön är borta.
Så som både jag och många andra sa, det var ett fel på maskin. Den ska klättra upp för backen tom utan problem. Likaså märks felet vid körning med transportväxeln så jag var inte fel ute där heller.

Återkommer när den är tillbaka med en förhoppningsvis närmare förklaring till felet. Hade inte riktigt ro lyssna på vad han sa idag, var mest glad över att det var ett fel! Återkommer även med en "efter" film från backen! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Vardon  
#552572
Uvskogen skrev:En uppdatering efter att Åf varit på besök. Det är glädjande nog, även om det låter konstigt säga det, fel på maskin. Anders, som kört flera olika Bison, sa direkt efter provkörning att så där ska det inte vara. Den tappar kraft där den inte ska göra det. Så nu kommer de och hämtar maskinen i morgon och fixar det som ska fixas. Erbjöds en lånemaskin men jag hugger på i stället. Skota hinner jag och kunduppdragen med skotaren ligger längre fram när snön är borta.
Så som både jag och många andra sa, det var ett fel på maskin. Den ska klättra upp för backen tom utan problem. Likaså märks felet vid körning med transportväxeln så jag var inte fel ute där heller.

Återkommer när den är tillbaka med en förhoppningsvis närmare förklaring till felet. Hade inte riktigt ro lyssna på vad han sa idag, var mest glad över att det var ett fel! Återkommer även med en "efter" film från backen! :smile:


Gött med säljare som tar ansvar , är det Anders Traktorservice i Rättvik eller var handlade du?

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Blivande snickare  
#552584 Bra så. Kanske du lyckas övertyga mig ännu att det är en riktig skogsmaskin du köpt ;)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

totte  
#552621 Trist att få en felaktig maskin, men ändå mycket glädjande att det är fel och att det skall åtgärdas. Hoppas det ordnar sig snabbt och bra nu.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

sundelius  
#552769 Imponerad av din saklighet och lugn :-bd
Många hade nog hanterat det mindre sansat i kontakten med återförsäljare och tillverkare, det kommer du ha nytta i din fortsatta resa med maskinen. Det var ju givet att det var något som var galet med skotaren och bra att säljaren hanterade det på rätt sätt
Snart är du igång \:d/

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#552838
sundelius skrev:Imponerad av din saklighet och lugn :-bd
Många hade nog hanterat det mindre sansat i kontakten med återförsäljare och tillverkare, det kommer du ha nytta i din fortsatta resa med maskinen. Det var ju givet att det var något som var galet med skotaren och bra att säljaren hanterade det på rätt sätt
Snart är du igång \:d/


Tack för de orden! Ja jag längtar verkligen att börja köra på riktigt nu, nu är ju snön på väg bort så snart kan jag göra det där jobbet åt "det atörre bolaget" också.

Sen särskilt tack för: Imponerad av din saklighet och lugn
Den kommentaren ska visas för hustru vi ett väl valt tillfälle! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

totte  
#552847
Uvskogen skrev:Sen särskilt tack för: Imponerad av din saklighet och lugn
Den kommentaren ska visas för hustru vi ett väl valt tillfälle!


Undrar om inte K kommer att skratta på sig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554076 Idag kom nya besked. Den kommer tillbaka på måndag vilket förstås är glädjande. :smile: Samtidigt så fick jag veta att det inte var något tekniskt fel på den. Det som hände i backen beror på funktionssättet hos maskinen, vilket vare sig jag eller åf helt förstod. Tydligen är det så att om drivningen är ilagd på vagnen och de hjulen börjar spinna som de gjorde i backen, då går all kraft dit. Konsekvens att traktorhjulen inte driver alls. Som i filmen. Så är maskinen gjord.
Så mina "problem" beror på handhavande. Har fått en ordentlig genomgång och i praktiken så kommer jag köra i backen med några förändringar mot tidigare:
1) Full gas på motorn
2) Inga drivrullar aktiverade med tom vagn
3) Kör med högväxeln i och passa med pedalen så den hela tiden har kraft och inte "storknar".

Jag minns inte om vi provade just den varianten men på måndag får jag se om det går bättre så. Enligt Åf/Kranman ska backen inte vara ett bekymmer överhuvudtaget alls.
Så jag är optimist! Återkommer med film. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

JohannesG  
#554081 Ska vara så? Låter ju helt tokigt. Gissar att både traktorn och vagnen drivs av hydraulmotorer. En flödesdelare som delar 50/50 mellan vagn och traktor löser problemet i så fall. Dock måste denna kopplas förbi när vagnsdriften är urkopplad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).