Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000

537 inlägg 129514 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594131 "Där det finns vilja där finns det plats!"
Ris från en fullvuxen björk och 1,5 hägg.
1572889469_img_20191104_094608_7.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606043 Är ute och skotar de granar som jag tar bort i tallbeståndet. Ska gallra tallen senare. Följer min egen metod som innebär att jag får åka samma väg två gånger. 🙃 Fast det blir nog med en P25 sen för tall gallringen. Tror det blir en utmärkt grupp för jobbet. Läser "Vedmaskin" inlägg och blir än mer övertygad.
Men tänkte visa med några bilder hur den tar sig fram med mycket smala vägar även i min steniga och backig skog. Visst man får jobba med risning och bröta undan nån sten här och där. Finns ju slägga som tur är! 😀
1578748391_img_20200111_115225_4.jpg
1578748385_img_20200111_114353_9.jpg
1578748380_img_20200111_114344_7.jpg
1578748375_img_20200111_114316_6.jpg

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Alvarsson  
#606045 Härliga bilder! Är du helnöjd med maskinen Uvskogen?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606056
Alvarsson skrev:Härliga bilder! Är du helnöjd med maskinen Uvskogen?


Ja verkligen, vi behövde några timmar att hitta varandra. Men nu efter 120 timmar så trivs utmärkt ihop!

Finns lite småsaker man skulle vilja ändra på, men inga större. Men jag ställde om strypventilerna för kranen så jag fick lite mer styrka i kranen. I original så funkade det inte riktigt för mig då jag enstaka gånger behöver lyfta gårdsträd. Men efter den justeringen och krandämpare på svängen så gör den allt jag vill.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Alvarsson  
#606058 Perfekt!

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Vedproducent  
#606079 En fördel med P25:an om du funderar på en sån är ju att du har större möjlighet att lägga dina stråk där det är som bäst att köra. Du kan ju vinscha lite längre vissa bitar för att slippa dom sämsta ställena. Så får du riset mer i högar så det är ju lättare att flytta lite på och jämna till det lite vid stenar och så. Jo jag tror den skulle passa dig fint.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hema  
#606090
Uvskogen skrev:
Alvarsson skrev:Härliga bilder! Är du helnöjd med maskinen Uvskogen?


Ja verkligen, vi behövde några timmar att hitta varandra. Men nu efter 120 timmar så trivs utmärkt ihop!

Finns lite småsaker man skulle vilja ändra på, men inga större. Men jag ställde om strypventilerna för kranen så jag fick lite mer styrka i kranen. I original så funkade det inte riktigt för mig då jag enstaka gånger behöver lyfta gårdsträd. Men efter den justeringen och krandämpare på svängen så gör den allt jag vill.

Krandämning på svängen låter sunt!

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625422 Du som kör skotare med band på vagnsdelen, jag behöver din hjälp!
Har kört min Bison med band i snö och på mjuk ark. Fungerar perfekt. Tycker också det fungerar bra på stenig mark då banden liksom slätar ut vägen eller hur ska uttrycka mig. Det går stadigare i varje fall. Men idag före lunch så har jag stött på ett problem. Kör i en brant del med ganska mycket sten och allmänt blött men inte mjukt. Det som händer är att när det går tungt, som i backen plus stenar som måste klättrade över, då spinner hjulen i banden och jag tappar förstås drivförmåga.

Vad är lösningen? Spänna banden hårdare eller ta av dem? Har tvekat då jag tänkte att kanske belastningen på axlarna blir för stor.
Har kedjor på traktordelen.
Är rulldrivning så jag kan inte sätta kedjor på vagnsdelen.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Avslutat-02  
#625431 Jag skulle provat att spänna och känna lite..

Att plocka av banden är ju att köra naket, och då har du inget som hjälper till när du ska upp på stenar med smetiga hjul...
Halt risken blir hög och traktorn riskerar att spinna lös...

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

MF förare  
#625463 Vet inte hur band plattorna ser ut men på stora maskiner har ja vart med om å svetsa/ punkta fast rundjärn på insidan band plattorna när de blivit slitna. Då får däcket bättre grepp.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

MF förare  
#625464 Gjorde det på typ var tredje band platta ca tror ja, 15 år sen å dåligt minne.....

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#625479 Tack! Bra tips att ta med mig. Fick lära mig från Kranman idag att det inte är klokt att "ogenomtänkt" ta med sig råden från de stora maskinerna rakt över till de små. Exempelvis så rekommenderas att ha maximalt lufttryck i boggidäcken vilket jag tyckte lät bra. Men efter lite goda råd från Kranman insåg jag att då kommer man bromsa drivrullarna för mycket så maskinen blir i praktiken svagare. Det är förstås inget som storskotare besväras av då de ju inte har drivrullar.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

Hema  
#625501 Skulle det räcka med att sätta några svetsloppor på insidan på varje järn?

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626087 Felet är inte dåligt spända band. Drivningen till traktordelens hjul har sluta fungera. Därför spinner däcken när det blir tungt.
Så nu ska maskin tas ut från skogen, delvis med draghjälp, för att få åka till verkstad.
Man ska nog alltid tro det värsta först :???:

Avatar Fallback

Re: Bison 10000

axwell  
#626096
Uvskogen skrev:Felet är inte dåligt spända band. Drivningen till traktordelens hjul har sluta fungera. Därför spinner däcken när det blir tungt.
Så nu ska maskin tas ut från skogen, delvis med draghjälp, för att få åka till verkstad.
Man ska nog alltid tro det värsta först


Ajdå, himla trist. :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).