Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Trippelboggie är det framtiden?

20 inlägg 7745 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV Trippelboggie är det framtiden?

Kroken1  
#376366
Rasken skrev:Vad jag kan se så skiljer AMM boggin från denna genom att den är vänd bak o fram. Varför då?

Det framre boggin är skild från det bakre ljulet på Kellfris vagn. på AMM ser det ut som att det är en bakre boggi med ett ljul längre fram. Eller ser jag fel?

Sedan kan man ju undra varför ljulen sitter under hela vagnen med så kort dragstång. Jag skulle vilja ha boggin längre bak och längre dragstång. Då skulle inte det främre ljulet få så mycket stryk och man skulle få mer vikt på bakänden på fyrljulingen. Men då kanske den inte följer fyrljulingen.

Intressant med boggi funderingar men inte helt enkelt att få det bra.... Det skall ju hålla också och inte vara för glappt!

Rasken


Tycker det blir mycket bättre klättringförmåga genom att ha den "lilla" boggien längs fram om sedan huvudaxel längst bak.
Blir en bättre balans och sliter mindre på naven.

Som du säger gäller det att få bak hela vaggan på vagnen för att det ska slita mindre. Nu följer den givietvis fyrhjulingen bättre men sliter mer. Har inte måttet i huvudet vad längden är på vaggan, exakt. men vi kan dra i sär vagnen för att få boggien längre bak.

mvh kroken

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Trippelboggie är det framtiden?

Kroken1  
#376367
Hema skrev:Jag tror mer på vanlig boggie med band.


Stålband eller banddrivning?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV Trippelboggie är det framtiden?

Hema  
#376383
Kroken1 skrev:
Hema skrev:Jag tror mer på vanlig boggie med band.


Stålband eller banddrivning?

Om man behöver mer bärighet än det blir med bara två hjul, hade jag nog valt någon form av band istf trippelboggie, då den verkar vara jobbig att svänga med.

Avatar Fallback

Re: ATV Trippelboggie är det framtiden?

Tosca  
#376384
Kroken1 skrev:
Hema skrev:Jag tror mer på vanlig boggie med band.


Stålband eller banddrivning?

Stålband som det gick att utrusta ex vis Ösas kärror med, eller mockasinband som även används på glidstyrda maskiner är nog det som åsyftas.

Avatar Fallback

Re: ATV Trippelboggie är det framtiden?

axwell  
#376385
Kroken1 skrev:Gör du smyg reklam för DJ Axwell också elr? :roll:


Ingen aning om vad du vill insinuera, "DJ" finns inte i mitt vokabulär.


Kroken1 skrev:Du får gärna kalla det Kellfripropagande men vet inte riktigt hur det ska uttryckas.
Mina inlägga kan du nog endast skylla mig på att det var dåligt användande!

Dom som sköter det här snyggt anger, tydligt i varje inlägg om egen produkt, vilket företag som dom representerar.

Kroken1 skrev:Vad tycker du om trippelboggie annars axwell?
Har du atv eller vad kör du med?

Inget eget behov av trippelboggie, nog svårt att handvända med 4-hjulsboggie. Ni får nog först stjäla lösningen som brukar finnas på sista axeln i långa lastbilssläp.
Ser hellre en utveckling mot enkelaxlade släp som tål samma last med breda hjul i trånga utrymmen.
Tänker närmast på tippvagnar för ATV/minitraktorer, det som finns har däck för asfalt.
Kellfris enkelaxlade är på tok för klen, GEO har väl en lite större vagn gjord av kinajärn med underdimensionerade hjul för terräng.
Jodå, ATV för att skjuta ändan med, och bättre grejer för dra tyngre med så ingen kinatraktor, dvs en japansk minitraktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).