Små skogsmaskiner och övriga maskiner

effektivitet skotare vs traktor

207 inlägg 68909 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#376669 ja jag trodde ju att det var det verkliga medelskotningsavståndet som angavs för det är ju det intressanta, och det hade ju faktiskt varit omöjligt.
Så frågan är ju hur långt det var att köra i terräng, är ju ett ganska stort hygge.
Hur som helst imponerande att ge sig på ett sånt jobb med traktor men skönt när det är gjort :smile:

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376688 Skogsbilväg längs med hygget så terrängsträckan något över 100 m i genomsnitt. Mycket grovt timmer med långa längder. Jag frågade en skogskunnig vän varför Niklas inte tror mig och han svarade: På krigsflygskolan i Ljungbyhed övade man fallskärmshoppning. Man lärde sig att hoppa, räkna till tre och dra i handtaget. En skåning fick inte skärmen att lösa ut, men landade i en halmstack. När räddningspersonalen kom fram hörde man inifrån halmen: Tvauu. Själv är jag ju nästan snapphane och de sägs ju vara korsning mellan en smålänning och en räv!!!

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376689 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Niklas persson  
#376693 Med ca 100 meter och köra och stora lass så tror jag säkert att man klarar det om man ligger i och det inte jävlas.
Som sagt bra jobbat!

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

hlb  
#376694 Så här såg hygget ut efteråt, det mesta av riset använt till grund för nya myrvägar.

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#376702 Snyggt!!
Eftersom man har de grejor man har så brukar nästan alla med lite kunskap i skog förklara hur olönsamt det är o pyssla med det jag gör. Och visst det kan det nog vara.
Men jag tycker det är roligt o skota ut virke. Det har jag alltid tyckt. Har man prylar som underlättar arbetet så blir det ännu roligare. Jag skulle utan o blinka skota hyggen från 0 upp till 1000-1200fub. Om jag har tid vill säga. Jag gör ju detta på min fritid. Mycket roligare än o glo på tv och dessutom blir det ett bättre netto. Ska man räkna in alla parametrar blir det ju skitdyrt. Men då o andra sidan är det inte lönande o röja eller ta hand om vindfällor heller om man ska räkna på det viset.
Givetvis är en skotare mer effektiv i hänseendet mest virke utkört på kortast tid. Men hur ska vi räkna effektivitet? Kostnad, markskador, framkörningsavgift, volym och terrängförhållande?
En traktor kan vara effektivare enl mig. Små poster på bra mark. Då kan det vara så att bara framkörningsavgiften på skotaren täcker både diesel och timpeng till traktorföraren. Men slutavverkningar på >1000fub ja då är nog svaret ganska givet. Annars hade nog alla skogsentreprenörer kört traktor i stället för en dyr skotare.
Sen hade jag tyckt det hade varit kul o jämföra en t ex Valtra N Hitech med omvänd förarplats med Y-drag och full driven kärra 12-14t med en Cranab FC45dt med riktiga minispakar med Parker EHC. Det är ett dyrt ekipage men det ska inte skilja massor jämfört med en skotare i samma storleksklass?? Det hade varit kul o kalkylera på med mindre bränsleåtgång billigare service etc. För ni får ändå hålla med om att de RIKTIGT fina grejorna börjar närma sig skotar-standard.
Finnarna skotar ju mycket med traktor, varför? Nån Finne som vet?

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376708 Pengar är inte allt, finns tid lust och möjlighet att skota med jordbrukaren och göra jobbet själv, så ger nog det mer behållning och nöje, än ev några tusen kr extra på kontot och sönderpyntad mark.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

alias  
#376716
Seb macahan skrev:Snyggt!!
Eftersom man har de grejor man har så brukar nästan alla med lite kunskap i skog förklara hur olönsamt det är o pyssla med det jag gör. Och visst det kan det nog vara.
Men jag tycker det är roligt o skota ut virke. Det har jag alltid tyckt. Har man prylar som underlättar arbetet så blir det ännu roligare. Jag skulle utan o blinka skota hyggen från 0 upp till 1000-1200fub. Om jag har tid vill säga. Jag gör ju detta på min fritid. Mycket roligare än o glo på tv och dessutom blir det ett bättre netto. Ska man räkna in alla parametrar blir det ju skitdyrt. Men då o andra sidan är det inte lönande o röja eller ta hand om vindfällor heller om man ska räkna på det viset.
Givetvis är en skotare mer effektiv i hänseendet mest virke utkört på kortast tid. Men hur ska vi räkna effektivitet? Kostnad, markskador, framkörningsavgift, volym och terrängförhållande?
En traktor kan vara effektivare enl mig. Små poster på bra mark. Då kan det vara så att bara framkörningsavgiften på skotaren täcker både diesel och timpeng till traktorföraren. Men slutavverkningar på >1000fub ja då är nog svaret ganska givet. Annars hade nog alla skogsentreprenörer kört traktor i stället för en dyr skotare.
Sen hade jag tyckt det hade varit kul o jämföra en t ex Valtra N Hitech med omvänd förarplats med Y-drag och full driven kärra 12-14t med en Cranab FC45dt med riktiga minispakar med Parker EHC. Det är ett dyrt ekipage men det ska inte skilja massor jämfört med en skotare i samma storleksklass?? Det hade varit kul o kalkylera på med mindre bränsleåtgång billigare service etc. För ni får ändå hålla med om att de RIKTIGT fina grejorna börjar närma sig skotar-standard.
Finnarna skotar ju mycket med traktor, varför? Nån Finne som vet?


Till och börja med så har de ju byggt riktiga traktorer i Finland (i alla fall så länge 6XX0-serien fanns i produktion), så de har haft bra utgångsläge. :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#376729 Jo, men bara för att de byggs där så tror jag dom går o skeppa runt om i världen. Känns inte som en vettig förklaring? Allt vi kör med i skogen här är ju inte direkt tillverkat här.......

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

alias  
#376737
Seb macahan skrev:Jo, men bara för att de byggs där så tror jag dom går o skeppa runt om i världen. Känns inte som en vettig förklaring? Allt vi kör med i skogen här är ju inte direkt tillverkat här.......


Jo, det var ju inte helt allvarligt menat det som jag skrev ovan.

Jag och Torbjörn Johnsen diskuterade lite kring detta i hans bloggtråd om Tyskland som nästa skogliga innovationscentrum efter Sverige/Skandinavien.

Det jag funderat på är att både Finland och nere på kontinenten så verkar traktorbaserade lösningar vara vanligare än här i Sverige. Något måste det bero på, är det mindre poster som ger högre genomslag i avverkningskostnaderna genom ställtiderna för rena skogsmaskiner, är det fler som kombinerar skogsentreprenad med annan verksamhet (jordbruk, väghållning m.m.)? Mindre genomsnittlig volym på avverkningsposter skulle kunna förklaras av en annan struktur på fastighetsstorlekar och skogliga regelverk m.m.

De indikationer jag har fått är att rundvirkespriserna ligger högre i både Tyskland-Österrike-Schweiz och i Finland jämfört med i Sverige, något som borde ge utrymme för högre ersättning till entreprenörerna där än här med bibehållet netto till markägaren.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

valtra mega  
#376743 Har ingen aning om det stämmer att det skotas mera med traktor i Finland än Sverige men en förklaring skulle kunna vara att i Finland ägs större % av skogsarealen av privata skogsägare och jordbruken har varit mindre så skogen har kanske varit viktigare för försörjningen

Användarvisningsbild

Re: effektivitet skotare vs traktor

Seb macahan  
#376749 Jag fattade det @alias. :wink:

Nu kanske inte varken Finland eller Tyskland är representativt för en av mina teorier men:
Ibland kan jag slås av hur ineffektivt skogsbruk man tillämpar i vissa länder. I alla fall av youtubeklipp och de maskiner som man tycks använda. Då kanske en skogsvagn till traktor inte känns särskilt produktionshämmande utan tvärtom. I synnerhet i relation till den låga kostnaden och möjlighet till andra användningsområden jämfört med en skotare???
Vet inte heller och jag har inga belägg för min teori om Finland, men var och varannan film med skotar-traktorer är filmad i Finland. Där även mycket av vagnarna och aggregaten till traktorerna kommer i från. Junkari, Kesla, Kronos, Nokka, Nisula, Tapio etc etc.

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

Axl  
#376758 Jag har lejt bort en del till en som kör med valtra med twin-trac och driven kärra och det har varit väldigt konkurrens kraftigt vad gäller priset per kubik (han har kört för 450 kr/tim). Så jag tror att en duktig förare med en typ alpha vagn borde vara med och konkurrera prismässigt med skotare på mindre poster. Klarar man ett sånt ekipage på 650 kr/tim om man ska ha in samma peng som på en gallringsskotare? Iofs går väl de flesta back på gallringsskotare...

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

tallen100  
#376767
Seb macahan skrev:Ibland kan jag slås av hur ineffektivt skogsbruk man tillämpar i vissa länder. I alla fall av youtubeklipp och de maskiner som man tycks använda. .

Tittar man hur dom avverkar i usa tex så är dom i regel fem olika maskiner på samma ställe, fällare/läggare, lunnare plus en som lastar "klämmbanks lunnarna, kvistare kapare och en som lastar virkesbilarna, oefektivt kan tyckas, men dom kör i regel bara dagtid är nästan aldrig ensamma, och det verkar ju gå ihop... så fan vet om dom inte egentligen har trevligare förhållanden många gånger, här avverkar endast en maskin mycket mycket mer med två personer som går skift och ändå vill det inte "gå ihop" ekonomiskt för många :???:

Avatar Fallback

Re: effektivitet skotare vs traktor

husqvarna_med_sthil  
#376777 Oavsett hur mycket virke som körs per timme måste man ju dock fundera på vad som lönar sig bäst, speciellt om man har lite skog som jag och ser man det ur den vinkeln så är traktorn överlägsen. Kostar väldigt lite i drift, billiga reservdelar till min gamling och dessutom kostar han i princip ingenting ståtid. Undantaget är de avverkningar som gjorts här och beslutats av andra än mig själv. Fortsättningsvis kommer jag hugga och köra själv, både för att få bestämma helt själv samt att kunna nyttja möjligheten till att ta ut mindre utan att förlora på att göra så men också att det i dagsläget är ett smart val då jag inte har några jättearealer med avverkningsklar skog.

Sedan bör man väl räkna in att traktorn även löser andra uppgifter hemma på gården av de allehanda slag.

Det är så jag måste räkna i mitt fall, alla relevanta kostnader måste in och oavsett om en skotare kör häcken av mig i skogen så kan den inte ploga gården här hemma eller plöja,fräsa eller harva för den delen så traktorn måste rymmas i budgeten i vilket fall som helst för mig och där får skotaren på pälsen, blir olönsam. Även två traktorer av äldre modell blir en bättre lösning om jag skulle vilja ha en separat för skogen.
... men det är ju i mitt fall, mitt skifte och min syn och vilja på hur jag vill göra till skogs under min omloppstid. Oavsett är en skotare bättre på att köra fram virke i terrängen i alla lägen, men inte mera lönsam när det bara är planerat för mindre poster under återstoden av mitt brukande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).