Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152871 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Samlarn  
#494330 Ser bra ut.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#494426
henrikett skrev:Jo nog fungerar den bra nog, väldigt bra faktiskt. Men jag vill/måste få lite mer gjort så det blev en liten Timberjack 770 i stället [emoji848]

Kanskje en liten avsporing, men hva tenker du å kjøre ut med da? Selv har jeg kombinasjonen med P25 (bensin) og atv+ Kranman T1750 vogn og utkjøringen tar nok en del mer tid enn jeg hadde trodd, og vil si at slik jeg har det nå er det utkjøringen som er begrensingen. Har Alstoren så mye større kapasitet i praksis, at den henger med en Timberjack 770?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#494427 Nä nä, men jag har en fmg 250 oxå [emoji6]

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Jole  
#494519
henrikett skrev:Nä nä, men jag har en fmg 250 oxå [emoji6]

Nämen det här är ju bara inte rättvist! :lol:

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

svampbob  
#494554
henrikett skrev:Nä nä, men jag har en fmg 250 oxå [emoji6]


Är man lite ivrig i sitt skogsbruk med småskaliga maskiner så verkar det bli så att man byter upp sig i storlek efter ett tag och plötsligt är man inte längre kvar i det småskaliga segmentet.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#494624 Om inte grenarna är för grova så borde väl nästan många trän gå att köra genom denna maskin även vid en mindre slutavverkning, bara man först ser till att aptera rotstocken och eventuellt en till?

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

henrikett  
#494758 Fungerar alldeles utmärkt på klen slutav [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Ingarhs  
#523253 Må si jeg blir mer og mer fornøyd med P25'en, den har fått litt mer å bryne seg på nå i oppryddingen etter vindfallene for 3 uker siden. Hadde litt vindfall spredt rundt om kring, men P25' tar seg frem og vinsjen er gull verdt.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

värmSkog  
#523256 Det där såg ju trevligt ut :smile:
Ser att du får igenom hyfsat grova stammar ändå.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#525799 På tal om Ingarhs inlägg ovan, Kranman har lagt upp en video om hur man kan hantera vindfällen med P25 och ATV med skogsvagn.


Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#525805 Tror att det hade varit effektivare att vinsch in stockarna med P25:an, så blir det färre platser att åka fram till, plus att P25:an vinsch är både starkare och snabbare.

Och som jag skrivit lite längre upp
https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=494624#p494624
så kanske de fått lite inspiration, alternativt att en bra tanke kan komma från många håll. :-bd

Det nya här var väl kuldraget bak på vagnen, för transporten av P25:an.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Vilsten  
#525819
Fredrik Reuter skrev:På tal om Ingarhs inlägg ovan, Kranman har lagt upp en video om hur man kan hantera vindfällen med P25 och ATV med skogsvagn.



Är filmen verkligen i orginalhastighhhet? Tycker den ser upp speedad ut när han kvistar bla...

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Blivande snickare  
#525820
Vilsten skrev:
Fredrik Reuter skrev:På tal om Ingarhs inlägg ovan, Kranman har lagt upp en video om hur man kan hantera vindfällen med P25 och ATV med skogsvagn.



Är filmen verkligen i orginalhastighhhet? Tycker den ser upp speedad ut när han kvistar bla...

Håller med. Känns som att detta disdkuterats förr i kranmans videor.. :???:

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

JohannesG  
#525825 Svårt att säga helt säkert. Men ljudet låter inte onormalt. Och buskarna och grenarna rör sig i ganska normal hastighet. Om filmen är uppsnabbad så är det ganska marginellt, tror jag.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Blivande snickare  
#525843 Det har du rätt i. Kanske han bara är jävligt duktig då :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).