tis 24 maj 2016, 20:27#393467
Hej!
Jag har en Yamaha Grizzly 700 med en driven Avesta 3,2.
Tänkte berätta lite om mina erfarenheter av detta ekipage.
Vi har 18 hektar skog och köpte ekipaget för att klara våra gallringar utan att ha in stora maskiner som gör breda gator och riskerar att köra sönder marken där det är mjukt.
Har haft Avestan sen 2010 och har nog kört ut ca 350- 400 kubikmeter. Köpte 700:an i höstas, körde tidigare med en 450 men den va lite för klent.
När vi planerade för hur vi skulle investera så va mångsidigheten viktig, att kunna använda den till mer än bara köra ut massaved. O sen fick det inte bli hur dyrt som helst, o köpa en skotare när man bara äger 18 ha där 80 % är ungskog efter Stormen Gudrun skulle vara vansinnigt.
Därför blev det Fyhjuling och vagn.
Vi använder fyrhjulingen mkt till transportfordon och vi har tippvagn till den och en minigrävare och det har vi haft stor nytta av.
Fördelarna är mångsidigheten, ett vettigt pris och minimala markskador och smala stickvägar.
Nackdelarna är väl att det tar längre tid, man får inte med sig så jättemycket kubik per lass.
Det är nog svårt att räkna hem det, det beror väl på hur man räknar. men smidigt att ha ett ekipage för att fixa vändfällor osv.
Ramstyrning och drivning på vagnen rekomenderar jag varmt.
Jag är väldigt nöjd med mitt ekipage men hade ju inte tackat nej till en lite större avesta vagn.
Lycka till med investeringen
Valtra A83 -13 Case Jx60 -12 Alstor 840 PRO -18 Yamaha Grizzly 700 -14 Volvo Ec27C -10