Inomgårdsmaskiner

Stiga park eller Villa??

12 inlägg 32130 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stiga park eller Villa??

drivax  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28752 hejsan köpte en stiga villa i höstas och fixade iordning för snöröjning tilskut kom snön och de funkade förträffligt bra. kanske kunde man önska mera driv men det gör man väll altid. nu när det är dax för gräsklippning så körde jag mförsta gången med villan och den funkade förträffligtbra förutom att den spinner i backarna detta fan jag lite irriterande för vi har en väldigt backig tomt så frågade en arbetskamrat om jag ville köpa hans park för en billig penning som han hadde tröttnat på och det gjorde jag.
Den orkade upp för backarna utan att slira men jag finner den tungstyrd och så är den 10 år äldre-79 plus att reservdelarna till parken lär vara mycket dyrare .
Nu till frågan jag vet inte vilken jag ska behålla så jag vill ha lite åsikter om dom båda klipparna!!++????



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#28756 Och du måste sälja en.....?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28760 Jag har oxå en gammal Park. Den med vxllådan under kåpan o kedjedrift. Styrvajer o dubbelremmen till aggregatet är väl dom delar som slits mest o är dyra. Det är viktigt att kolla fjädern i ena änden på styrvajern, funkar inte den som den ska går vajern fort sönder. Ang. slir så drar min bra framåt men kan va lite kinkig när man backar o det lutar. Har du hjulvikter? Dom ska hjälpa bra har jag hört flera säga. Jag har 2 liggandes som jag tänkte montera på min. Grannen har en Villa o jag tyckte först den såg väldigt smidig ut jämfört med min klumpeduns men midjestyrningen gör maskinen väldigt följsam så skillnaden är nog hårfin.
Hur Parken är med snöblad fick jag aldrig tillfälle att prova då det inte blev nån snö att tala om här. Tidigare vintrar har jag plogat med en Partnertraktor.

Magnus M

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28785 Kan du inte behålla båda?

Har Själv en Stiga Villa -97:a.
köpte den för 3000:- med deffekt motor. Ny motor köpte jag och monterade. Motor= 5500:-
Deffenitivt värt dom pengarna. Fick ju en maskin i nyskick på det viset både i motor och maskin i sig.
Är mycke nöjd.
MEN den är som du säger spekar rätt gärna då det lutar å i backar.
Provat en park å dom är jäkligt bra på å driva + väldigt smidiga med bra vändradie.

Köpte ny styrvajer till villan i dag 400:-!! :shock:

Avatar Fallback
drivax  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28827
Nolltax AB skrev:Och du måste sälja en.....?


Ja jag måste sälja en för pengarna ska gå till bilservice hur mycket är dom värda tror du dom är i rätt bra bruksskick för din ålder!!

   TS
Avatar Fallback

Re: ja

Fisketorp  
#28829
drivax skrev:
Nolltax AB skrev:Och du måste sälja en.....?


Ja jag måste sälja en för pengarna ska gå till bilservice hur mycket är dom värda tror du dom är i rätt bra bruksskick för din ålder!!


Konstigt nog kan man tro att parken vore gjord av guld när man kollar blocket. 5-7tusen är ju inte ovanligt för något som ser bra sletet ut.

har också en gammal tidigt 80-tal, skulle nog sätta ut den för 6500kr men nöjd om jag fick 5500kr då det är vad den kostat mig=P

Alltså är det någon ide att fundera?
vad har du för nytta av villan om du måste putta på för att ta dig fram?
visst delarna är dyrare till parken men styrvajer behövs ej köpas org.
samma gäller väl remmar?

Om jag inte missminner mig ska det ligga ett schema här pådetta forum hur man drar ny styrvajer, den var då inhandlad på biltema och kostade inte många kr. sedan om det var pådetta forum eller inte minns jag ej=(

Min park var också välldans tungstyrd i början, men nu har jag vant mig så nu ger det bara extramuskler =P

om man fäller upp aggregatet är den välldans lättstyrd, kanske något man skulle kunna lösa så aggregatet flyter lättare?

Funderar dok på om jag ska sälja parken och lägga till en summa så man får en sprillans ny traktor istället med garantier. har ganska öppen tromt samt trimmar efteråt så känns lite överflöd med aggregatet fram.
tråkiga är väl att nytt håller inte lika bra som gammalt=/

Någon som vill köpa?=P

Avatar Fallback

Byte av styrvajer på Stiga Villa?

PMarkus  
#61594 Hej,

Köpte härom dagen en ny styrvajer till min Stiga Villa (årsmod. -99 eller -00, vet inte säkert vilket) och undrar nu hur man justerar/spänner vajern på rätt sätt. Finns det någon som gjort detta eller som sett en beskrivning/anvisning för montering? Jag vet att jag har rätt vajer, men är osäker på hur jag ska göra med infästningen av nippeln i "spolen" längst ner på styrstången. Det finns en skåra som passar, men sen ser jag inte hur jag ska kunna få vajern spänd ifall jag inte drar den ett par extra varv runt "spolen" - det kan väl aldrig vara meningen...?

Vore fint om någon har tips om detta!
/Markus

Avatar Fallback

Re: Stiga park eller Villa??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61601 går det att få tag i kedjor till stiga villa och i såfall var?.

Avatar Fallback

Re: Stiga park eller Villa??

PMarkus  
#61615 Du hittar delar till Stigas maskiner på http://www.reservdelshuset.se
Det var där jag beställde styrvajern.

Tror att kedjan kan vara denna: artnr 15-933-00, "KEDJA (DRIV) 1/2 x 5/16" (428H) 91L. Passar de flesta Stiga Villa, Villa Classic, Villa Senator (1982-2001) m.fl."

Användarvisningsbild

Re: Stiga park eller Villa??

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61624 Eller om du menar snökedjor så tillverkar nyvab dom åt stiga
http://www.nyvab.se

Användarvisningsbild

Re: Stiga park eller Villa??

JensSkoog  
#511787 HEj @drivax

Blir ju lite nyfiken när jag hittar dom här gamla trådarna.

Nu undrar jag vad det blev till, Park eller Villa, och
om den du behöll fortfarande är vid livet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stiga park eller Villa??

Bengt Wahlin  
#520559
sågmek skrev:Eller om du menar snökedjor så tillverkar nyvab dom åt stiga
http://www.nyvab.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Är dom verkligen identiska eller har dom modifierats på något sätt åt stiga?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).