Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129551 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Vardon  
#544360 Det kanske känns surt nu men du får förhoppningsvis glädja dig åt att inte bråka igen.

Ett tips sen är att gör märklappar till kedjorna där man skriver ner hur många länkar lösa etc man ska ha när man fått dem att sitta bra. Sätter man på dem på rätt kedja sen. Det tycker jag sparar tid, men det kanske bara gäller mig som kör med blankslitna däck :)

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Dystergöken  
#544365 Här kommer lite bilder på kedjorna då. Jag fick kapa av ca en sektion.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544732 Ja det där såg ju mycket bättre ut, både i passform och framförallt mönster.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544733 Du som kört Bison av någon modell och/eller andra mindre skotare, hur djup snö törs/kan man köra ut i med en rimlig förhoppning att komma tillbaka utan bärgning? Utan kedjor på.
Vet ju att med ATVn (med hjulen på) så behövs det inte mycket snö före man hänger på snön som en sköldpadda på en kloss.
Men de här maskinerna är ju betydligt tyngre så kanske man törs vara modigare?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

kenneth64  
#544792 Ingen fara att testa, med den typen av maskin (midjestyrd) kan man ju alltid backa tillbaka.
Normalt sett så kan man köra till lite drygt bukplåten i snön, beroende på typ av snö.
Är det mer så behöver man ofta packa vägen först.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544931 Tack! Då kastar jag mig med friskt mod ut i nysnön! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

kenneth64  
#544950 Gör det! [emoji3].

Sen kan du skaffa band till bakdelen om snöandet fortsätter

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

svampbob  
#544960
Uvskogen skrev:Tack! Då kastar jag mig med friskt mod ut i nysnön! :grin:


Blir det mer nysnö så har du ju alltid chansen att trampa dagen innan med den bandade hjulingen.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#545045
svampbob skrev:
Uvskogen skrev:Tack! Då kastar jag mig med friskt mod ut i nysnön! :grin:


Blir det mer nysnö så har du ju alltid chansen att trampa dagen innan med den bandade hjulingen.


Ja, och i år ska jag försöka dra något brett bakom mig, har ett par alternativ jag ska prova, för att få bort mittsockeln samt komma ut lite bredare, framförallt i kurvorna. Men nu är jag i och för sig inte lika vidlyftig i svängarna som jag var på ATV+vagn tiden.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548021 Övar på att köra där det går utan kedjor. Har lite frågor då det är rätt mycket som skiljer från att köra med ATV+driven vagn.
1) Hur välter en skotare med midja? Kan bara vagnen välta eller välter alltihop (ser så ut om jag tolkar konstruktionen)?
2) Är det svårt att välta? Kanske som att fråga hur långt är ett snöre men tacksam för alla former av svar.
3) Körning i backe med fullt lass, hur gör man? Med ATVn och vagnen så var enda sättet att bromsa med driften så inte vagnen tryckte iväg ATV och vek ihop hela ekipaget. Men hur kör man med en hydrostatdriven maskin med midja. Den kan väl knappast vika sig antar jag utan risken är att den glider nedåt på ett okontrollerat sätt. Så hur är ett bra körsätt? Med minimalt med hastighet, eller ska man raska på lite?
Finns skivbroms men antar den är mer för att kunna stanna helt i backe.
4) Är principen att man alltid backar ut i skogen och kör med nosen hemåt? Ser så ut på alla klipp. Är det en tanke bakom det eller vad?

Så, alla råd kring hur man ska tänka när man kör är varmt välkomna för jag ger mig ut och kör mina första lass nedför i mina branter! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548035
Uvskogen skrev:Övar på att köra där det går utan kedjor. Har lite frågor då det är rätt mycket som skiljer från att köra med ATV+driven vagn.
1) Hur välter en skotare med midja? Kan bara vagnen välta eller välter alltihop (ser så ut om jag tolkar konstruktionen)?
2) Är det svårt att välta? Kanske som att fråga hur långt är ett snöre men tacksam för alla former av svar.
3) Körning i backe med fullt lass, hur gör man? Med ATVn och vagnen så var enda sättet att bromsa med driften så inte vagnen tryckte iväg ATV och vek ihop hela ekipaget. Men hur kör man med en hydrostatdriven maskin med midja. Den kan väl knappast vika sig antar jag utan risken är att den glider nedåt på ett okontrollerat sätt. Så hur är ett bra körsätt? Med minimalt med hastighet, eller ska man raska på lite?
Finns skivbroms men antar den är mer för att kunna stanna helt i backe.
4) Är principen att man alltid backar ut i skogen och kör med nosen hemåt? Ser så ut på alla klipp. Är det en tanke bakom det eller vad?

Så, alla råd kring hur man ska tänka när man kör är varmt välkomna för jag ger mig ut och kör mina första lass nedför i mina branter! :smile:

1) Som det var sagt till mig så välter vagnen före framdelen vid sidolut om man har fullt lass antar jag. Framdelen tål mer lutning än vad man tror och det känns värre bara för att hytten är så smal(min egen uppfattning).
Om vagnen välter så ska det inte vara någon fara för framdelen om det inte är mycket snett där den står.
Min vagn var väldigt vältsjuk på Bison 8000 innan jag fyllde bakhjulen med glykol, dock välte jag vagnen bara en gång.
Det är när man svänger som vält risken är störst och det kan vara smart att backa i nerför om vagnen är tom när man behöver svänga mycket.
2) Nej 8)
3) Det är en av fördelarna med en hydrostatdriven maskin att man har en mycket bra kontroll vid nerförsbackar.
Börjar det glida som du skriver så är det nog bäst att gasa på om det går.
4) Backa in brukar gå bra men är det trångt eller besvärlig terräng så brukar jag köra in och vända istället.
Kör man flera sortiment samtidigt så kan man lasta ett när man backar in och ett annat när man kör ut för att få en smidig avlastning.
Det är alltid lättare att köra framåt med lass för det blir väldigt skymd sikt bakåt, små maskiner behöver inte ha så stor sten eller stubbe för att stanna.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

JohannesG  
#548039
Uvskogen skrev:1) Hur välter en skotare med midja? Kan bara vagnen välta eller välter alltihop (ser så ut om jag tolkar konstruktionen)?

Ta tag i något fast med kranen så kan du kanske testa hur den vill bete sig. Finns det midjelås? Det logiska är ju att vagnen ska kunna välta och traktorn stå kvar, men jag vet inte. Ingen erfarenhet av dessa maskiner

Uvskogen skrev:2) Är det svårt att välta? Kanske som att fråga hur långt är ett snöre men tacksam för alla former av svar.

Ju högre tyngdpunkt desto lättare välter den. Skulle tro att du tycker det är ganska obekvämt i hytten innan den välter. Du kan ju äcen för säkerhets skull hålla ut kranen med ett knippe som motvikt.
Uvskogen skrev:3) Körning i backe med fullt lass, hur gör man? Med ATVn och vagnen så var enda sättet att bromsa med driften så inte vagnen tryckte iväg ATV och vek ihop hela ekipaget. Men hur kör man med en hydrostatdriven maskin med midja. Den kan väl knappast vika sig antar jag utan risken är att den glider nedåt på ett okontrollerat sätt. Så hur är ett bra körsätt? Med minimalt med hastighet, eller ska man raska på lite?
Finns skivbroms men antar den är mer för att kunna stanna helt i backe.

Kör lugnt och försiktigt och prova dig fram så går det bra. Ju lugnare körstil desto bättre. Ökad hastighet gör det bara svårare att stanna. Inget ryck och slit som man ofta ser med ATV.
Uvskogen skrev:4) Är principen att man alltid backar ut i skogen och kör med nosen hemåt? Ser så ut på alla klipp. Är det en tanke bakom det eller vad?

Beror ju lite på om det är återvändsgränd utan vändningsmöjlighet eller ej. Kör som du känner dig bekväm med och vad som känns effektivast.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Dystergöken  
#548052 När mindre roligare saker sker.

Skulle lyfta en mindre stock på kanske 2,5-3 m och 25-30 diameter när det knakade till.

Nu väntar jag på domen från Kranman.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Bax  
#548067 Men fy vad surt :(

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

sundelius  
#548211 @Uvskogen
Tycker att Mikaels svar var bra förutom att jag är lite skeptisk till svaret på trean.
Ta det bara lugnt så kommer du att lära dig din maskin. Själv har jag vält vagnen en handfull gånger men att du ska få med framdelen runt så krävs det väldigt mycket.
Kommer ihåg att jag blev väldigt förvånad första gången jag välte vagnen. Var naiv och trodde att nu har jag skaffat skotare och kan köra hursomhelst.
Man får vara ödmjuk och inse att man köpt en mindre maskin och köra därefter
Lycka till

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).