Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 153667 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#525849 Egentlig ikke noe jeg har reagert på heller, men så har vel han hos Kranman kjørt demoer/ test i flere hundretalls timer. Dessuten så legger de sikkert ikke opp de tagningene som ikke har flyt i en slik video, men heller der alt er tilnærmet "perfekt" og flyter på?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

JohannesG  
#525853 Så är det förhoppningsvis. Antagligen inte första gången han kör och så jobbar han väl för fullt för att inte få maskinen att se långsam ut, frågan är hur länge man orkar hålla det tempot, och utan att tappa flytet.
Brukar oftast märkas på grenar och vegetation att gravitationen jobbar snabbare än vanligt när filmen är uppsnabbad. Testa att ta någon film som du vet inte är uppsnabbad på Youtube och ändra hastighet, går på de flesta filmer.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532492 Nu har jag läst igenom tråden två gånger och som jag förstår det så går det alltså inte att såga fallande längder utan endast i 1-meters moduler (1,2,3 osv)?

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#532495 Det er ingenting som hindrer deg i å stoppe hvor du vil mellom to maksutslag på stegmateren. På vindfallhogst i høst hadde jeg med klave for å kontrollere diameter og målband som jeg hektet i stokken når jeg begynte å kviste og målte meg frem til rette lengder ift. apteringen (fra 3,70 til 5,50 lengder, med 30cm intervaller). Men med massaved synes jeg det er mest praktisk med tre meters lengder, da passer de bra på T1750 vogna i korteste läge, og ekvipasjen (vogn + atv) blir smidigest i skogen.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532497
Ingarhs skrev:Det er ingenting som hindrer deg i å stoppe hvor du vil mellom to maksutslag på stegmateren. På vindfallhogst i høst hadde jeg med klave for å kontrollere diameter og målband som jeg hektet i stokken når jeg begynte å kviste og målte meg frem til rette lengder ift. apteringen (fra 3,70 til 5,50 lengder, med 30cm intervaller). Men med massaved synes jeg det er mest praktisk med tre meters lengder, da passer de bra på T1750 vogna i korteste läge, og ekvipasjen (vogn + atv) blir smidigest i skogen.


Det var ju bra att få veta! Känns bättre och bättre det här!
När det gäller massaved så måste jag leverera i fallande längd (4-4.5 i medeltal) annars får jag prisa drag. Så 3 meters fungerar tyvärr inte. Håller med dig att det är idealt för atv-vagnarna. Men jag tror att min 1900 ska fixa fallande också. 🙏

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

halvproffs  
#532502 Det kan inte vara problem med den kranen och vagnen. Har ju kört fram min hög med den korta 3.4m kranen med 4m ved i snitt.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#532541
Uvskogen skrev:Nu har jag läst igenom tråden två gånger och som jag förstår det så går det alltså inte att såga fallande längder utan endast i 1-meters moduler (1,2,3 osv)?

Slaget på stegmataren är på 1m, men såsom jag har förstått det måste man hålla in spakarna under hela cykeln, så det borde enkelt gå att avsluta slaget där man själv önskar. Även förstått att allt är så enkelt som möjligt, ingen automatik osv.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#535616 Dukket opp en ny film på YouTube


Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

totte  
#535622 Fixade länken. Lägg inte url-taggar runt youtube-länkar skriv bara in länken så blir det bra.

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ingarhs  
#546022 Falt noen busker i fjorårets andra gallring, nå rett etter nyttår. Har kommet rundt 20-25cm med snø, begynner å nærme seg grensa for hva P25'n trives i uten å ha pakkede veier, men det går greit. Største dia på bunnstokk gjennom maskin i dag var ca 35cm i rota, topp rundt 26. Men var kaldt, - 15 og bløte hansker er ingen god kombo. Skulle hatt et "skithus", for de som har lest tråden om det...

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#553097 Har nu kört min p25 i några veckor och måste erkänna att jag är positivt överraskad, så lätt att ställa sig i rätt läge och kommer fram bra. Uppskattar att man gör mera än dubbelt så mycke i jämförelse med att gå med motorsågen. Det bästa för mig är att jag slipper att hoppa ut och in i traktorn så nu ska min Vimek g30 säljas. Får ju erkänna att Vimeken kvistar mycke snabbare
och och minst lika bra, men som sagt i mitt fall överväger fördelen med att inte behöva stiga in i traktorn för att flytta sig lite

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Amatörhuggare 62  
#553109 Spar ju på knäna att slippa klättra.
In å ur en hytt.
Kanske jämnar ut sig.
När d går fortare å positionera sig.
Från backen.
Att kvistning går saktare.

????

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#553114 Gjorde en vurpa med en spark för många år sedan och det har gett sig till känna, den tiden man vinner på den snabba kvistnnigen går nog till viss del förlorad när man måsten flytta traktorn. Upplever jobbet mer avkopplande på så vis och lätt att flytta sig en meter när rishögen blir för stor. Har en masa bilder i mobilen men lyckas inte få det att funka, får väl ta hjälp än den yngre generationen.

Avatar Fallback

Re: Kranman P25 i första gallring?

Ratelle  
#553146 Provar så här använde appen istället
20190214_124928.jpeg
20190201_142422.jpeg
20190131_111916.jpeg
20190124_114633.jpeg
20190205_145339.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Kranman P25 i första gallring?

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553153 Men vilken gullig gallringsgrupp. \:d/

Du måste ha ett stort leende på läpparna varje dag du får vara i skogen. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).