mån 28 jan 2019, 23:14#548035
Uvskogen skrev:Övar på att köra där det går utan kedjor. Har lite frågor då det är rätt mycket som skiljer från att köra med ATV+driven vagn.
1) Hur välter en skotare med midja? Kan bara vagnen välta eller välter alltihop (ser så ut om jag tolkar konstruktionen)?
2) Är det svårt att välta? Kanske som att fråga hur långt är ett snöre men tacksam för alla former av svar.
3) Körning i backe med fullt lass, hur gör man? Med ATVn och vagnen så var enda sättet att bromsa med driften så inte vagnen tryckte iväg ATV och vek ihop hela ekipaget. Men hur kör man med en hydrostatdriven maskin med midja. Den kan väl knappast vika sig antar jag utan risken är att den glider nedåt på ett okontrollerat sätt. Så hur är ett bra körsätt? Med minimalt med hastighet, eller ska man raska på lite?
Finns skivbroms men antar den är mer för att kunna stanna helt i backe.
4) Är principen att man alltid backar ut i skogen och kör med nosen hemåt? Ser så ut på alla klipp. Är det en tanke bakom det eller vad?
Så, alla råd kring hur man ska tänka när man kör är varmt välkomna för jag ger mig ut och kör mina första lass nedför i mina branter!
1) Som det var sagt till mig så välter vagnen före framdelen vid sidolut om man har fullt lass antar jag. Framdelen tål mer lutning än vad man tror och det känns värre bara för att hytten är så smal(min egen uppfattning).
Om vagnen välter så ska det inte vara någon fara för framdelen om det inte är mycket snett där den står.
Min vagn var väldigt vältsjuk på Bison 8000 innan jag fyllde bakhjulen med glykol, dock välte jag vagnen bara en gång.
Det är när man svänger som vält risken är störst och det kan vara smart att backa i nerför om vagnen är tom när man behöver svänga mycket.
2) Nej
3) Det är en av fördelarna med en hydrostatdriven maskin att man har en mycket bra kontroll vid nerförsbackar.
Börjar det glida som du skriver så är det nog bäst att gasa på om det går.
4) Backa in brukar gå bra men är det trångt eller besvärlig terräng så brukar jag köra in och vända istället.
Kör man flera sortiment samtidigt så kan man lasta ett när man backar in och ett annat när man kör ut för att få en smidig avlastning.
Det är alltid lättare att köra framåt med lass för det blir väldigt skymd sikt bakåt, små maskiner behöver inte ha så stor sten eller stubbe för att stanna.