Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Suzuki sj pickup diesel

24 inlägg 15050 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Suzuki sj pickup diesel

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237945 Jag har haft samma tanke som "Molnia" sista tiden om en liten Suzuki på gården.
Ska vara istället för fyrhjuling och liten traktor när man stängslar o.dyl. Men det
måste vara ett vettigt inköpspris och sen ska den ju helst funka.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

molnia  
#237949 ja jag tror att det även kan vara ett bra tillfälle. Jag försöker få koll på de olika modellerna men hittar inte någon sammanställning, bra info. om motortyper modeller, mm.. Läste på ett offroadforum om att de finns i både lång och kort modell. den kortare skulle vara bäst i skogen, medan den längre gav lite mer komfort om man körde på väg.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

anersimyra  
#237980 Får ni tag på en dieselsamuraj vilken inte är ombyggd, tänk då på att undre bladfjädern är nedböjd i ändarna. Frigångshöjden på fjäderänden är mindre än halva hjulhöjden, "perfekt" för att kroka i överallt. Ombyggda är dom oslagbara i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

molnia  
#237994 Personligen så kan jag mkt väl tänka mig en offroadbil som inte är diesel. Skatten är dyrare än vad jag tjänar på att köra en diesel de få mil det blir i skogen.
Senast redigerad av molnia tis 24 sep 2013, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

anersimyra  
#238018
molnia skrev:Personligen sa kan jag mkt val tanka mig en offroadbil som inte ar diesel. Skatten ar dyrare an vad jag kanar pa att kora en diesel de fa mil det blir i skogen.

detta tagnentbord saknar a,a och o, darfor blir det konstigt...
Mig veterligen har en dieseldriven pickup inte högre skatt än en bensindriven.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

JörgenO  
#238019
molnia skrev:
detta tagnentbord saknar a,a och o, darfor blir det konstigt...


Är det inte snarare så att tangentbordet saknar å, ä och ö

Sorry för dålig humor, jag kunde bara inte motstå :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

Jeep  
#238039 Om man ska köra Suzuki i skogen så ska man definitivt montera en LockRight spärr i bakaxeln så att man är säker på att ha drift på bägge bakhjulen. Finns även trevliga drevsatser till fördelningslådan som gör att den går väldigt sakta på lågväxeln.
Annars är den stora fördelen med Suzuki att den är väldigt lätt men ändå riktigt hållbar, den stora nackdelen stavas ROST (och komfort om man är intresserad av sånt).
Har lagt upp en bild på sonens zuki i mitt galleri...

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

molnia  
#238048
anersimyra skrev:
molnia skrev:Personligen så kan jag mkt väl tänka mig en offroadbil som inte är diesel. Skatten är dyrare än vad jag tjänar på att köra en diesel de få mil det blir i skogen.
Mig veterligen har en dieseldriven pickup inte högre skatt än en bensindriven.

jasså vad grundar du det på?

http://rakna.net/berakna/fordonsskatt/

http://www.skatteverket.se/download/18. ... 130101.pdf

Användarvisningsbild

Re: Suzuki sj pickup diesel

anersimyra  
#238050
molnia skrev:
anersimyra skrev:
molnia skrev:Personligen så kan jag mkt väl tänka mig en offroadbil som inte är diesel. Skatten är dyrare än vad jag tjänar på att köra en diesel de få mil det blir i skogen.
Mig veterligen har en dieseldriven pickup inte högre skatt än en bensindriven.

jasså vad grundar du det på?

http://rakna.net/berakna/fordonsskatt/

http://www.skatteverket.se/download/18. ... 130101.pdf
Jo att årsskatten på min Stradapickup är lite drygt 3000. Kingcaben lite drygt 4000. Min Mazda bensinpicup var inte ett öre billigare än dieselvarianten. Den nya Strada adventuren som jag står i begrepp att köpa har en årsskatt omkring 2500. Tveklöst tjänar man då på diesel även om årlig körsträcka inte blir så stor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).