SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlĂ€gg 129813 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

halvproffs  
#551855 Vi letar för fullt eftet en sponsor med raketfart 😉

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

80-90  
#551860 Tycker du ska ta kontakt med försÀljaren evt tillverkaren !! Det dÀr ska den klara av ! MÄste vara nÄtt fel

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

dea  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551862 Trevlig film :-bd kĂ€nns ju som att det skulle vara nĂ„t fel iom att den drev ju pĂ„ vagnen men inte framdelen 😡

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551866
dea skrev:Trevlig film :-bd kĂ€nns ju som att det skulle vara nĂ„t fel iom att den drev ju pĂ„ vagnen men inte framdelen 😡

Ja precis sÄ tÀnker jag. Maskinen Àr ju sÄ bra i allt annat, och urstark i kranen.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551873 SÄ dÀr klen drift ska det nog inte vara, motorn lÀt knappast anstrÀngd. Tyckte det var motorn som var för klen pÄ min Bison.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551875 Var ju tvungen att gÄ ut och testa transportvÀxeln. Den dör direkt om jag gasar pÄ lÀngs en rak vÀg med svagt lut uppÄt i byn. DÄ mÄste jag slÀppa "gasen" sÄ kommer den igen nÄgot. Men blir det nÄgot brantare sÄ Àr det bara att lÀgga ur den vÀxeln. Maskinen kÀnns i drivningen som nÀr man hade stÀllbart munstycke pÄ Dakotan. Skruvade man för mycket sÄ dog den pÄ högvarv/belastning
NÄ, fÄr vÀl höra vad Kranman har att sÀga till veckan. Hitintills sÄ har de varit hur bra som helst att göra med sÄ det löser sig nog pÄ nÄt bra sÀtt. :smile:

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551877
Mikael skrev:SÄ dÀr klen drift ska det nog inte vara, motorn lÀt knappast anstrÀngd. Tyckte det var motorn som var för klen pÄ min Bison.

Ja det gjorde ju ingen skillnad hur mycket jag Àn gasade! Vet du skrev sÄ i din trÄd, men det var ju med fullt last du tyckte den gick lÄngsamt. SÄ det Àr jag förberedd pÄ.
För det mesta Äker jag ju nerför med last och hastigheten Ät det hÄllet brukar inte vara ett problem med atv:n... :-ss :d

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551880
dea skrev:Trevlig film :-bd kĂ€nns ju som att det skulle vara nĂ„t fel iom att den drev ju pĂ„ vagnen men inte framdelen 😡

Det blir nog sÄ för att det Àr mindre tryck pÄ bakdÀcken nÀr vagnen Àr tom. Det Àr olika drivmotorer fram och bak som drivs av oljan.
Har man fullt lass sÄ ska man inte rÀkna med nÄgon större backtagnings förmÄga.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551884
Uvskogen skrev:Ja det gjorde ju ingen skillnad hur mycket jag Àn gasade! Vet du skrev sÄ i din trÄd, men det var ju med fullt last du tyckte den gick lÄngsamt. SÄ det Àr jag förberedd pÄ.
För det mesta Äker jag ju nerför med last och hastigheten Ät det hÄllet brukar inte vara ett problem med atv:n... :-ss :d

NÀr du skriver "gasar" menar du körpedalen eller hand-gasen. Tycker nog det borde gÄ att kvÀva motorn med full hand-gas och full körpedal pÄ lÀgsta vÀxeln.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

sveakatten  
#551886
Mikael skrev:
dea skrev:Trevlig film :-bd kĂ€nns ju som att det skulle vara nĂ„t fel iom att den drev ju pĂ„ vagnen men inte framdelen 😡

Det blir nog sÄ för att det Àr mindre tryck pÄ bakdÀcken nÀr vagnen Àr tom. Det Àr olika drivmotorer fram och bak som drivs av oljan.
Har man fullt lass sÄ ska man inte rÀkna med nÄgon större backtagnings förmÄga.


Menar du att dom Àr gjorda sÄ att om det slÀpper pÄ endera fram eller bak sÄ driver dom dÀr det gÄr lÀttast?
Tyckte inte det sÄ sÄ ut pÄ filmen som Uvskogen visade?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551887
Mikael skrev:
Uvskogen skrev:Ja det gjorde ju ingen skillnad hur mycket jag Àn gasade! Vet du skrev sÄ i din trÄd, men det var ju med fullt last du tyckte den gick lÄngsamt. SÄ det Àr jag förberedd pÄ.
För det mesta Äker jag ju nerför med last och hastigheten Ät det hÄllet brukar inte vara ett problem med atv:n... :-ss :d

NÀr du skriver "gasar" menar du körpedalen eller hand-gasen. Tycker nog det borde gÄ att kvÀva motorn med full hand-gas och full körpedal pÄ lÀgsta vÀxeln.


Körpedalen. Fast jag förstÄr nog inte riktigt vad du menar?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551890 För övrigt sÄ tryckte min gamla Kranman 1900EX bÄde sig sjÀlv plus min Atv uppför den dÀr backen utan last pÄ vagnen. Och utan att flÄsa det minsta.
(DÀremot sÄ kom jag inte upp för backen med odriven vagn med atv före).

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551898
sveakatten skrev:Menar du att dom Àr gjorda sÄ att om det slÀpper pÄ endera fram eller bak sÄ driver dom dÀr det gÄr lÀttast?

Har allt för mig att det drev pÄ alla hjulen Àven nÀr det slirade.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Rasken  
#551900 Som jag har uppfattat bison sÄ Àr drivnings principen lika som för en kompaktlastare typ avant. Körpedalen Àr en olje flödningsventil som förser hydraul motorerna med olja, det för maskinen framÄt. Oljan vill alltid ta lÀttaste vÀgen tillbaka till tank, dÀrför rör sig oftast det ljulet som slirar. PÄ Avant har men löst det med en antislip ventil sÄ man manuellt kan fördela oljan till det ljulet som har fÀste.

Gasen pÄ maskinen Àr en handgas och stÀller motorns varvtal och oljemÀnden som oljepumpen pumpar till hydraulmotorerna.

Vet ej om du har nÄgon antislip ventil pÄ en bison. Men som det visar i filmen, sÄ kan man ju inte ha det. MÄste ju lösas om det skall gÄ att arbeta med den.

Rasken

AnvÀndarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#551904
Uvskogen skrev:
Körpedalen. Fast jag förstÄr nog inte riktigt vad du menar?

Jag tycker motorn ska stanna pĂ„ grund av belastning nĂ€r körpedalen Ă€r i botten och handgasen Ă€r pĂ„ för fullt. Det finns ju flera med Bison maskiner Ă€r det inte nĂ„gon som kan backa uppför en brant och se hur den beter sig. 🙏

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).