tis 11 dec 2018, 23:49#538142
Då har jag efter en del vridande och vändande införskaffat en Bison 10000.Den är utrustad med transportväxel, hytt med värme och proffskranen, lite hållare, en Dolly, motorvärmare (220V), 2-spak/el (förstås - klarar inte flerspak), dubbelkommando och så elvärme i sitsen.
Tänkte mig att skriva lite om hur jag upplever den i den här tråden. Den levereras redan före jul så lite bilder och så kommer snart. Tanken är att den ska användas i entreprenad, förutom i egen skog.
Det finns flera trådar här som berör de olika småskotarna och det är inte alldeles lätt att välja vilken. Några saker som var viktiga för mig i valet var, förutom det kanske viktigaste - en bra åf, var:
* Smal maskin som gör att jag kan ta mig fram med ett minimum av vägbredd.
* Hyfsad markfrigång - även om jag är medveten om att jag kommer få lov "bryta väg" ibland. Det begränsar förstås också vilken typ av uppdrag jag kan ta åt mig med maskinen.
* Hytt för bättre arbetsmiljö jämfört ATV-lösningen som jag har nu
* Att kunna köra åt båda hållen - bidrar starkt till att minska behovet av utrymme i skogen.
* En rejälare traktordel än vad en ATV kan erbjuda, mer robust alltså.
Men som sagt jag återkommer med fler synpunkter efterhand. Tar gärna emot tips och kommentarer från dig som redan kör med en liknande maskin.