Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 153338 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

sundelius  
#483156
Ingarhs skrev:Tårnet/pelaren ble oppdatert fra og med nr 16 produsert ble jeg forklart (jeg har nr 15).....

:-ss :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Lajodi  
#483158 OK ang tornet. Björn berättade att drygt 50 enheter har sålts nu, varav endast tre är utan bärare. Om jag slår till blir det fyra då jag -efter en del övervägande av för/nackdelar- avser lägga processorn på min vimek minimaster. Knöligare att manövrera, visst. Men i mitt fall är förvaringen av ytterligare en åtta-hjuling ett problem.... Lite mätning på vagnen väntar nu i helgen innan beslut tas!

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#483250 Ta med en extra omgång vajer plus löprullar. Rullarna slits ut å vajern kan man både såga i å dra över stenar lr kvistknivarna [emoji848] så det är bra å ha liggande.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Robbanhög  
#490350 Vad kör ni för längder på virket....är det bara 3m eller funkar det bra med 4-4,5 meters längder?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#490356 Jag kör det som passar men siktar på 4-4.5 bara för att det passar bra på alstorn.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Robbanhög  
#490370 Är jäkligt sugen på en p25:a! Känns på nåt vis som den är ell bättre alternativ än tex Alstor 300 då man enkelt kan skota ut efter varje dag.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#490387 Helt rätt. 300an känns överkurs,kan lika gärn köpa en liten ”riktig”skördare isåfall. P25an är liksom basic ingen el som krånglar å sånt [emoji1]

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#490407 Börjat med en röjning och det är nära djungeln på sina ställen. Fler stammar på backen än stående efter man har gått igenom. Har man då glömt något sly, så är det balansgång över riset.

Då slog tanken mig att det hade varit trevligt att kunna byta stegmataren mot en tugg. Så det bli enklare att räkna hem en P25:a. Det borde väl funka? Har ingen P25:a, men den lockar onekligen.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Robbanhög  
#490436
henrikett skrev:Helt rätt. 300an känns överkurs,kan lika gärn köpa en liten ”riktig”skördare isåfall. P25an är liksom basic ingen el som krånglar å sånt [emoji1]

Låter bra....får fundera vidare. Har lite för mycket gallring för att hinna med bara sågen så nåt måste göras! [emoji28]

Användarvisningsbild

kranman p25 första gallring?

Robbanhög  
#490437
Hema skrev:Börjat med en röjning och det är nära djungeln på sina ställen. Fler stammar på backen än stående efter man har gått igenom. Har man då glömt något sly, så är det balansgång över riset.

Då slog tanken mig att det hade varit trevligt att kunna byta stegmataren mot en tugg. Så det bli enklare att räkna hem en P25:a. Det borde väl funka? Har ingen P25:a, men den lockar onekligen.

Tänkte du driva tuggen med motorn från bäraren då?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#490440
Robbanhög skrev:
Hema skrev:Börjat med en röjning och det är nära djungeln på sina ställen. Fler stammar på backen än stående efter man har gått igenom. Har man då glömt något sly, så är det balansgång över riset.

Då slog tanken mig att det hade varit trevligt att kunna byta stegmataren mot en tugg. Så det bli enklare att räkna hem en P25:a. Det borde väl funka? Har ingen P25:a, men den lockar onekligen.

Tänkte du driva tuggen med motorn från bäraren då?

Njae, blir nog tugg med egen motor såsom Alstor har som alternativ. Dock driver (om jag minns rätt) Alstorn med sitt hydraulsystem inmatningen.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Tosca  
#490443 Om man drar röjträden i en sen röjning genom en P25 har man ett väldigt fint flissortiment att lägga i vältan.
Och det går ju att plocka ut lagom vek björk till finspisved om man har avsättning för sådan.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Robbanhög  
#490451 Blir mer och mer sugen på en p25 [emoji7]

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Skäribo  
#490461 Men varför skall de vara så dyra.....

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

svampbob  
#490477
Skäribo skrev:Men varför skall de vara så dyra.....


Du får bygga en egen.

Jag ska nu ta itu med att sälja min Ebeaver med Naarva aggregat och tänker att den borde vara lite dyrare än en P25a.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).