Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 153716 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#735983
Skogsola skrev:Ok, man får räkna med att det är en massa/ bränslevedsmaskin. Det funkar inte att tilta upp aggregatet så att man får ändstöd på stocken när man kapar?

Inte rotstocken på ett större träd. Då orkar den inte tilta ner då resten av trädet blir för tungt. Närmare toppen går det bättre men det är ju rotstocken som mest behöver stöd för kapsprickornas skull.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Camaro1969  
#735987 men i timmerskog om man hugger lite för att såga själv, kan man väl kapa och kvista 1-2 stockar manuellt med sågen, sen köra resen i P25 det är ju "toppen" som är jobbig att kvista.

sen kan man kanske vinscha fram de manuellt upparbetade timmerstockarna till vägen man kör

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735998 Man ska nog kapa först och vinscha sen som du säger. Förre ägaren till min maskin kapade vid vägen. Då fick han timret under riset och tröttnade fort.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Heba  
#765881 Sommarn snart slut, dags att längta till gallringsvintern. Yeey!
Allvarligt talat, Kranman verkar reka aspen i bensinhondan. Är det vad ni alla kör på? Jag lutar åt HVA XP Power pga pump i närheten. Ingen som haft strul med det?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

tallen100  
#765894 Alkylat som alkylat, den lär även gå lika bra på vanlig macksoppa 95 eller 98 oktan.

Det rekommenderas hit och dit om allt, tex olika sorters kedjeoljor till olika sågmärken.
Men många sågar oavsett märke tycks fungera lika bra på rapsolja från Willys🤣
Så kör på vad du vill, så länge det är bensin😎

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765901 Den där motorn används världen över och matas säkert med allt möjligt. Att hälla akylat i den känns överkurs med tanke på kostnaden. Den sörplar ändå i sig en del. Min går fint på vanlig 95.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#766583 Min P25 fick komma hem till gården för första gången i sitt liv. Det ska inte bli någon vana men lär se över trycket i däcken. Att bära hjulen till vägen för att få dem återmonterade på verkstad vill man inte göra många gånger. Observera hur bra den passar på grävmaskinsvagnen. Det går att dra dem på egna hjul men det här känns rejälare.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#768467 Har kommit igång nu efter den långa heta sommaren. Första projektet blir ett tall/ lövbestånd planterat 90 på gammal åkermark där en H8 varit inne och rotat förut. Riktigt usel kvalitet är det på tallen. Av björken kan det bli timmer så småningom. Tar bara ut massaved. Eventuella timmerträd får stå tills vidare. I grövsta laget för Kranman men går bra om man håller kvistknivarna halvöppna på väg ut. Sällan att det funkar bra att köra mellanstråk med P25 men här på den släta åkern och med ett glest bestånd så går det bra.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769787 Man kan göra så här. Men det är inte rätt. 😀

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Erre  
#769821 Klart det är rätt. Om det blir bra. 😄

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Camaro1969  
#769846 ä vinschen trasig ? =)

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ingarhs  
#769874 Ikke ukjent, gjort det flere ganger selv også

Skogsola skrev:Man kan göra så här. Men det är inte rätt. 😀

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Heba  
#786407 Kanske en bagatell, men vid oljebyte går det väl inte att få in ett någon form av tråg under urtappningsskruven. Så hur lyckas ni fånga upp oljan utan att söla ner hela golvet?

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786410 Min har en slang inskruvad istället för pluggen som man smidigt drar ut och lägger i en balja. Det får du fixa till när du har sölat första gången. 😉

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Camaro1969  
#786451 Vad kör ni för oljor?

Manualen säger 5w30 10w30

Jag hade velat kört 5w40 helsyntet pga enkelhet i alla andra småmaskiner..

Bensin gx630 honda

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).