Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 153810 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700353 Den här maskinen är tamigtusan beroendeframkallande!
Skulle bara köra ut men blev kvar 1,5 timme till solen gick ner bakom träden. 😀
Blir bra med lite regelbunden träning nu, blir lite feldrag i spakarna nu 🙃
1613156205_20210212_150615.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

lars64  
#705440 Hejsan! Äger själv en Kranman P25 sedan 1,5år och är mycket nöjd! Har nu 400h på den och ca1000m3+ har passerat genom knivarna. Hur mycket har ni kört som haft en sån längre?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#705443
lars64 skrev:Hejsan! Äger själv en Kranman P25 sedan 1,5år och är mycket nöjd! Har nu 400h på den och ca1000m3+ har passerat genom knivarna. Hur mycket har ni kört som haft en sån längre?

Har 375 timmar och cirka 850 fub. 15 månader.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Mellberg  
#705465 Detta är ju ren tortyr, kan ni inte nämna ett enda missöde. Detta kan inte vara sant, inte ett enda driftstopp på nästan 2000 timmar. Själv går jag på knappt styrfart efter två tankar. Tvetydigt visserligen, men ändå. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#705469
Mellberg skrev:Detta är ju ren tortyr, kan ni inte nämna ett enda missöde. Detta kan inte vara sant, inte ett enda driftstopp på nästan 2000 timmar. Själv går jag på knappt styrfart efter två tankar. Tvetydigt visserligen, men ändå. :mrgreen:

Någon slang har jag bytt och vajer. Men haveriet var väl det spruckna grenröret då. Tog mig nästan 2 timmar innan jag varit hos Kranman och fått ett nytt och skruvat det på plats.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Camaro1969  
#705500
Vedproducent skrev:
Mellberg skrev:Detta är ju ren tortyr, kan ni inte nämna ett enda missöde. Detta kan inte vara sant, inte ett enda driftstopp på nästan 2000 timmar. Själv går jag på knappt styrfart efter två tankar. Tvetydigt visserligen, men ändå. :mrgreen:

Någon slang har jag bytt och vajer. Men haveriet var väl det spruckna grenröret då. Tog mig nästan 2 timmar innan jag varit hos Kranman och fått ett nytt och skruvat det på plats.


har man så nära till tillverkaren är det ännu en anledning att köpa en =)

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Heba  
#705711 Uvskogen och ni andra som kör med de mindre hjulen, har det varit tillräckligt bra markfrigång så ni utan problem kommit fram där ni vill?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705753
Heba skrev:Uvskogen och ni andra som kör med de mindre hjulen, har det varit tillräckligt bra markfrigång så ni utan problem kommit fram där ni vill?


Så här långt har det gått problemfritt, boggin klättrar över bra. Har skrapat i någon gång, men det är relativt enkelt att bara "vinkla sig förbi".
Men har fortfarande kör lite för kort tid i min egna steniga skog för att ge ett definitivt utlåtande. 🤔

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705757 Tycker fortfarande att de borde kompletteras med elektrisk bärgningsvinsch typ ATV.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Vedproducent  
#705760
Skogsola skrev:Tycker fortfarande att de borde kompletteras med elektrisk bärgningsvinsch typ ATV.

Nu har ju jag dom stora hjulen och det går bra. Så jag borde kanske inte svara men har hängt mig lite på en stubbe en gång men den sågade jag av. Går ju att sätta på en liten vinsch själv om man vill. Annars tror jag du drar dig lös med ett litet stabilare spännband också.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#705792
Skogsola skrev:Tycker fortfarande att de borde kompletteras med elektrisk bärgningsvinsch typ ATV.

Kanske, men kör man alldeles fast så kan man enkelt lyfta maskin med stegmataren. Sen ta bort hindret och/eller palla något under ena eller andra boggin.
På det har man också vinschen på stegmataren. Den drar lätt upp maskinen på sidan om inte stegmataren räcker till.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#713211 Var i skogen i dag och och tog vara på ett tjugotal vindfällen i ett område som är mycket blött, virket går inte att få ut för än det blir en torkperiod så det blev till att barka virket för att inte locka dit barkborrar. En del granar fick på grund av blötan köras med toppen först in i maskinen, vilket gick bra.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Raptus  
#727571 Noen som bruker p25 aktivt ved mindre sluttavverkning? Altså at de kvister og kapper de første stokkene manuelt for så å kjøre resten gjennom p25?

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Brakbrakaren  
#734091 Det ser förbannat tråkigt ut att behöva styra varje steg manuellt med spakarna.
Skulle vilja ställa in en längd som går att justera, lägga i stocken, låsa fast den och trycka på start - CHOP CHOP klart!

Ursäkta en lat yngling.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734092 Eller att den åtminstone matar så länge man håller in en spak. Men då är man där med givare och gränslägesbrytare och allt vad det heter. Det här kan aldrig krångla.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).