Hema skrev:De flesta midjelåset är konstruerade att de ska släppa, om kraften blir för stor, så att inte hela maskinen välter. Undra om Bison 10000X har sensor/givare för det?
Uvskogen skrev:Tack alla, precis de här jag behöver få veta!
Vad skulle en amatör göra utan SF!
Fast jag lär ner och titta på midjan igen, fattar fortfarande inte hur vagnen kan välta oberoende av traktordelen. Men känns bra att det är så!
svampbob skrev:Uvskogen skrev:Tack alla, precis de här jag behöver få veta!
Vad skulle en amatör göra utan SF!
Fast jag lär ner och titta på midjan igen, fattar fortfarande inte hur vagnen kan välta oberoende av traktordelen. Men känns bra att det är så!
Uven hur gör du med certifiering av ditt bolag?
Jag har aldrig själv tänkt tanken men nu har jag fått lite förfrågningar från bolag och dom vill att jag ska vara certifierad. Jag har ju egentligen inte tid för att köra åt andra men det kan ju vara lite roligt att få fakturera någon enstaka timme.
axwell skrev:Uvskogen skrev:n nu blir jag förstås intresserad , vad tänker du på, för certifieringar?
Antar att det bla omfattar vilka vätskor du har i Bison plus en lång räcka villkor.
JoTh skrev:axwell skrev:Uvskogen skrev:n nu blir jag förstås intresserad , vad tänker du på, för certifieringar?
Antar att det bla omfattar vilka vätskor du har i Bison plus en lång räcka villkor.
Mer i ämnet kring certifieringskrav som gäller skogsentreprenader oavsett motormanuellt eller maskinellt arbete finns att läsa på denna länk https://ecskog.se/
Uvskogen skrev:Helvild dieselmotor! Ja det fick jag alldeles nyss. Har varit tvungen haft maskin utomhus i natt och förstås - 22 i morse. Den stod på motorrmare mellan 6-8 men sen utan. När jag nu startade den för att köra in den igen så startade den efter lite tuggade. Men nästan direkt så varvade den upp helt galet, mer än vad jag kan få den varva. Det gick inte heller att stänga av den vare sig med nyckel eller huvudbrytare.
Men efter en 45 sekunder så började den gå ner i varv och sen snabbt normalt. Då gick den att stänga av igen.
Vad beror det här på? Ska det vara så här med en liten diesel.
Kan ju tycka att det inte kan vara något vidare att varva en iskall motor på det där sättet.
Uvskogen skrev:lvild dieselmotor! Ja det fick jag alldeles nyss. Har varit tvungen haft maskin utomhus i natt och förstås - 22 i morse. Den stod på motorrmare mellan 6-8 men sen utan. När jag nu startade den för att köra in den igen så startade den efter lite tuggade. Men nästan direkt så varvade den upp helt galet, mer än vad jag kan få den varva. Det gick inte heller att stänga av den vare sig med nyckel eller huvudbrytare.
Men efter en 45 sekunder så började den gå ner i varv och sen snabbt normalt. Då gick den att stänga av igen.
Vad beror det här på? Ska det vara så här med en liten diesel.
Kan ju tycka att det inte kan vara något vidare att varva en iskall motor på det där sättet.